Norge

Kunstig virkelighet til å ta og føle på

«Følbar virtuell virkelighet» kaller det britiske selskapet Ultrahaptics sin nyvinning. Deres idé er at brukerne skal kunne «kjenne, uten å ta på». Systemet lager tredimensjonale objekter bokstavelig talt i løse luften, med hjelp av konsentrerte luftstrømmer og ultralyd.

  • Klaus Børringbo
    Frontsjef

Systemet lager tredimensjonale objekter bokstavelig talt i løse luften, med hjelp av konsentrerte luftstrømmer og ultralyd.

Et hakk videre

Noen er allerede kjent med spillverdenens virtuelle virkeligheter, for eksempel via briller der man «går inn i» og deltar i spill og ikkevirkelige verdener. Mange kjenner til spillmaskiner der man enten ved å bevege kontrollene rundt i luften, eller bare egne ben og armer, kan styre spill og programmer.

Ultrahaptics oppfinnelser skal få den kunstige virkeligheten til å oppleves mer virkelig, gjennom at du skal kunne føle gjenstander mot huden når du spiller eller beveger deg rundt i en virtuell verden.

Å trykke på en virtuell knapp er én ting, men hvordan vet du om valget ditt virkelig er registrert? Det hjelper om du kjenner en fysisk tilbakemelding i fingeren eller håndflaten.

Du skal med andre ord kunne kjenne følelsen av fysisk motstand mot huden når du trykker på en knapp, rører ved en figur eller løfter noe opp.

-  Haptisk feedback har vært på eksperimentstadiet i spillbransjen, det har blant annet vært eksperimentert med håndkontroller som kan endre overflaten slik at den føles som en basketball når du spiller et basketspill eller føles metallaktig når du holder en pistol, men ingenting som har vært forbi stadiet som prototyper, sier Aftenpostens spillekspert og — anmelder Jon Cato Lorentzen.

- Å manipulere lydbølger for å skape usynlige 3D-objekter, høres unektelig veldig science fiction ut, men vitenskapen bak virker solid, sier han om Ultrahaptics nye teknologi.

Fysisk forbindelse

Ultrahaptics, som vant årets innovasjonspris på den store teknologimessen CES 2015 i Las Vegas, ser for seg en rekke bruksområder for teknologien.

De har demonstrert løsninger med virtuelle brytere til komfyren på kjøkkenet eller funksjoner i en bil. Tenk deg et stilrent dashbord, helt fritt for knapper! I løse luften «tar man tak» i brytere og skrur opp varmen eller øker volumet på bilradioen.

Det Bristol-baserte teknologiselskapet har også laget systemskisser for å kunne styre PC-er, nettbrett og mobiltelefoner, for eksempel der skjermen på en relativt liten mobil blir projisert opp i større størrelser i luften, og ved hjelp av den nye teknologien gir brukeren en følelse av å trykke på en virkelig, mye større skjerm.

—  Virtual og augmented - «utvidet» - reality blir stort så snart produkter som denne oppfinnelsen med tredimensjonale figurer, blir mer brukervennlige, lett å komme i gang med og rimelige. Det vil nok ta noen år før vi er der, sier Lorentzen.

Ifølge spilleksperten oppstår det største problemet med virtual reality når følelsen av tilstedeværelse blir brutt, altså når det kroppen føler, ikke stemmer overens med det øynene ser.

-  Her kan nok følbar tilbakemelding styrke illusjonen om at både hjernen og kroppen vår befinner seg et annet sted.

Blåser på huden

Systemet fungerer ved hjelp av ultralyd som projiseres fra et knippe bitte små høyttalere ut i luften, lydbølgene samles i ett eller flere små punkter som «blåser» på huden og gir en liten vibrasjon. Dette oppfattes av brukeren som en virkelig berøring.

Utviklerne sammenligner fenomenet med hvordan lydbølgene fra svært høy musikk også kan føles direkte på kroppen.

Teknologien er foreløpig bare på prototyp-stadiet, men om noen år kan vi kanskje sitte og veive og trykke i løse luften, uten en eneste knapp eller bryter i hjemmet eller på kontoret.

Les også

  1. Trådløs strøm – snart er den her

  2. Rett på kroppen

  3. Del en film og la den vandre

Les mer om

  1. Dataspill
  2. Digital nåtid