Norge

- SJ kommer vel uansett til å få skylden når noe går galt

Alt var bedre før, sier mange svenske togpassasjerer. Mens andre bare vil ha enda mer konkurranse. Vi har snakket med et knippe av dem.

- Det er bra med konkurranse. Men uansett kommer vel SJ (Sveriges NSB) til å få skylden når noe går galt, sier Mats Törnkvist (59). Foto: Vegard Grøtt

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

— Jeg tror ikke alle har fått med seg at det er blitt full konkurranse om persontogtrafikk i Sverige, sier Mats Törnkvist (59) fra Gävle.

Han står på perrongen på Centralstasjonen i Stockholm og venter på toget som skal bringe ham hjem.

Først nå, da det blir reell konkurranse om passasjerene mellom flere togselskap, på samme linje, tror Törnkvist at utviklingen vil gå opp for folk.

— Jeg tror dette er ok. Det er bra med konkurranse. Men uansett kommer vel SJ (Sveriges NSB) til å få skylden når noe går galt, smiler Törnkvist.

Det er Claes Johansson (33), også han fra Gävle, helt uenig i.

— Alt er blitt dårligere etter at konkurransen var et faktum. Service, punktlighet. Det var mye bedre på 1960, 70- og 80-tallet. Så fort jeg skal ta et tog er det forsinket, sier Johansson.

Foto: Vegard Gr�tt/Aftenposten

— Årsaken er at det er blitt så mange underselskaper, tror han.Denne morgenen er derimot Veronica Hillbom (44) fra Stockholm svært glad for konkurransen. Hun skal ta toget tili Malmö og var sent ute med å kjøpe billett.

I Sverige er det slik at togselskapene, som flyselskapene, opererer med høyere priser jo mer det nærmer seg avgang.

— SJ skulle ha 1600 kroner for turen. Da oppdaget jeg at Veolia kjører samme strekning, med en helt annen pris, sier Hillbom, som sparte atskillige hundrelapper, men måtte ta et tregere tog.

— Jeg synes det skulle bli mer konkurranse, sier damen, som har satt seg godt til rette i en av de gamle togvognene som Veolia har pusset opp, i nostalgisk stil med gammeldagse seksmannskupeer.

«Snabbtåg»-passasjer

Kenneth Sandelin (60) sitter og kroer seg på ett av SJs «snabbtåg», et to år gammelt togsett SJ har mange av, og som fyker i 200 km/t. Benplassen er særdeles god, og tilsynelatende den samme på 1. og 2. klasse.

Skeptisk til togkonkurranse: Kenneth Sandelin. Foto: Vegard Grøtt

Sandelin, som underviser på universitetet i Karlstad er i tvil om hvor vellykket konkurransen er.

— Jeg er litt usikker på hvor bra det fungerer. Jeg synes det er uoversiktlig, når noen virksomheter eier tog, andre sporene. Så trodde jeg det skulle bli mye billigere. Det re det ikke. Det er også en jungel man må inn i for å ordne seg med billetter. Vi passasjerer har fått det mer fleksibelt, men jeg synes det er vanskelig å argumentere for konkurransen, sier Sandelin.

Les mer om

  1. Samferdsel

Flere artikler

  1. NORGE
    Publisert:

    Ap: «Jernbanevanviddet» må stoppes. SJ i Sverige: Konkurranse er suksess.

  2. NORGE
    Publisert:

    Det er én altoverskyggende grunn til at jernbanen er delt opp

  3. ØKONOMI
    Publisert:

    Flyskam, fulle lufthavner og lyntog baner vei for «tog for fly»

  4. NORGE
    Publisert:

    NSB vil bli «hurtigrute» på skinner

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Kinesisk selskap kan overta Bergensbanen

  6. NORGE
    Publisert:

    Skal EU eller Norge bestemme mest over norsk jernbane? Nå står slaget.