Viking Sky-blackout’en: Lavt oljetrykk var årsaken
Inspektørene fra Sjøfartsdirektoratet har konkludert: Blackout’en om bord i cruiseskipet Viking Sky skyldtes lavt oljetrykk.
Det ble raskt klart at årsaken til at cruiseskipet fikk problemer på Hustadvika lørdag ettermiddag, var en såkalt blackout – altså at skipet mister all motorkraft. Men hvorfor skipet fikk blackout, har så langt bare vært gjenstand for spekulasjoner. Men fire dager etter nesten-havariet, kan Sjøfartsdirektoratet fastslå årsaken til blackout’en:
– Det vi foreløpig kan slå fast, er at den direkte årsaken til at motorene på cruiseskipet stanset på Hustadvika lørdag 23. mars, var lavt oljetrykk, opplyser nå Sjøfartsdirektoratet.
Nivået av smøreolje på tankene var ifølge direktoratet innenfor fastsatte grenser, men relativt lavt, da fartøyet gikk ut på Hustadvika. Tankene var utstyrt med nivåalarm, men disse hadde ikke blitt utløst da fartøyet gikk ut på Hustadvika.
– Den tunge sjøen på Hustadvika medførte trolig så store bevegelser i tankene at smøreoljepumpene mistet tilførsel. Dette utløste alarm på lavt smøreoljetrykk, noe som igjen førte til automatisk nedstengning av motorene kort tid etter, fastslår direktoratet.
Rederiet anerkjenner funnene
Etter at årsaken er klar, har Sjøfartsdirektoratet utarbeidet en generell sikkerhetsmelding om å sikre tilførsel av smøreolje til motorer og andre kritiske systemer under forventede værforhold. Dette bør ifølge direktoratet gjøres i samarbeid med motorleverandør og tas inn som en del av skipets risikovurderinger i sikkerhetsstyringssystemet.
Viking Sky eies av rederiet Viking Cruises, som nordmannen Torstein Hagen etablerte i 1997. Rederiet var lenge utelukkende engasjert i elvercruise, men har siden 2015 også bygget seg opp en flåte av seks større cruiseskip. I en melding onsdag uttaler rederiet følgende:
– Vi setter stor pris på de raske og effektive undersøkelsene som Sjøfartsdirektoratet har gjort, og vi forstår og anerkjenner deres funn, skriver rederiet.
Viking Cruises opplyser at de har inspisert nivåene av smøreolje på alle søsterskipene til Viking Sky og gjennomgår nå prosedyrene for å sikre at dette problemet ikke vil oppstå igjen. Rederiet sier videre at det vil fortsette å samarbeide med partnere og tilsynsmyndigheter for å støtte dem i deres pågående undersøkelser.
Slik var de dramatiske minuttene da Viking Sky fikk blackout
Bare minutter fra å havne i fjæresteinene
Det var i 14-tiden lørdag ettermiddag at Viking Sky sendte ut mayday-signal, etter at skipet med 1300 personer om bord fikk problemer. Motorstansen gjorde at skipet drev mot land.
Mannskapet fikk imidlertid den ene motoren i gang igjen. Samtidig fikk den ankerfeste. Men det holdt så vidt. To-tre minutter til så hadde skipet sannsynligvis havnet på et skjær eller i fjæresteinene.
– De siste timene om bord i skipet var noen av de mest redselsfulle vi har opplevd. Vi fryktet av skipet skulle kantre, fortalte ekteparet Leslie og Gary Collins fra Arkansas i USA til Aftenposten lørdag kveld.
De to var blant de første som ble evakuert fra skipet. Utover lørdagskvelden og natt til søndag ble rundt 500 passasjerer evakuert fra skipet med helikoptre.
Skal repareres i Kristiansund
Mannskapet fikk etter hvert kontroll over skipet, og søndag kom det til Molde. Onsdag ettermiddag la det til kai ved Vestbase i Kristiansund, hvor skadene skal repareres.
– Sjøfartsdirektoratet innvilget i går kveld rederiets søknad om enkeltseilas til Kristiansund, der skipet skal gjennom nødvendige reparasjoner, opplyser direktoratet.
Rederiet håper at skipet skal være tilbake i cruisetrafikk i løpet av april.