Norge

Økomat øker

Stadig flere nordmenn kjøper økologiske matvarer.

  • Christine Jensen

Omsetningen av økologiske produkter økte med over 40 prosent første halvår i år, viser tall fra Coop.

Økologisk mat er ifølge butikkjeden ikke lenger bare for de sære.

— Så langt har det i hovedsak vært spesielt engasjerte forbrukere som har valgt økomat, men nå er dette i ferd med å endre seg, sier informasjonssjef i Coop Norge, Vidar Ullenrød til Dagsavisen.

LES OGSÅ: Stadig mer harry

Han forteller at økningen ikke bare gjelder storbyen, men at også for eksempel Lillehammer og Tromsø har hatt sterk vekst i handling av økologiske matvarer.

Økologisk øl

Nordmenn handler økologisk frukt og grønt, meierivarer, egg, mel, barnemat og til og med øl, lakris, karameller og fisk.

LES OGSÅ: Jakten på et økologisk liv

Noe av grunnen til økningen skyldes sannsynligvis den økende bevisstheten rundt miljøet, men prisene på økologiske varer skal også ha blitt lavere.

— Økende konkurranse mellom dagligvarekjedene bidrar postitivt, sier Ullenrød, som forteller at det samtidig har blitt lettere å forhandle med leverandører av økologiske varer.

Antallet virksomheter som foredler, omsetter og importerer økologiske matvarer har økt med 153 hittil i år. Til sammenligning var det 117 nye i løpet av hele fjoråret. Antallet økologiske gårdsbruk har økt med 103, ifølge Debio.

LES OGSÅ:

Handler du økologisk? Hvorfor? Hvorfor ikke? Fortell i kommetarfeltet over til høyre

Foto: Snare, Knut

Flere artikler

  1. KOMMENTAR
    Publisert:

    Fra vondt til verre i dagligvarebransjen

  2. ØKONOMI
    Publisert:

    Årets nyheter: Dette håper matbransjen du vil spise i år

  3. SPREK
    Publisert:

    Ni typer frukt og grønt vi ikke får nok av: - Det er nesten så vi ikke tror det er sant

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Rema vil bli best på økologiske varer. Fokhol Gård i Stange skal hjelpe dem med det.

  5. NORGE
    Publisert:

    Coop og Unil tilbakekaller smårettskinke og -bacon

  6. VERDEN
    Publisert:

    I Norge går selskaper konkurs. Men i ett land selges 20 prosent av alle dagligvarer på nett.