Norge

Flygerne ber myndighetene granske Ryanair

Norsk Flygerforbund mener Ryanairs flygerturnus bryter med arbeids- og hviletidsbestemmelsene for europeisk luftfart. Flygerne krever at myndighetene gransker lavprisselskapet.

Ryanairs administrerende direktør Michael O'Leary under pressekonfanse på Rygge i 2009. Under pressekonferansen i forrige uke bekreftet han blant annet at selskapet ikke godtar tredagers egenmelding. Foto: BJØRN SIGURDSØN/SCANPIX


Har du tips om denne saken? Send en e-post til 2286@aftenposten.no eller ring Aftenposten.no på 02286. Du kan også sende SMS/MMS til 2286.

– Vi sitter på dokumentasjon om brudd på intensjonene i dagens felleseuropeiske regelverk, og vi krever derfor at myndighetene nå vurderer lovligheten i Ryanairs praksis, sier nestleder i Norsk Flygerforbund, Aleksander Wasland, til Moss Avis.

— Norske myndigheter må granske Ryanairs disponeringer av flygende personell.

Arbeidsforhold

Tidligere denne uken skrev samme avis om

Les også

Sjokkert over Ryanair-ansattes vilkår

I forrige uke brakte avisen historien til en ansatt i billigselskapet. Vedkommende hevdet at

Flygerforbundet organiserer rundt 1.200 flygere i ni ulike flyselskaper. Forbundet skriver i en pressemelding at Ryanair i lengre har tid tilbudt sine ansatte betingelser som er lovstridige og ikke forenlig med et verdig arbeidsliv. Flygerforbundet har grunn til å tro at Ryanair opererer med en såkalt flytende basestruktur, der flygerne må bruke deler av sin lovpålagte hviletid for å komme seg fra en base til den neste.

Avviser påstander

– Det er veldig alvorlig fordi dette kan være en sikkerhetsfare. En flyger skal være uthvilt når han setter seg bak spakene, sier Aleksander Wasland.

I Ryanair tilbakeviser man påstandene om ulovlig flygerturnus bastant.

– Disse påstandene fra flygerne er ikke bare usanne. De fremstår også som helt merkelige. Fakta er at Ryanairs piloter til fulle tilfredsstiller EUs sikkerhetsregler, og det regelverket hindrer dem fra å fly mer enn 900 timer per år og tilsvarer færre enn 19 flytimer per uke, skriver kommunikasjonssjef Stephen McNamara i en e-post til avisen.