Norge

De nærmeste kollegene måtte rykke ut til ulykken

Mandag klokken 12.00 startet skiftet for seks kolleger på lufthelikopterbasen på Lørenskog. Ett døgn senere må tre av dem rykke ut til ulykken der deres egne kolleger døde eller ble alvorlig skadet.

  • Per Annar Holm
  • Andreas Slettholm
    Kommentator

Mannskapet på helikopterbasen går i turnus, og fra mandag denne uken skulle de seks bo, sove og spise sammen på basen.

Tirsdag morgen, når meldingen tikker inn om at en lastebil har veltet utenfor Sønsterudtunnelen på E16 i Hole, drar tre av dem på jobb.

Den erfarne piloten Bjørn Nergård åpner døren foran på høyre side og setter seg inn i det ene av de to helikoptrene. Den 38 år gamle anestesilegen Anders Rostrup Nakstad setter seg inn i setet sitt bak — også han på høyre side. Foran til venstre sitter redningsmann Sondre Bjartland, som har vært ansatt i Norsk Luftambulanse siden 1994.

Klokken er litt over 10.30.

20 minutter senere - klokken 10.50 - styrter de tre i bakken fra lav høyde, like ved ulykkesstedet.

- Blir nesten truffet

På bakken står en politipatrulje, brannvesen og ambulansebiler. Flere av brannmennene på bakken blir nesten truffet av helikopteret.

Politibilen med to polititjenestemenn har ankommet stedet bare få minutter tidligere.

Tirsdag kveld ble lagt ut blomster og lys foran luftambulanseavdelingen i Lørenskog. Foto: Solum, Stian Lysberg

Da er ambulansepersonellet på bakken i full sving med å berge den skadede sjåføren ut av lastebilen. Derfor tar politiet på seg oppgaven med å kontakte lufthelikopteret. Hensikten er å advare om høyspentledningen.– Vi ville informere om forholdene på skadestedet, blant annet om kablene i luftrommet. Men vi fikk ikke kontakt over redningskanalen på det analoge sambandet, som vanligvis er det vi bruker, sier stabssjef Kjell Magne Tvenge i Nordre Buskerud politidistrikt.

Les også: Politiet fikk ikke kontakt med piloten

– Har dere opplevd dekningsproblemer i området?

– Ja, det er områder i distriktet der det kan være problemer på sambandet. Men vi fikk god kontakt med brannvesenet på ulykkesstedet over samme kanal, sier Tvenge.

Ulykkeshelikopteret kan likevel ha vært for langt unna til å motta signaler over det gamle sambandet, siden dette fordrer at de som kommuniserer befinner seg i nærheten av hverandre. Nordre Buskerud er ett av distriktene hvor det nye, digitale nødnettet fortsatt ikke er på plass.

— Gikk rett i grøften

Lastebilsjåfør Kjell Erik Stensland opplevde helikopterulykken på kloss hold. Han kom tilfeldigvis kjørende forbi stedet der en lastebil hadde veltet, og stoppet opp for å hjelpe til, da han så helikopteret komme flyvende.

- Da det skulle begynne å lande, fløy det rett i høyspentledningen. Så gikk helikopteret sidelengs og rett i grøften, sier Stensland til Aftenposten.

Høytspentledningen som helikopteret traff, hadde lav høyde. Masten er gjemt blant noen trær. Foto: Hans O. Torgersen

Pilot Bjørn Nergård og lege Anders Rostrup Nakstad, som begge satt på høyre side av helikopteret, døde.Redningsmann og co-pilot Sondre Bjartland, som satt på foran til venstre, ble hardt skadet.

På helikopterbasen i Lørenskog tikker en ny melding om en ulykke inn. Klokken 11.11 får politiet beskjed om at to luftambulanser er på vei. Mannskapet på ett av dem har nettopp mistet to kolleger.

Til sykehus

Litt etter 11 flyr kollegene til ulykkesstedet. Der plukker de opp hardt skadede Sondre Bjartland og flyr ham til Ullevål sykehus.

– Dette setter dype spor. Når du jobber på en base en uke av gangen og har gjort det i årevis, får du et godt forhold til de andre, ikke bare som kollega, men som venn. Vi kjenner mange av de pårørende, og å vite hvordan de har det nå, det er tungt for oss, sier administrerende direktør Syver Leivestad i Norsk Luftambulanse til NTB.

Kollegene er nå tatt ut av tjeneste og ble erstattet med andre når de kom tilbake. Tirsdag kveld ble lagt ut blomster og lys foran luftambulanseavdelingen i Lørenskog.

Det er fortsatt uklart hva som skjedde i minuttene før helikopteret styrtet.

Kartdatabase

Luftambulansen har en kartdatabase bygd på Statens Kartverk, der hindre som høyspentkabler skal være markert.

Helikopteret fraktes bort tirsdag kveld, etter at politiet og havarikommisjonen har undersøkt det. Foto: Hans O. Torgersen

Syver Leirstad, administrerende direktør i Norsk luftambulanse, sier til Aftenposten at de ikke vet om kraftledningen var avmerket på kartet de bruker. Aftenposten har sett at det er merket av strømledninger som hindre rett ved ulykkesstedet, men ikke fått bekreftet at ledningene er merket av nøyaktig slik de ligger i terrenget.

Flyr etter kart og øyensyn

Ifølge havariinspektør Tor Nørstegård i Havarikommisjonen flyr luftambulansen både etter kart og øyesyn.

— Og luftambulansen er veldig opptatt av lufthindringer, sier Nørstegård.

- Pleier ambulansen å få assistanse for å lande?

— Man kan ikke vite om de som er på bakken, om det er politi, brannvesen eller andre, har noe bakgrunn for å vurdere om det er trygt å lande. Så det er flyverne i helikopteret som må ta det ansvaret, sier Nørstegård.

Ifølge Sintef har kollisjon med kraftnettet hvert årsak til omtrent hver tiende luftfartsulykke i Norge de seneste årene.

Les også

  1. - Anders smilte fra øre til øre da han fikk jobb i legehelikopteret

  2. - Trist dag for norsk helsetjeneste

  3. Vitne: Det var helt uvirkelig