Hjernen i shopping-rus
Julen er høytid - også på shoppingfronten. Ny forskning gir nye svar på hvorfor vi blir glade av å shoppe.
- Frøydis BraathenJournalist
Når vi shopper, aktiveres flere viktige områder i hjernen. Det er forklaringen på hvorfor humøret forbedres og vi generelt føler oss bedre — i hvert fall for en liten stund, skriver Wall Street Journal.
Forskere ved det amerikanske Emory University har nylig funnet at dopaminet også påvirker hjernen når man shopper. Studier med magnetkameraer avslører imidlertid at det er forventningene til shoppingen som forårsaker dopaminrusen, mer enn selve shoppingen.
Det kan forklare hvorfor mange er så glade i "vindus-shopping" eller å lete etter gode tilbud.
Belønningssenter
Signalstoffet dopamin spiller hovedrollen i denne prosessen. Stoffet er en substans som fungerer som et gledeselement i kroppen og utsondres når vi behøver det, eller som en belønning når vi gjør noe bra.
Dopamin spiller også en sentral rolle i vår mentale og fysiske helse. Det assosieres med nytelse, tilfredsstillelse, og utløses når vi erfarer noe nytt, spennende eller utfordrende. For mange mennesker er shopping nettopp alle disse tingene.
Å kikke inn et dekorert butikkvindu, eller å finne en leke som er vanskelig å få tak i, ser ut til å påvirke hjernens belønningssenter.
Det utløser kjemikalier i hjernen som gir deg en shopping-rus.
Dopamin-utbrudd
Gregory Berns, forsker og forfatter av boken "Satisfaction: The Science of Finding True Fullfilment" sier dopamin kan forklare hvorfor noen kjøper sko de aldri bruker.
— Du ser skoene og får et utbrudd av dopamin. Dopamin motiverer deg til å fullføre prosessen og kjøpe dem. Det er som en bensinpumpe for handling, men med en gang de er kjøpt er det nesten som en skuffelse, sier Berns til Wall Street Journal.
Unngå dårlige kjøp
Dessverre får stoffet oss også til å ta dårlige beslutninger på grunn av lykkerusen, og kanskje kjøpe et par sko eller en espressomaskin som vi ellers aldri ville kikket på.
Ved å forstå hjernens reaksjoner under julehandelen kan du bedre hanskes med shoppingturens svingninger, og samtidig unngå å kjøpe ting du ikke trenger eller å bruke mer enn du hadde tenkt.
Et råd er å la være å kjøpe tingen første gang du ser den, og heller komme tilbake dagen etter. Det vil eliminere nyhetselementet i situasjonen og hjelpe deg å gjøre en mer klartenkt beslutning.
Neste gang du kommer hjem med et par nye, ubrukelige sko eller en unødvendig ny mobiltelefon, kan du skylde på signalstoffet dopamin. Foto: TRYGVE INDRELID
Relevante artikler
Forskning: Derfor gråter vi av musikk
Trude (48) har løpt 50 maraton. Det har gitt henne supereffekter som overrasker stort.
Forskere: Slik gir du tenåringen verktøyene for å utvikle hjernen sin
Den første koronavaksinen er sendt til testing
Husker du dette øyeblikket? Nettverk i hjernen kan ha avgjort kampen
Hjerneforsker advarer: Cannabis truer sjelden livet, men måten vi lever det på