Norge

Statsråd Mæland: - Finn en løsning for «Saga Oseberg»

Quiz: Er dette et vikingeskip eller en laste-/ passasjerbåt? Korrekt svar er ett av de to siste, fastslår Sjøfartsdirektoratet.

Kopien av Osebergskipet «Saga Oseberg» ble sjøsatt i Tønsberg i 2012. Om dette er et passasjerskip kan det trygt sies å være bygget for den inkluderte og aktive arbeiderklassen. Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

  • Per Annar Holm
    Per Annar Holm

Kong Harald og dronning Sonja kastet glans da «Saga Oseberg» ble sjøsatt for fem år siden.

Dette er en fullskala-kopi av Osebergskipet, som vikingene fra Tønsberg brukte da de reiste Europa rundt for krige og plyndre.

I fire-fem år har skoleklasser, lag og firmaer fått prøve seg som roere på Byfjorden i Tønsberg, men det er det nå plutselig blitt en brå slutt på.

Oseberg båtlag, som eier skipet, sier til Tønsbergs Blad at de taper 25.000 kroner i uken på det de opplever som et bruksforbud.

Lokalavisen har fulgt opp reaksjoner fra Vestfold-benken på Stortinget som synes Sjøfartsdirektortets krav er urimelig og direkte lattervekkende.

– Ønsker å finne en løsning

Nå har konflikten blitt løftet inn i regjeringskontorene. Næringsminister Monica Mæland (H) sier hun er opptatt av at skipsfarten ikke pålegges urimelige krav:

«Om nødvendig vil Nærings- og fiskeridepartementet be Sjøfartsdirektoratet om å gjøre tilpasninger i regelverket. Jeg er opptatt av at skipsfarten ikke pålegges urimelige krav og at regelverket er fleksibelt med hensyn til ulike fartøystyper, forutsatt at fartøyene driftes på en sikkerhetsmessig forsvarlig måte som ikke setter skipet, mannskap, passasjerer og miljø i fare», heter det i et brev som tirsdag fikk fra Mæland til stortingsrepresentant Anders Tyvand.

  • Les Terje Avner: Osebergskipet. Nasjonalskatten vi kunne ha tapt

– Dette er et passasjerskip

En egen klasse for vikingeskip er dessverre ikke lenger i de norske skipsregistrene.

Båtbyggerne på Vikingeodden i Tønsberg lurte derfor på om noen i Sjøfartsdirektoratet mer enn hadde nippet til flasken med Møllers tran før de forfattet et brev som påpekte hvilke regler som gjelder for passasjerskip.

* Nødutganger rundt hele skipet tydelig merket med «Exit»

* Motor

* Redningsflåter til alle

* Skipper må ha seilt minimum 36 måneder som dekksoffiser

Kan ha seilt ulovlig i flere år

Sjøfartsdirektoratet i Haugesund mener det internasjonale regelverket er klart og setter sikkerhet foran alt annet, spesielt om barn i skolealder skal brukes som mannskap.

Er det flere enn 12 betalende om bord er dette næringsvirksomhet, og skipet skal da godkjennes av direktoratet:

– Så langt jeg har klart å avdekke i dag, har skipet pr. i dag ingen godkjenning hos oss hverken som passasjerskip eller lasteskip. Tar de med seg 13 passasjerer er det å anse som passasjerskip og må da ha en godkjenning for dette, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus til Aftenposten.

– Ba om mer informasjon

Sjøfartsdirektoratet mener saken kom skjevt ut pressen:

– Vi reagerer på at det står på trykk i Tønsbergs Blad uten at vi er kontaktet for å kunne imøtekomme påstandene i avisen. Fra vår side er det viktig å påpeke at vi ikke har fattet noe vedtak i denne saken, men gitt en tilbakemelding til eierne av fartøyet om at vi trenger mer informasjon for å kunne komme med en mer konkret vurdering, sier han.

Hvor lang tid dette vil ta, avhenger av når vikingene svarer direktoratet, som ikke har til hensikt å bedrive saksbehandlingen hverken gjennom lokal- eller riksmediene.

Det er heller ikke klart om fire-fem års eventuelle lovbrudd vil få konsekvenser.

Ydmyk leder

Einar Chr. Erlingsen, styreleder i stiftelsen Nytt Osebergskip, befinner seg i Transylvania, Romania:

– Jeg kjenner ikke de siste dagers utvikling i detalj, men dialog er alltid den mest farbare leden, hilser Erlingsen pr. telefon.

«Draken» har motor og sertifikatene i orden. Foto: Jacob Hamilton / TT / NTB scanpix

«Draken» med motor

Verdens største vikingeskip, «Draken Harald Hårfagre» av Haugesund, er sertifisert som lasteskip og utstyrt med innenbordsmotor. Den er en kopi av Olav Tryggvasons sagnomsuste krigsskip Ormen Lange fra år 999.

Les mer om

  1. Sjøfartsdirektoratet