Norge

Skal fly Jorden rundt kledd i solcellepanel

I dag legger det soldrevne flyet Solar Impulse 2 ut på første etappe av en Jorden-rundt-ferd. Og det er tøffere enn det høres ut!

Solar Impulse 2 høster energi fra Solen gjennom dagen, fyller batteriene og fortsetter gjennom natten. Teoretisk kan det fly Jorden rundt uten landing, men fordi det bare har plass til én pilot, må det lande og bytte mannskap etter fire til seks dager. Det er montert over 17.000 solcellepaneler på flyet.
  • Terje Avner

For det moderne mennesket, som (nesten) er vant til tanken på å kunne spise lunsj i Europa og middag i Østen på én og samme dag, høres ikke en verden-rundt-ferd like spennende og eksotisk som da Jules Verne skrev Jorden rundt på 80 dager i 1873. Eventyrferden til den britiske gentlemannen Phileas Fogg og hans butler Passepartout fenget lesere over hele verden.

Men selv i dag vil ferden til sveitsiske Bertrand Piccard og hans copilot André Borschberg vekke oppsikt.

Bertrand Piccard (t.v.) og André Borschberg vil bytte på å føre Solar Impulse Jorden rundt. Hele turen vil kunne ta fem måneder.

En eventyrlysten familieFor to dager siden fylte Bertrand Piccard 57 år. Og det kribler like mye av eventyrlyst i kroppen hans som det har gjort i tidligere generasjoner av familien. Bertrand selv fløy verden rundt i en spesialbygget ballong, Breitling Orbiter 3, i 1999. Faren hans, Jacques Piccard (1922–2008) var førstemann ned på bunnen av verdens dypeste havområde, 10.911 meter, i Marianagropen i januar 1960. Og bestefar Auguste Piccard (1884–1962) fløy ved flere anledninger i 1930-årene ballongferder til stadig nye rekordhøyder, opp til 23.000 meter på det høyeste, før interessen hans bokstavelig talt snudde 180 grader og han utviklet undervannsfarkoster.

Det er altså ikke noe i genene til 57-åringen som skulle være til hinder for et nytt og spennende eventyr. Men det finnes likevel drøssevis av tekniske og menneskelige begrensninger som må overvinnes.

«De vil fortelle deg at det er umulig...»

I flere år har Bertrand Piccard og teamet hans arbeidet for å utvikle et fly som kan fly verden rundt, drøyt 35.000 kilometer, uten annet drivkraft enn Solen. Prosjektet Solar Impulse ble lansert i november 2003, og konstruksjon av det første flyet ble startet i 2007. Det la ut på den første testferden året etter, og gjennomførte verdens første nattflyvning med et soldrevet fly i 2010. I 2013 fløy Piccard og Boschberg flyet tvers over det amerikanske kontinentet, med diverse mellomlandinger underveis.

Vingespennet på Solar Impulse 2 er hele 72 meter, det vil si mer enn på en moderne jumbojet. Vekten er imidlertid bare en brøkdel – 2,3 tonn.

Så er det klart for den neste store drømmen – å fly Jorden rundt med en slik farkost. Umulig? Ikke for en mann som har som motto:«De vil fortelle deg at det er umulig, og det er nettopp derfor vi må prøve å gjøre det!»

Se video : Den første flyturen med Solar Impulse 2

Et flyvende solpanel

Solar Impulse 2 har et vingespenn på hele 72 meter. Det er mer enn vingespennet til en Boeing 747 Jumbojet. Og nesten hele vingen er dekket av solpaneler. I tillegg har solpaneler fått plass på både skroget og haleroret. Det er plass til over 17.000 av dem, og tilsammen dekker de 269,5 kvadratmeter.

Det er endel å passe på for den eneste som er om bord i flyet...

Men såpass må det være, om flyet skal klare seg gjennom natten når det ikke finnes solstråler å høste energi av. Panelene gir nemlig ikke bare energi til de fire motorene – hver på ca. 17,4 hestekrefter – på dagtid, de må også fylle 633 kilo batterier med strøm for å holde det gående gjennom mørket og til soloppgang. Det 2300 kilo tunge – eller kanskje vil skal si lette – flyet flyr i et fartsområde fra 36 km/t til 140 km/t.Følg Solar Impulse på Facebook

Må skite i eget reir

Når hver eneste kilo teller, er det ikke plass til luksus om bord i Solar Impulse 2. Ja, det er så vidt det er plass til mannen som skal fly det. Hele cockpiten måler ikke mer enn 3,8 kubikkmeter. Her skal en pilot oppholde seg i fem eller seks døgn på rad før han mellomlander og overlater plassen til nestemann. Piloten er omgitt av strengt nødvendige navigasjonsinstrumenter og kommunikasjonsutstyr, seks oksygenflasker, en fallskjerm, en redningsflåte og vann og mat for opp til én uke.

Temperaturen under flyvningen kan variere fra minus 40 til pluss 40 grader, men tanken på varmeapparat ble ikke tenkt helt ut engang før den ble forkastet. Og kanskje har du hørt den der om at «man skiter ikke i eget reir»? Vel, her har de ikke noe valg. Pilotsetet er også flyets toalett!

Cockpiten i det soldrevne flyer er minimal. Piloten vil fly flere døgn i strekk – og setet brukes både som førersete, seng og toalett.

– Det som er spesielt her, er at vi har det første og eneste flyet i verden med ubegrenset flyvningsdistanse. Utfordringen er å få også piloten til å holde ut, sier André Borschberg. Animasjonsvideo: Dette er Solar Impulse 2

Det tar sin tid, det tar sin tid!

Teamet bak Solar Impulse 2 har det ikke travelt. De har ingen rutetider å holde. Men går det som planlagt, letter de fra De forente arabiske emirater i dag, 3. mars.

Fartsområdet vi nevnte tidligere ligner mer det vi ferdes i med bil enn det vi tenker på med fly. Så ferden blir lang, og – fordi det jo støtt og stadig må skiftes pilot – vil det bli mange mellomlandinger. Oppholdene på bakken kan ha variert varighet, men det skal gjøres unna både markeringer av flyvningen, snakkes varmt om grønn energi og ristes never. De lengste flystrekkene blir over Stillehavet og Atlanterhavet.

SolarImpuls-CYFGNdPly3.jpg

Så glem det vi nevnte innledningsvis om lunsj i Europa og middag i Asia. Når det gjelder denne ferden, er det mer snakk om å innta frokosten i Abu Dhabi om morgenen 3. mars – og håpe på en middag samme sted drøyt fem måneder senere. Da kan de forhåpentlig løfte glassene og feire at Jorden er rund – og at de har lagt bak seg hele runden kun drevet frem av en ustoppelig drivkraft: Solen. Les også:

Vil ha passasjerfly drevet av solenergi

Video: Hoppet fra 39.000 meters høyde

Yrende mikrobeliv på bunnen av verdens dypeste hav