Norge

Her finner du endringene som berører deg

NSBs Østfold-pendlere taper, pendlere på strekningen Asker-Lillestrøm vinner. Hundretusener må lære seg nye avgangstider og rutenavn på både tog, buss og T-bane.

Fra 9-desember må du lære deg nye avgangstider og rutenavn, blant annet på T-banen. Foto: Kyrre Lien / NTB SCANPIX

  • John Hultgren
    Midtøsten-korrespondent

Søndag 9. desember iverksettes den største omleggingen av tog, buss og T-bane i moderne tid. I rushtiden er det spesielt mange T-bane— og busspassasjerer som vil få en bedre reise.

Klikk deg inn på artiklene om tog, buss og bane nedenfor for å sjekke hvilke endringer som vil berøre deg.

Togpendlerne vil merke til dels store endringer i tilbudet. Likevel blir det ikke flere tog i rushtiden morgen og kveld.

Flere togavganger

Mange togpassasjerer vil nyte godt av at det blir flere avganger gjennom døgnet - så mange som fem i timen for dem som ferdes på strekningen Asker-Lillestrøm og bruker knutepunktstasjonene Sandvika-Lysaker-Skøyen-Nationaltheatret-Oslo S.

Les også

TIL PAKKE OM RUTEENDRINGER Slik endres togtilbudet

Det blir også bedre plass på togene — ikke som følge av flere togsett eller flere seter, men fordi de nye togene er romsligere og gjør det mer behagelig å stå.De nye og større Flirt-togene vil hindre at folk blir stående igjen på perrongen fordi toget er fullt, håper persontogsjef Tom Ingulstad i NSB. - Etter hvert som flere nye Flirt-togsett kommer, blir det også noen flere seter, sier han.

Samtidig tilpasses en lang rekke bussavganger til de nye togtidene. Ifølge NSB blir toget nå selve ryggraden i kollektivsystemet.

Ikke bedring for alle

Men langt fra alle togpassasjerer vil oppleve stor forbedring. En rekke stasjoner der det er liten trafikk eller der jernbanen ikke ønsker å utvide perrongene, forsvinner.

Les også

TIL PAKKE OM RUTEENDRINGER Slik endres busstilbudet

Bare én av de mange lokale aksjonene mot nedleggelse har nådd frem. Det gjelder Steinberg stasjon, i retning Kongsberg, der stasjonen gjenoppstår i 2014.Videre, for reisende sørøstover og gjennom Østfold, vil hverdagen bli omtrent som i dag. — Her blir det ikke noe vesentlig løft før Follobanen måtte stå klar, forhåpentlig rundt 2019, sier Ingulstad.

- Ikke bare tell seter

En trøst er det likevel at det blir slutt på totimersavganger i helgene for linjen som går til Moss. Nå blir det avgang hver time.

Les også

TIL PAKKE OM RUTEENDRINGER Slik endres T-banen

— Jevnere avganger og romsligere tog, i det hele tatt et bedre egnet reisesystem, er målet denne gang. Det er viktig at man ikke bare teller seter, men ser helheten. Vi må være ærlig på at det ikke blir mange flere seter nå. Det blir det derimot i 2014. Da får vi flere nye togsett, og de vil gi oss langt bedre kapasitet, sier Ingulstad.

  1. Les også

    PUBLISERES LØRDAG. NSB-RIGGSpørsmål og svar fra NSB om nye rutetider

Relevante artikler

  1. NORGE

    Samferdselsministeren til Stortinget: Parkerte tog kan tas i bruk, men bør likevel bli stående

  2. NORGE

    Follobanen koster nær 30 milliarder kroner. Men gir ikke én ekstra togavgang sør for Ski.

  3. NORGE

    Jernbaneprosjekt til 26 mrd. gir ikke flere avganger sør for Ski. Her svarer jernbanesjefen på anklagene.

  4. NORGE

    Jernbanedirektøren varsler utvidet togtilbud

  5. NORGE

    Vy øker togkapasiteten på Østlandet

  6. OSLOBY

    Nesten hele Oslo S stenger: Slik unngår du togkaos