F-35 skal gi Norge et troverdig forsvar i tiår fremover. Nå kommer de til Norge.
Fredag 3. november landet de tre første F-35 kampflyene i Norge. Hva skal de gjøre? Hva skal de beherske?
- Sveinung Berg BentzrødJournalist
Dette er en kort-kort versjon med fakta om F-35. Du kan velge å lese en fyldigere versjon av Aftenpostens guide til F-35 her.
Ankomsten
De tre første F-35 kom fredag 3. Den store mottakelsesseremonien finner sted fredag 10. november.
Fra og med 2018 mottar Norge seks fly i året, til og med år 2024, da Norge i alt skal ha 52.
Flyene
F-35 er kraftigere, sterkere og tyngre enn F-16, og har våpnene inne i flyet.
F-35 er et såkalt Stealth, eller lavsignatur-fly, som gjør det vanskelig å oppdage.
Det er 15,5 meter langt og 10,6 meter bredt, og har en skyvekraft på 40.000 pund.
Maks hastighet er 1931 km/t med normal våpenlast, rekkevidden ca. 2200 km.
Våpnene
F-35 har missilvåpen mot luftmål, kanonvåpen mot luft- og overflatemål.
Dessuten langtrekkende presisjonsvåpen mot overflatemål og som støtte til hær- og sjøstyrker.
Det norskutviklede Joint Strike Missile (JSM) skal bli standard på norske F-35 i 2023–2024.
Oppgavene
Kampflyet får følgende roller i Forsvaret:
- Avskrekke fienden.
- Sikre Norge kontroll på eget luftrom.
- Ha en lederrolle i fredstid og i det som kalles høyintensiv strid.
- Støtte egne og allierte sjø- og landstyrker.
- Kunne delta i internasjonale operasjoner.
Det er ikke egnet til å drive ubåtjakt.
I kamp
F-35 skal knekke motstandere med overlegen teknologi og situasjonsforståelse. Ved å slå til før de blir oppdaget.
Status
Dagens utgaver skal kunne bekjempe alle typer luftmål og de fleste typer bakkemål, men får problemer mot godt bevæpnede krigsskip.
Ifølge Forsvaret er Stealth fortsatt en stor fordel.
I 2019 settes F-35 i norsk tjeneste. I 2025 skal de være fullt ut operative.
Pilotene
Norge skal ha 52 piloter.
Å utdanne hver pilot i USA koster rundt 55 millioner kroner.
En gjennomsnitts flytime i Norge vil koste rundt 110.000 kroner.
Støyen
SINTEF sier at F-35 gir en dobling av støy sammenlignet med F-16.
De 48 F-35 i Norge skal tilsammen fly 8050 timer i året. På Ørland blir det ca. 4730 avganger i året, fra 20 til 30 avganger og landinger daglig.
I perioder skal det flys døgnet rundt.
Skulle koste 18 milliarder - koster 81,3 milliarder
Å kjøpe 52 fly er i dag beregnet til å koste 81,3 mrd. 2018-kroner, rundt 60 mrd. mer enn 48 fly skulle koste da Stortinget vedtok kjøpet i 2008.
Det har kostet 50,5 mrd. dollar å utvikle F-35. Norge har bidratt med 122 millioner dollar.
Basen
På Ørland flystasjon kommer 45.000 m² ny bygningsmasse, 25.000 m² bygges om.
Prisen har økt fra ti til 12 mrd. kroner.
1,3 mrd. er satt av til å redusere støykonsekvenser for naboer.
Utrykning
Norge har i dag to F-16 fly på konstant beredskap for NATO. Fra 2021 skal F-35 overta oppgaven, fra Evenes lufthavn.
Det er gjerne disse flyene som sendes ut for å «avskjære» andre fly langs Norges territorialgrense.
Vedlikehold
Tungt vedlikehold og oppgradering skal skje i Italia.
Norge blir et «regionalt motordepot», og daglig vedlikehold og mindre reparasjoner/oppgraderinger skal skje her.