Fehn-villa vinklet for kunst og utsikt
Til og med trappen og dusjnisjen er laget av teglstein i Villa A. Bødtker. Huset ble bygget for moderne kunst.
Verdensarkitekt Sverre Fehn har lagt igjen private signaturer i Oslo i form av fem villaer. Den mest spesielle ligger i Holmenkollen.
Inngangspartiet er lukket, men tre, nærmest trekantede, stuer åpner seg mot lyset og utsikten.
— Da vi skulle bygge hus i hagen til mitt barndomshjem, spurte jeg min venn Haaken Christensen om hvilken arkitekt jeg burde velge. Han mente det bare var en mulighet - nemlig Sverre Fehn, sier Arne Sejersted Bødtker (73).
Hans eneste krav var at boligen måtte ha god plass til kunst på veggene. Ett år etter hadde Fehn tegnet et hus med uvante vinkler og finurlige løsninger på oppbevaringsbehov. En østvegg i hovedetasjen består av skyvedører. Bak dem er det plass til det meste. Kjøkkeninnredningen er helt fri for knotter. Til og med sengen på foreldresoverommet er signert arkitekten.
— «Sikksakken» var spesiell i planløsningen. Man kan nyte både bilder og den voldsomme utsikten på én gang. Det er tilfeldig at det ikke er blitt flere enn fem villaer i Oslo.
Jeg har tegnet for dem som har ringt på. Det gjør jeg fremdeles, sier Sverre Fehn.
Det hører med til historien at det ikke ble mange kunstverk igjen å henge opp på de spesialtegnede galleriveggene.
— Jeg hadde arvet en moderne malerisamling etter min far, men huset ble så dyrt at både malerier og sølv måtte selges for å betale regningene, humrer Sejersted Bødtker.
Lillemor og Arne Sejersted Bødtker la ned mye arbeid i å finne den riktige teglsteinen til huset.
De fant det de lette etter blant feilbrent stein. Ikke en eneste stein er lik på veggene. Det skaper et vakkert fargespill. Mureren fikk også spesialanvisninger.
— Veggene er helt glatte. Tenk hvilke støvsamlerne de hadde vært om de skulle vært laget på tradisjonelt vis med dype fuger. Vi ønsket et vedlikeholdsfritt hus. Nå har vi bodd her i 35 år uten å gjøre noe større, sier Sejersted Bødtker.