Nei til prisgaranti

Byggevarekjeder får refs.

Les også:


De to store byggevarekjedene Bauhaus og Byggmax får refs av Forbrukerombudet for sin prisgaranti. Forbrukerombud Bjørn Erik Thon har nå bedt kjedene om å dokumentere garantien.

Negativ markedsføring

— Vi har erfaring med at prisgarantier ofte har en sterk villedende effekt og ønsker å ta dette opp med aktørene med en gang vi oppdager dette, sier Thon.

Forbrukerombudet har behandlet flere prisgarantier de siste årene og stanset samtlige. I april gikk Thon hardt ut mot mobilselskapet Chess, som den gang lovet prisgaranti.

— Hvis en prisgaranti dukker opp ett sted, kan det fort føre til en oppblomstring hos andre. Det er vanskelig å dokumentere at man er billigst, påpeker Thon.

Han mener at prisgaranti er et fenomen som er uheldig i forhold til forbrukerne fordi det nesten er en umulig oppgave for aktørene å være billigst til enhver tid.

Uenige

Administrerende direktør i Bauhaus Norge, Kay Evensen, kan bekrefte henvendelsen fra Forbrukerombudet. De har allerede sendt svar på tiltalen.

— Det er Coop Norge som har anmeldt oss til Forbrukerombudet, og det syntes vi er spesielt, sier Evensen.

Bauhaus har lovet prisgaranti før

— Strategisk ønsker vi å være best på pris, og vi er uenige i at dette er et brudd på norsk markedsføringslov, påpeker direktøren.

Greit i andre land

Bauhaus er en internasjonal kjede av byggevarehus og prisgarantien er et konsept som selskapet bruker i andre land.

— Prisgarantien er ment som en finnerlønn til våre kunder. Hvis du som kunde finner ut at et av våre produkter er billigere hos noen andre, så skal Bauhaus tilby deg produktet til 12 prosent lavere pris enn hos konkurrenten, poengterer Evensen.

Hva mener du om prisgaranti? Del dine meninger med andre lesere i kommentarfeltet over til høyre.

Forbrukerombudet mener vi bør være kritiske til byggevarebransjens prisgarantier.