Airbus skal inspisere flere helikoptertyper etter Alta-ulykken
Som følge av foreløpige funn gjort i undersøkelser, ber produsenten Airbus Helicopter om umiddelbar inspeksjon av flere helikoptertyper etter Alta-ulykken.
Tirsdag ble de første detaljerte undersøkelsene av komponenter fra helikopteret som var involvert i en ulykke i Alta 31. august, gjennomført.
Seks personer omkom i ulykken som skjedde under en sightseeingtur i forbindelse med en festival, og fem av dem var mellom 19 og 22 år gamle og fra Alta.
De foreløpige funnene i undersøkelsene er knyttet til akselforbindelsen mellom motoren og hovedgirboksen. Inspeksjonene vil gjelde alle nyere helikopter av typen AS350, AS550 og EC130.
– Airbus Helicopters karakteriserer inspeksjonen som en «føre var»-inspeksjon for å ivareta luftdyktigheten til helikoptertypen, heter det i en pressemelding fra Statens havarikommisjon for transport natt til onsdag.
Havarikommisjonen hadde natt til onsdag ikke anledning til å svare NTB på hvor stor andel av norske helikoptre disse typene kan utgjøre.
Frigir bilder av omkomne etter helikopterulykken i Alta
Jobber videre
Havarikommisjonen har foreløpig ikke fastslått hvorvidt svikt i akselforbindelsen mellom motor og hovedgirboks har bidratt til ulykken.
– For å få en fullstendig forståelse av ulykken vil Havarikommisjonen sammenholde all informasjon fra undersøkte komponenter, eventuelle data fra lagringsenhet, ulykkessted, vitner og andre som har vært involvert i produksjon, vedlikehold og drift av helikopteret, skriver Havarikommisjonen.
Havarikommisjonen sier at den ikke har indikasjoner på at helikopteroperatøren, Helitrans AS, har utført arbeid utover foreskrevet visuell inspeksjon i ulykkesområdet.
Helikopteret var av typen Airbus H125, tidligere kjent som AS350. Det var helt nytt og ble levert til Helitrans i juni i år. Ifølge Helitrans hadde det fløyet knapt 73 timer.
Havarikommisjonen ferdige på ulykkesstedet utenfor Alta
Komponenter
Undersøkelsene som ble fullført tirsdag, ble gjort med bistand fra den franske havarikommisjonen (BEA) og tekniske rådgivere fra Airbus Helicopters og motorprodusenten Safran Helicopter Engines.
Forrige uke ble Havarikommisjonen og politiet ferdig med undersøkelser på ulykkesstedet.
Havarikommisjonen har tidligere uttalt at helikopteret har en elektronisk motorstyring og drivstoffkontroll samt minnefunksjoner som kan bidra med informasjon til kommisjonens kartlegging av hendelsesforløpet.
– Minneenheten fra helikopterets lagringsenhet er fortsatt til undersøkelse. Enheten var mer varmeskadet enn første observasjon indikerte, heter det i pressemeldingen.