Norge

DNBs nettbank er oppe igjen - etter tre og en halv times nedetid

I forrige uke brukte de en dag på å ordne opp i problemene med nettbanken. Mandag var DNB nede igjen i tre og en halv time. - Stort sett alle kunder ble rammet, opplyser banken.

Feilkode C302 - en melding som møtte mange i nettbanken mandag.
  • Joakim Slettebak Wangen
  • Thomas Olsen
    Journalist

– Problemet lå i en feil med innloggingsrutinene, blant annet knyttet til BankID, til nettbanken. Det fungerte for enkelte kunder, men for flesteparten feilet innloggingen, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til NTB ved 13.30-tiden.

– Startet klokken 10

Søndag la banken selv ut melding om at enkelte får feilmelding ved innlogging med BankID. Også mandag får brukere denne beskjeden når de prøver å logge inn på bankens nettsider.

- Problemene startet i 10-tiden mandag. Vi har alle mannskaper på, og vi snakker med våre underleverandører for å få opp systemet så fort som mulig. Vi har også satt ekstra folk i beredskap i det siste, og håper vi er oppe og går snart igjen.

Mange illsinte kunder

"Hei. Det er dessverre noen som opplever problemer med å logge inn i eller bruke tjenestene våre. Vi er på saken, vi håper at alt veldig snart er i orden igjen og beklager til dere som må vente på oss i dag", skrev banken på Facebook mandag formiddag.

Svarene på meldingen lot ikke vente på seg. I løpet av et tre timer, var det postet rundt 240 til dels illsinte kommentarer, hvor noen brukere i svært direkte ordelag karakteriserer kvaliteten på DNB som tjenesteyter, mens andre truer med å bytte bank en gang for alle.

I 13.30-tiden meldte Dalsbø at problemet endelig var løst, for denne gang.

  • I forrige uke: DNB brukte en dag på banktrøbbel

DNB hadde dataproblemer torsdag, og både nettbanken og Vipps lå nede lenge.

- Nå bytter jeg bank

En av dem som ikke fikk logget inn mandag morgen er Erik Paulsen. Han tipset Adresseavisen om innloggingsproblemene.

- Jeg har solgt en bil og skal kjøpe en annen, så jeg er nødt til å sjekke om pengene fra salget har kommet inn, sier Erik Paulsen.

Han sier at alt trøbbelet i det siste fører til at han nå vil bytte bank.

- Jeg har ofte hatt problemer med å komme inn i det siste. Det er litt styr å flytte diverse lån, men nå har jeg bestemt meg for å bytte, sier han.

Finanstilsynet vil ha forklaring

Banken hadde også problemer med nettbanken flere dager i forrige uke.

Etter at DNB brukte en hel dag på å fikse feilen torsdag, varslet Finanstilsynet at de krever en forklaring.

– Basert på de senere hendelser, har Finanstilsynet bedt om en skriftlig redegjørelse og har løpende dialog og møter med DNB for å klarlegge årsaker og sikre at nødvendige tiltak iverksettes, sa direktør for bank- og forsikringstilsyn Emil R. Steffensen i Finanstilsynet til Nettavisen da.

Hva som er kommet ut av kontakten mellom Finanstilsynet og DNB etter problemene var det mandag ettermiddag ikke mulig å få noe klart svar på.

– Finanstilsynet har en løpende oppfølging av hendelsene i DNB for å klarlegge årsaker og bankens tiltak. Dette inkludere hendelsene i helgen og i dag. Finanstilsynet ønsker ikke å kommentere dette ytterligere nå, svarte seniorrådgiver Jo Singstad i en epost på Aftenpostens spørsmål om hva som har skjedd etter alle problemene med DNBs nettbank i det siste.

Les mer om

  1. DNB
  2. Finanstilsynet
  3. Bank