Follobanen stengt på ubestemt tid. Vann som drypper fra tunneltaket, kan forårsake togstans.
Nok en gang er prosjektet til 37 milliarder kroner i hardt vær. Fire mil i Blixtunnelen må gjennomgås. Det er fare for lekkasjer som kan føre til strømproblemer og togstans.
Ved 16-tiden torsdag besluttet Bane Nor å stenge Follobanen – midt i rushtiden. Årsaken var at man nå fant årsaken til togstansen mandag. Det har dryppet alkalisk vannalkalisk vannVann som er basisk, med høy PH-verdi fra tunneltaket.
Det førte til at en strømkabel røk, falt ned og kom i kontakt med toget. Et tog med 70 passasjerer ble stående fast i tunnelen i rundt tre timer mandag.
– Vi må kontrollere hele anlegget grunnet risiko for ny nedrivning av strømkabel i tunnelen. Vi ønsker ikke at mandagens hendelse, der passasjerene ble sittende i flere timer, skal gjenta seg. Det sier områdedirektør Lars Berge på Bane Nors nettsider.
– Det er satt beredskap i Bane Nor og vi går nå gjennom hvert enkelt tunnelløp og kontrollerer for eventuelle flere vanndrypp på strømkabelen.
Problemer med drypp av forurenset vann var blant årsakene til den langvarige stengingen av Follobanen i vinter.
– Beklagelig
Berge sier at en ny stengning er svært beklagelig og uheldig for de reisende.
– Men før vi har situasjonen under kontroll, kan vi ikke tillate at det kjøres flere tog gjennom tunnelen, sier Berge.
Ifølge pressevakt Olav Nordli kan man ikke si noe om hvor lang tid dette vil ta.
– Det må gjøres grundig kontroll, vi får bare krysse fingre, sier han. – Funnene som gjøres, avgjør hvor lenge stengningen vil vare.
De stenger begge løp, to mil i hvert løp, for å være på den sikre siden.
Togpassasjerer sto fast i tunnel i timevis – igjen. Vy krever «nøye evaluering» av Bane Nor.
Alkalisk vann påvirker metallkabler og fester
Vanligvis tåler strømforsyningsanlegg vanndrypp. Men vannet som drypper i tunnelen, er alkalisk. Det er forurenset fra sement og fyllmasse i tunneltaket. Det kan påvirke metallkabler og fester.
– Det har vært problemer med lekkasje i tunnelen tidligere også?
– Selv om dette er en tett tunnel, har det forekommet smådrypp. Det skjer i alle tunneler. Disse hullene må tettes, sier Nordli.
Den gamle Østfoldbanen som går utenom Blixtunnelen er fremdeles i drift. Det vil bli henvist til avganger på denne banen.
– Det vil nok bli en del fulle tog i rushtiden, men folk vil komme seg frem, om ikke like fort, sier Nordli.
På sine nettsider varslet Bane Nor en ny oppdatering om status fredag klokken 12. Klokken 12 har Bane Nor varslet en ny oppdatering klokken 19 fredag.
Lekkasjer viktig årsak til langvarig stengning
Follobanen ble åpnet 11. desember i fjor. Tekniske problemer oppsto allerede samme dag. 19. desember ble banen stengt for trafikk da det ble oppdaget varmeutvikling og røyk i tekniske anlegg.
Planer om gjenåpning ble utsatt gang på gang. Først etter to og en halv måned, 5. mars i år, kunne Follobanen åpne som normalt. I ettertid gikk både konsernsjefen og utbyggingsdirektøren av.
Problemer med drypp av forurenset vann var blant årsakene til stengingen av Follobanen. Dette til tross for at tunnelen skulle være helt tørr før Bane Nor overtok tunnelen fra entreprenøren AGJV.
Da tunnelen ble inspisert i slutten av august i fjor, fant de 525 «uakseptable lekkasjepunkter». Alle lekkasjepunktene som ble funnet, måtte tettes for at tunnelen kunne anses som klar for overtagelse av Bane Nor.
Da Bane Nor overtok tunnelen 30. oktober, var tetthetskravene i kontrakten overholdt, ifølge Bane Nor.
Men så oppsto det likevel drypp etterpå. Vannet kom fra sprekker i berget rundt tunnelen. Tunnelvannet var forurenset og kan lede strøm. Det kan by på problemer. Å hindre ødeleggelser på elektrisk utstyr var en viktig årsak til kravet om en tett tunnel.
Og nå har det altså oppstått drypping fra taket som fører til strømbrudd – igjen.