Norge

Frankofile streker

«Villefranche», 2011. Av Monica Fürst (født 1946).

furst-xFfoPcdefN.jpg

  • Heidi Borud

KUNSTNEREN

Som 17-åring ble Monica Fürst sendt til Nice på språkskole. Det ble starten på et livslangt forhold til Frankrike. Etter videregående fulgte studier i fransk og kunsthistorie ved Sorbonne-universitetet i Paris. Billedkunstneren har hatt atelier og leilighet i Nice de siste syv-åtte årene, og kommende uke åpner hun utstilling som handler om Nice og Oslo, eller mer presist om forskjellene mellom Norge og Frankrike.

EPOKEN

Fürst debuterte på Østlandsutstillingen i 1976, utdannet seg ved Oslo Tegne— og maleskole i perioden 1984-1990 og deltok på Høstutstillingen i 1995. Siden har hun jevnlig stilt ut i Kragerø, på Jomfruland og i Oslo, men også deltatt på kollektivutstilling i Nice. De siste syv årene har hun bodd i Nice vinterstid og i Kragerø om sommeren. Nettopp disse to byene går igjen i motivkretsen. Det er gjenkjennelige steder hun maler i sin litt naivistiske form. Den franske rivieraen har i generasjoner tiltrukket seg kunstnere, og det magiske lyset er selv i januar et trekkplaster.

HISTORIEN BAK BILDET

De gamle, skjeve husene og bymiljøet i Villefranche er utgangspunktet for motivet. Fargene er glade og sterke, og det er typisk for uttrykket til Fürst. Villefranche er et lite sted rett øst for Nice – i retning den italienske grensen. Husene ligger som i et amfiteater i en bratt skråning mot sør og med utsikt mot Middelhavet. Her er asurblått hav, grønne trær, skjeve tak og hus i alle sjatteringer av rødt og oransje som klamrer seg fast i skrenten. Nederst i sentrum av byen er den lille, gule kirken med klokker som kimer hver dag. Fürst har brukt de gamle, skjeve husene til å skape enda større vinkler. Bildet representerer noe helt vanlig: en følelse av lykke over å se et blått og blinkende hav og noen gamle, ærverdige hus.

Fra 24. januar til 14. februar har hun separatutstilling i Galleri Artgate i Nedre Vollgate i Oslo.

Artikkelen er del av innsikt-serien «Kunstverket», som trykkes i Aftenposten hver søndag.

Les flere «Kunstverket»-artikler:

Inspirert av Picasso (Per Krohg)

Mellom kaos og orden (Peter Esdaile)

Malte magi og juledrømmer (Lars Jorde)

Munch ser seg selv (Edvard Munch)

Feminine blåtoner fra Paris (Harriet Backer)

Telemark møter Holmenkollen (Tone Indrebø)

Uskarp verden på Skillebekk (Kira Wager)

Natteliv i Berlin (Emil Nolde)

Stadig i bevegelse (Giske Sigmundstad)

De franske sitroner (Vincent van Gogh)

Å iscenesette seg selv (Marie Sjøvold)

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Kunstverket

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Ukens kunst: Mot lysere tider

  2. KULTUR

    Munchmuseet bygger forventninger til det nye museet og vil vise andre kunstnere enn Edvard Munch

  3. KULTUR

    Stor interesse for Edvard Munch i Paris

  4. KULTUR

    «Halve Norge» vil ha en bit av Munch

  5. REISE

    Innholdet i dette museet i Nice har påvirket den norske kunsthistorien

  6. KULTUR

    Seks kunsthøydepunkter å få med seg i sommer