DNBs nettbank er oppe igjen - etter tre og en halv times nedetid
I forrige uke brukte de en dag på å ordne opp i problemene med nettbanken. Mandag var DNB nede igjen i tre og en halv time. - Stort sett alle kunder ble rammet, opplyser banken.
– Problemet lå i en feil med innloggingsrutinene, blant annet knyttet til BankID, til nettbanken. Det fungerte for enkelte kunder, men for flesteparten feilet innloggingen, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til NTB ved 13.30-tiden.
– Startet klokken 10
Søndag la banken selv ut melding om at enkelte får feilmelding ved innlogging med BankID. Også mandag får brukere denne beskjeden når de prøver å logge inn på bankens nettsider.
- Problemene startet i 10-tiden mandag. Vi har alle mannskaper på, og vi snakker med våre underleverandører for å få opp systemet så fort som mulig. Vi har også satt ekstra folk i beredskap i det siste, og håper vi er oppe og går snart igjen.
Mange illsinte kunder
"Hei. Det er dessverre noen som opplever problemer med å logge inn i eller bruke tjenestene våre. Vi er på saken, vi håper at alt veldig snart er i orden igjen og beklager til dere som må vente på oss i dag", skrev banken på Facebook mandag formiddag.
Svarene på meldingen lot ikke vente på seg. I løpet av et tre timer, var det postet rundt 240 til dels illsinte kommentarer, hvor noen brukere i svært direkte ordelag karakteriserer kvaliteten på DNB som tjenesteyter, mens andre truer med å bytte bank en gang for alle.
I 13.30-tiden meldte Dalsbø at problemet endelig var løst, for denne gang.
- Nå bytter jeg bank
En av dem som ikke fikk logget inn mandag morgen er Erik Paulsen. Han tipset Adresseavisen om innloggingsproblemene.
- Jeg har solgt en bil og skal kjøpe en annen, så jeg er nødt til å sjekke om pengene fra salget har kommet inn, sier Erik Paulsen.
Han sier at alt trøbbelet i det siste fører til at han nå vil bytte bank.
- Jeg har ofte hatt problemer med å komme inn i det siste. Det er litt styr å flytte diverse lån, men nå har jeg bestemt meg for å bytte, sier han.
Finanstilsynet vil ha forklaring
Banken hadde også problemer med nettbanken flere dager i forrige uke.
Etter at DNB brukte en hel dag på å fikse feilen torsdag, varslet Finanstilsynet at de krever en forklaring.
– Basert på de senere hendelser, har Finanstilsynet bedt om en skriftlig redegjørelse og har løpende dialog og møter med DNB for å klarlegge årsaker og sikre at nødvendige tiltak iverksettes, sa direktør for bank- og forsikringstilsyn Emil R. Steffensen i Finanstilsynet til Nettavisen da.
Hva som er kommet ut av kontakten mellom Finanstilsynet og DNB etter problemene var det mandag ettermiddag ikke mulig å få noe klart svar på.
– Finanstilsynet har en løpende oppfølging av hendelsene i DNB for å klarlegge årsaker og bankens tiltak. Dette inkludere hendelsene i helgen og i dag. Finanstilsynet ønsker ikke å kommentere dette ytterligere nå, svarte seniorrådgiver Jo Singstad i en epost på Aftenpostens spørsmål om hva som har skjedd etter alle problemene med DNBs nettbank i det siste.