Norge

De største floppene

De siste årene har mange produkter feilet, til tross for massiv annonsering. Her er de største floppene.

Gul tomatketchup fra Idun, Rett på maten-saus fra Idun, Fanta-saft fra Coca Cola og Dus fra Tine er blant floppene i matvareåret 2010.

  • Sverre Sverre Stenseng
  • Marita E. Valvik

Fanta saft: Fjorårets største flopp var Coca Colas saftsatsing Fanta 1+9. Målet var 10 prosent markedsandel i løpet av året og at konkurrentene skulle sette sin egen saft i halsen.

Det ble derimot Coca Cola som fikk saften i halsen. Til tross for massiv annonsering ble saften trukket fra markedet på slutten av 2010.

Dus: Vann, juice og melk. Det var ingrediensene i Tines «DUS», som ble lansert i 2005. Meierigiganten gikk høyt ut og viste til at slike drikker gikk bra i Frankrike, Spania og Italia. Men blandingen av juice og melk var likevel ingen vinner i Norge.

Mange vil si at Tine nok bommet litt på smak og konsistens på dette produktet som ble trukket ut av butikkene etter et drøyt år i butikk.

Gul ketchup: Stabbburets kreativitet førte dem på ville veier i 2003. Gjennom merket Idun lanserte de «Gul tomatketchup» – omtalt som verdens første på gule tomater. Til tross for at 83 tonn – 185.000 spruteflasker – av det gule stoffet ble kjørt ut i matbutikker over hele landet, ble det ingen suksess.

Det hjalp heller ikke at Stabburet markedsførte ketchupen med at den hverken var tilsatt fargestoffer eller var genmanipulert. Norske forbrukere ville rett og slett ikke ha gul ketchup. Flaskene ble fjernet fra butikkene i løpet av sommeren 2004.

Rett på maten: Stabburet forsøkte å få forbrukerne til å ta kald saus fra spruteflaske rett på spagettien. Det gikk ikke bra. Produktet ble raskt trukket tilbake.

Pølser: Produsentenes kreative avdelinger forsøker hele tiden å få i utgangspunktet usunne varer til å bli sunne. Laksepølser fra Mills, seipølser fra Lofotprodukt og flere slag fiskepølser fra Domstein Enghav har norske forbrukere blitt utsatt for. Rema 1000 lanserte sågår egne fiskepølser under paraplyen Gode Hav.

Fiskepølser av forskjellige slag er ikke lenger å finne i norske matbutikker.

Omega 3 yoghurt: Tine hang seg på med sitt egne opplegg, der de hadde tilsatt omega-3-fettsyrer til yoghurter og juice.

Salget ble ikke som forventet og yoghurtproduktene er nå ute av butikkhyllene.

Floppet i fjor: Luksussjokoladen Yade er ikke lenger å få tak i – eller er blitt sanert, som det heter på fagspråket. Jarlsbergost i terninger på pose var heller ikke et vellykket trekk fra Tine.

Relevante artikler

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Dette er produktene Norge ikke ville ha

  2. FORELDRELIV
    Publisert:

    Dette er produktene Norge ikke ville ha

  3. SPREK
    Publisert:

    Vil du kutte ned på mat med tilsatt sukker? Her er 12 enkle råd.

  4. FORELDRELIV
    Publisert:

    Test av yoghurt og skyr med korn – hvilken type er sunnest?

  5. FORELDRELIV
    Publisert:

    Disse matnyhetene skal friste deg denne våren

  6. ØKONOMI
    Publisert:

    Forbrukerne var nådeløse. Q-Meieriene trekker varen med øyeblikkelig virkning.