Norge

Gulrotkake gir deg ni ganger så mange kalorier som gulroten

Hvor mange kalorier det er i en gulrotkake, avhenger selvsagt av oppskriften. Men dette llille kakestykket inneholder like mye energi som alle de avbildede gulrøttene: 200 kalorier.

Du vet sikkert at gulrot er magrere enn gulrotkake. Men visste du at forskjellen er så stor: Spiser du et lite kakestykke på 60 gram, får du i deg like mange kalorier som det er i over en halv kilo gulrøtter.

  • Solveig Ruud
    Solveig Ruud
    Journalist

I starten av januar begynner mange å tenke over hvor mye mat de putter i seg, og hvor mye energi de forbruker. For noen stopper prosessen forholdsvis raskt etter innkjøp av årskort på treningssenter og gode forsetter, andre velger en permanent omlegging av livsstilen.

— Kosthold teller mest i energiregnskapet, sier Liv Elin Torheim, leder av Nasjonalt råd for ernæring og professor i samfunnsernæring ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

— Du får fort i deg 600 kalorier ved å spise en muffin. Men du må løpe en time for å forbrenne den, opplyser hun. Torheim understreker at om man vil gå ned i vekt, er det mye lettere å gjøre det ved å begrense inntaket av mat, enn å trene nok.

Les mer:

Les også

Les hvordan super-skeptikeren gikk ned 15 kg på 18 uker. - Dette er den mest effektive måten å gå ned i vekt

Noen spiser seg opp igjen etter trening

Selv om hun absolutt oppfordrer folk til å trene, viser hun til én fallgruve: De som synes de har vært så flinke til å trene, at de unner seg litt ekstra i etterkant, f.eks. en sjokolade eller litt potetgull. Om sistnevnte produkt bemerker professoren at det er noe at det minst sunne produktet hun vet om:

— Potetgull inneholder veldig mye salt, fett og energi og ingen nyttige næringsstoffer, sier hun.

— Vi er mange som synes potetgull smaker godt. Min egen strategi er ikke å ha det i huset!

Torheim poengterer at det er "junkfood som er den store utfordringen" – og om det er mye energi i mat man spiser mye av.

200 kalorier på tallerkenen: Du kan spise mye mer frukt enn potetgull og sjokolade. Og selv om umettet fett i nøtter anbefales, blir kalorimengden fort høy, om man spiser mye.

Les også:

Les også

Er du lat? Her er ti måter du kan oppnå anbefalt daglig mosjon

Har sjekket ut bortimot 80 matvarer

For å illustrere hvor ulik mengde med energi det er i ulike matvarer, har Aftenposten sjekket ut bortimot 80 matvarer og regnet ut hvor mye mat det skal til på en tallerken eller i et glass for alle skal vise lik mengde energi: 200 kalorier – eller kilokalorier (kcal) som egentlig er korrekt betegnelse.

For mange kan oversikten kanskje bidra med noen overraskelser. Det er neppe alle som vet at:

  • blåbærmuffins inneholder syv ganger så mye energi som blå druer
  • tacoshell inneholder nesten seks ganger så mye energi som kokt potet
  • italiensk salat med skinke inneholder 32 ganger så mye energi som isbergsalat, og nesten fire ganger så mye som kokt skinke
  • eller at gulrotkake med mye ostekrem kan inneholde ni ganger så mye energi som rå gulrot.
    Energiinnholdet i mat er imidlertid ikke en rettesnor for om maten er sunn. At det er høyere energiinnhold i fet fisk enn i brus, er en pekepinn om det.

Vi har sjekket kaloriinnholdet i nesten 80 matvarer. I denne artikkelen finner du alle.

Les også

Hva har denne pølsen, konjakken og sjokoladen til felles?

200 kalorier på tallerkenen: Bløtkaken er ikke kaloriverstingen.

Forbrenning forbruker energi

Enkelte er opptatt av oppgitt kaloriinnhold i alkohol og proteiner blir feil, fordi man forbruker en mer energi ved å forbrenne disse stoffene enn andre. Og noen har tror man kan gå i minus ved å spise stangselleri.

Torheim gir uttrykk for at hun mener dette er en avsporing.

— Det at noen matvarer resulterer i negative kalorier er nok en myte, sier hun og fortsetter:

— Men, de fleste grønnsaker gir lite kalorier, og disse kan man spise mye av og likevel gå ned i vekt, sier hun.

0901energibehov2-jQj3ecrpxj.jpg

Hennes anbefaling til folk som er opptatt av vekten, er å spise mat med relativt få kalorier som både metter og er rik på nødvendige næringsstoffer: altså frukt, bær, grove kornprodukter, magre meieriprodukter og fisk.

Kaloribomber i mat med «sunt» fett

Samtidig minner hun om man ikke må glemme at noen matvarer man har hørt er sunne, som nøtter og olivenolje, inneholder mye energi.

Professoren mener det er ekstra viktig å være bevisst på hva maten inneholder, dersom man skal spise lite, ikke minst for at man skal få i seg nok vitaminer og mineraler. Derfor advarer hun da mot dietter som består av ensidig kost, hvor man f.eks. raskt kan få i seg for lite av viktige næringsstoff.

200 kalorier på hver tallerken: Det er mer fiber i brød og knekkebrød enn i kaker og mindre fett og sukker.

Les også:

Les også

Det pågår en debatt om mettet fett i bl.a. melk. Er du interessert i vite mer om den, finner du sikkert interessant stoff i denne artikkelen

.

Les også

  1. Mia klarte det alle drømmer om

  2. Det er farligere å være lat enn fet

  3. Ny forskning: Det var lettere å gå ned i vekt på 80-tallet enn nå

  4. Grovkarbo er svaret

  5. Lavkarbo er uanstendig

Les mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Næringsmiddelindustrien