Norge

Elkjøp og Lefdal sliter

Forvent forsinkelser på service etter at butikkenes hovedsamarbeidspartner innen service på brunevarer og dataprodukter har gått konkurs.

  • Christine Jensen

"Elkjøps hovedsamarbeidspartner innen service på brunevarer og dataprodukter, Strax AS, gikk i går konkurs. Dette vil dessverre kunne påvirke reparasjoner av produkter tilhørende Elkjøps kunder," melder elektrokjeden på sine nettsider.

Elkjøp eier Lefdal som også brukte Strax som hovedsamarbeidspartner på service – det betyr at det blir problemer for begge elekronikkjedene.

Forsinkelser

— Vi garanterer at alle vil få tilbake eller å få erstattet sine produkter. Vi ber imidlertid om forståelse for at det kan ta noe mer tid enn forutsatt før innleverte produkter blir håndtert og returnert til sin rette eier, sier informasjonssjef i Elkjøp Åshild Indresøvde.

Elkjøp garanterer for midlertidig videre drift av Strax, slik at de får behandlet de produktene som er innlevert. De lover at ingen vil miste innleverte produkter og at alle enten vil få tilbake eller erstattet produktene sine.

Elkjøp- og Lefdal-kunder som har brunevarer og dataprodukter på service må imidlertid belage seg på lenger ventetid enn normalt.

— Vi er trygge på at vi snarlig vil ha på plass en permanent og god løsning for service og reparasjoner. Inntil da er midlertidige løsninger etablert og service håndteres løpende som normalt, sier Åshild Indresøvde.

Flere rammet

Strax var Skandinavias største virksomhet innenfor salg av reparasjon og service. De hadde 225 ansatte og fire service-sentre før de gikk konkurs.

Flere andre store norske aktører har brukt firmaet til å utføre service på produkter de selger. Blant disse er Elgiganten, Metro, JVC, Sony, Philips, Nokia, Fujitsu Siemens, Packard Bell og Panasonic. Strax oppgir også å ha Expert som en av sine kunder, men Expert-kundene vil ikke merke konkursen.

— Strax-konkursen rammer ikke Expert-kjeden fordi vi bruker et annet serviceselskap, sier kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuen i Expert til Forbruker.no.

Utlånsprodukter

Både Lefdal og Elkjøp minner om at man har rett på utlånsprodukt dersom en reparasjon tar lenger tid enn syv dager. Men dette gjelder bare ved behov. Les reglene i Forbrukerskjøpsloven om når du har krav på låneprodukt.

Lefdal "vil sette stor pris på" at man bruker egne, alternative produkter inntil reparasjon er klar dersom man har mulighet til det.

Elektrokjedene lover at alle som har levert aktuelle produkter til service, vil få informasjon tilsendt.

Mer informasjon fra Lefal her og Elkjøp her.

Elkjøp advarer mot forsinkelser på service fremover.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Denne historien startet for seks uker siden. Kan noen fra Elkjøp eller Samsung vennligst ta kontakt?

  2. NORGE

    Skulle byttes ut i 2008 – nå skal de 45 år gamle redningshelikoptrene være i luften på ubestemt tid

  3. ØKONOMI

    Max uflaks i en lang rekke problemer for Norwegian

  4. NORGE

    Bråker rundt nye redningshelikoptre: 75 mill. i advokatregninger fra samme firma

  5. NORGE

    18-åring omkom i MC-ulykke på Romerike

  6. NORGE

    Mann kritisk skadet etter knivstikkingen på Oslo S mandag