Norge

NTB meldte feilaktig at kongen var død

En tabbe hos Norsk Telegrambyrå førte til at nyhetsbyrået meldte at kong Harald V var død.

NTB beklager på det sterkeste etter at nyhetsbyrået feilakttig meldte at kong Harald var død.
  • Jan Gunnar Furuly
    Journalist

– Dette er en høyst beklagelig glipp, som selvsagt aldri skulle ha skjedd, sier NTBs nyhetsredaktør Ole Kristian Bjellaanes.

– Det har skjedd en teknisk feil. Vi har funnet årsaken. Dette er en vond dag og vi beklager det som har skjedd på det sterkeste, legger han til.

Ifølge Bjellaanes skjedde feilen i forbindelse med en intern oppdatering av en nekrolog om kong Harald.

– Det skjedde en feil under lagring av dokumentet. Da dette ble oppdaget, forsøkte vi å hindre artikkelen i å bli publisert. Dessverre lot ikke det seg gjøre og meldingen ble i stedet sendt ut til våre kunder. Dette beklager vi sterkt.

– Vi har gjort umiddelbare tiltak for at dette ikke skal skje igjen, blant annet ved at vi fjerner ferdigproduserte nekrologer fra vårt publiseringsystem, skriver Bjellaanes i en epost til Aftenposten.

  • Les også: Det er ikke første gang mediene melder feilaktig om noens død. Mer om mange slike tabber finner du her.

Bjellaanes var i personlig kontakt med Slottet like etter det inntrufne, og beklaget hendelsen.

Slottet: - Kongen er i fin form

Assisterende kommunikasjonssjef Sven Gj. Gjeruldsen ved Slottet sier dette etter tirsdagens hendelse:

– Den eneste kommentaren fra oss er at kongen er i fin form, og at kongen og kongefamilien har fått en beklagelse fra NTB om det som har skjedd.

Han sier at Slottet ble gjort oppmerksom på saken ved henvendelse fra media.

Slik så meldingen ut om at «kong Harald V er død» ut. Den ble dementert etter ni minutter.

«Norge er i sorg. Kong Harald V er død, xx år gammel. Kongen døde xxxx(dag/dato) (hjemme/på sykehus el.l.) klokken xxx», lød det i den noe ufullstendige «nyhetssaken» som ble sendt ut klokken 12.06.

Tre minutter etter at saken var sendt ut på nett til de fleste nyhetsredaksjoner i landet, ble det sendt ut et dementi.

«NTB trekker meldingen som er sendt ut ved en teknisk feil. Vi beklager på det sterkeste», heter det i dementiet.

Ettergår egne rutiner og systemer

Ifølge NTB har redaksjonen produsert en rekke bakgrunnssaker og nekrologer om en rekke kjente personer som ligger i en egen mappe. Ved jevne mellomrom oppdateres disse. Det var i forbindelse med en slik oppdatering saken ble sendt ut ved en feil.

– Alt tyder på at det er en teknisk feil, og vi ettergår nå våre systemer for å finne ut hva som sviktet. Normalt skal en melding gjennom flere redaksjonelle ledd før den går ut på linjene våre, sier sjefredaktør Mads Yngve Storvik i NTB.

Han sier at NTB oppdaterer rutinemessig omtaler av kjente personligheter når det er ledige øyeblikk.

– Oppdateringen av nekrologen om kongen var utelukkende en rutinemessig gjennomgang. Dessverre førte oppdateringen til at saken gikk ut på våre linjer. Vi beklager på det sterkeste overfor kong Harald, sier Storvik.

BBC meldte dronningen død på Twitter

Det er ikke første gang en nyhetsredaksjon melder helt feilaktig at et statsoverhode er avgått ved døden.

BBC gjorde denne tabben i 2015, og sendte ut meldinger via sin Twitter-konto om at dronning Elizabeth var død.

Og i 2011 meldte TV-stasjonen FOX i USA at president Barack Obama var død.

På slutten av 1980-tallet distribuerte daværende A-pressens Oslo-redaksjon helt uventet saker som omtalte at kong Olav angivelig var død. Den gangen fantes det ikke nettutgaver, og det ble lenge før trykketid avklart at meldingen var falsk.

Det er ikke kjent om dagens NTB-tabbe faktisk ble publisert på noen måte i landets nettutgaver.

Les mer om

  1. Kong Harald
  2. Norsk Telegrambyrå (NTB)
  3. Slottet