Norge

Bagasjetrøbbel på Gardermoen - forsinkelser i både innsjekk og utlevering

Fem av seks bagasjebånd på utenlandsterminalen sto i ro i flere timer. Nå må reisende finne seg i at bagasjen deres ikke blir med dit de reiser.

Reisende har fått beskjed om å forlate bagasjen på Gardermoen, og de må da regne med å få den ettersendt. Foto: Christian Sørgjerd

  • Lorns Bjerkan

Store tekniske problemer har ført til bagasjetrøbbel på Oslo lufthavn.

– Fem av seks bagasjebånd på utleveringen for de som kommer fra utlandet har stått siden 16-tiden. Nå går alle bånd igjen, sier Joachim Westher Andersen, pressekontakt ved Oslo lufthavn, til Aftenposten like før klokken 19 onsdag kveld.

  • Snart blir det mer å gjøre når man venter å bagasjen: 1. september åpner splitter ny taxfree-butikk

– Etterslep hele kvelden

De har fått sendt ut noe bagasje på det ene båndet, mens annen bagasje har blitt håndtert manuelt.

– Selv om feilen er utbedret vil det være etterslep hele kvelden, sier Westher Andersen.

Mange reisende må vente på bagasjen sin på Gardermoen onsdag kveld. Foto: Christian Sørgjerd

En konsekvens av bagasjetrøbbelet har også vært at det har vært problemer og forsinkelser med å få sjekket inn bagasje.

– For øyeblikket går det saktere enn vanlig i innsjekkingen. Vi har etablert droppunkter for bagasje der folk har kunnet levere det de har med seg, sier pressekontakten.

Får ikke bagasjen med på reisen

Han opplyser videre at mange av de som reiser fra flyplassen derfor ikke har fått bagasjen med på flyet de drar med.

– Dette har sannsynligvis ikke ført til noen forsinkelser med flytrafikken, men en kjedelig konsekvens er at flere vil få bagasje for sent, sier han.

Et annet problem for mange av de reisende, som ikke fikk bagasjen tidsnok etter å ha landet på Gardermoen, er at de har måttet dra derfra - på grunn av nye flyreiser eller fordi de ikke har hatt tid til å vente.

– Flyselskapene dere vil frakte bagasjen deres hjem i kveld eller i morgen, sier Westher Andersen.

– For mange berørte

Hvor mange som er blitt berørt, kjenner ikke pressekontakten til.

– Det er for mange. Dette er ikke godt nok fra vår side. Det er svært beklagelig, sier han.

Årsaken til kaoset skal være en teknisk feil med en nødstopp til bagasjesystemet, opplyser Westher Andersen.

Mange flypassasjerer venter på bagasje som ikke kommer. Foto: Eirin Hurum

– Har dette vært et problem tidligere?

– Nei. Meg bekjent har dette ikke skjedd tidligere, sier han.

Vet ikke om de får erstatningskrav

For de som er rammet oppfordrer Andersen dem å ta kontakt med flyselskapet deres om de lurer på noe.

– Det er sånn at flyreisen er et forhold mellom passasjeren og flyselskapet. Vi har ikke noe forhold til passasjeren. Hva som skjer videre med oss og flyselskapene er for tidlig å si noe om, sier han.

– Kan dere påregne å få erstatningskrav fra flyselskapene?

– Det vet vi ikke. Men vi har alltid god dialog med flyselskapene. Hvordan de reagerer er for tidlig å si noe om.

Les mer om

  1. Oslo
  2. Oslo Lufthavn
  3. Gardermoen