Follobanen: Solvik-Olsens nye venn «Eufemia» er klar til å spise seg vei mot Oslo
«Eufemia» veier 2400 tonn og er 150 meter lang. Her setter den kurs for Oslo. Den skal være fremme i 2018, rundt tre år før ny Follobane til Ski er klar.
- Sveinung Berg BentzrødJournalist
Vi er en kilometer inne i fjellet fra Follobanens anleggsområde på Åsland, nokså midtveis mellom Oslo og Ski.
Det er tradisjon for at alle tunnelboremaskiner som driver arbeid under bakken, og gjennom fjell, får egne navn. Både statsminister Erna Solberg, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og flere ambassadører er på plass når de to første av fire tunnelboremaskiner (TBM) skal døpes.
De to første har fått navnet etter norske dronninger fra Håkon Magnussons og Harald Hardrådes tid.
Ganske straks setter «Eufemia» kurs for Oslo. «Ellisiv» må vente til oktober før den kommer i sving. De to siste maskinene er fremdeles ikke ferdige. Men det er klart at de skal hete Anna fra Kloppa (historisk skikkelse fra Kolbotn) og Magna Flåtestad (fergekvinne på Gjersjøen).
En gang i 2018 skal «Eufemia» være fremme. Når alle fire har gjort jobben, har de gnafset i seg mellom ti og elleve millioner tonn stein, som delvis skal brukes under det som blir Norges største, landbaserte byggeprosjekt.
Forventningene var ikke små - ble innfridd
Den 12. november 2014, da Regjeringen ga det avgjørende grønne lyset for Follobanen, fleipet Solvik-Olsen med at det ikke ville bli noen nedtur å ikke fyre av den første sprengladningen i tunnelen. Derimot en opptur å sitte på en «overdimensjonert boremaskin».
– Det skal bli vanvittig gøy, sa statsråden da.
Mandag var denne opplevelsen en realitet for den bil- og maskininteresserte ministeren. Den lot til å leve fullt ut opp til forventningene.
JBV: Ikke gjort før å kjøre fire tunnelboremaskiner fra ett sted
Ved å bruke tunnelboremaskiner i stedet for tradisjonell sprengningsmetode unngår man mange «tverrslag», eller tverrtunneler, som ellers ville vært til store ulemper for boligområdene rundt Follobanen, sier Jernbaneverket (JBV).
JBV sier også at det å drive fire tunnelboremaskiner fra ett anleggsområde, er pionervirksomhet.
- Nylig skrev Aftenposten at bruk av tunnelboremaskiner kan hindre riving av deler av Bislett, og Byporten handlesenter, når ny T-banetunnel om noen år skal bygges under Oslo.
Kapasiteten på Østfoldbanen er sprengt
Slik beskriver Jernbaneverket selv dagens situasjon på Østfoldbanen:
- Sterkt overbelastet.
- Stappfulle tog viser at etterspørselen er større enn tilbudet.
- Det er ikke plass til flere godstog uten at persontog tas ut av rute.
- Sprengt kapasitet forårsaker hyppige og langvarige forsinkelser.
- Hurtigtog stanger bak lokaltogene.
- Kjempemessige tunnelboremaskiner er i bruk i Malmø, København, London og utenfor Bergen.
- Er du virkelig nysgjerrig på Follobanen?