Norge

Hjernen i shopping-rus

Julen er høytid - også på shoppingfronten. Ny forskning gir nye svar på hvorfor vi blir glade av å shoppe.

  • Frøydis Braathen
    Journalist

Når vi shopper, aktiveres flere viktige områder i hjernen. Det er forklaringen på hvorfor humøret forbedres og vi generelt føler oss bedre — i hvert fall for en liten stund, skriver Wall Street Journal.

Forskere ved det amerikanske Emory University har nylig funnet at dopaminet også påvirker hjernen når man shopper. Studier med magnetkameraer avslører imidlertid at det er forventningene til shoppingen som forårsaker dopaminrusen, mer enn selve shoppingen.

Det kan forklare hvorfor mange er så glade i "vindus-shopping" eller å lete etter gode tilbud.

Belønningssenter

Signalstoffet dopamin spiller hovedrollen i denne prosessen. Stoffet er en substans som fungerer som et gledeselement i kroppen og utsondres når vi behøver det, eller som en belønning når vi gjør noe bra.

Dopamin spiller også en sentral rolle i vår mentale og fysiske helse. Det assosieres med nytelse, tilfredsstillelse, og utløses når vi erfarer noe nytt, spennende eller utfordrende. For mange mennesker er shopping nettopp alle disse tingene.

Å kikke inn et dekorert butikkvindu, eller å finne en leke som er vanskelig å få tak i, ser ut til å påvirke hjernens belønningssenter.

Det utløser kjemikalier i hjernen som gir deg en shopping-rus.

Dopamin-utbrudd

Gregory Berns, forsker og forfatter av boken "Satisfaction: The Science of Finding True Fullfilment" sier dopamin kan forklare hvorfor noen kjøper sko de aldri bruker.

— Du ser skoene og får et utbrudd av dopamin. Dopamin motiverer deg til å fullføre prosessen og kjøpe dem. Det er som en bensinpumpe for handling, men med en gang de er kjøpt er det nesten som en skuffelse, sier Berns til Wall Street Journal.

Unngå dårlige kjøp

Dessverre får stoffet oss også til å ta dårlige beslutninger på grunn av lykkerusen, og kanskje kjøpe et par sko eller en espressomaskin som vi ellers aldri ville kikket på.

Ved å forstå hjernens reaksjoner under julehandelen kan du bedre hanskes med shoppingturens svingninger, og samtidig unngå å kjøpe ting du ikke trenger eller å bruke mer enn du hadde tenkt.

Et råd er å la være å kjøpe tingen første gang du ser den, og heller komme tilbake dagen etter. Det vil eliminere nyhetselementet i situasjonen og hjelpe deg å gjøre en mer klartenkt beslutning.

Les også: Slik tenker butikkene

  1. Les også

    Slik tenker butikkene

  2. Les også

    Shopper mer - gir mindre

  3. Les også

    En luksusleke til jul?

  4. Les også

    Formuen har økt mer enn gjelden

  5. Les også

    Single taper økonomisk

  6. Les også

    Spar 6000 på nettet

Neste gang du kommer hjem med et par nye, ubrukelige sko eller en unødvendig ny mobiltelefon, kan du skylde på signalstoffet dopamin. TRYGVE INDRELID

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Forskning: Derfor gråter vi av musikk

  2. SPREK

    Trude (48) har løpt 50 maraton. Det har gitt henne supereffekter som overrasker stort.

  3. VERDEN

    Den første koronavaksinen er sendt til testing

  4. FAMILIE OG OPPVEKST

    Forskere: Slik gir du tenåringen verktøyene for å utvikle hjernen sin

  5. VITEN

    Husker du dette øyeblikket? Nettverk i hjernen kan ha avgjort kampen

  6. SPORT

    Bergenseren har lagt ned flere tusen treningstimer. Nå kan drømmen bli knust.