Norge

Snart kan du lese avisen mens du kjører

Førerløse biler er nærmere enn du tror. De vil revolusjonere trafikken.

Dette vogntoget fra Mercedes-Benz – kalt Future Truck 2025 – er utstyrt med sensorer, radarer, GPS og kommunikasjonsutstyr som gjør det mulig å kjøre førerløst. Foto: MERCEDES-BENZ

  • Terje Avner

— Taxi! roper du og vifter med armen mot en liten, knallgul bil som kommer mot deg i storbytrafikken. Den stopper, du åpner døren og setter deg inn. - Sentralbanestasjonen, sier du. Bilen setter seg i bevegelse. Du hører knapt den elektriske motoren, og det er ingen andre enn deg i bilen.

Science fiction? Nja – flere store bilprodusenter og teknologiselskaper har allerede kommet svært langt når det gjelder å utvikle systemer med både førerløse biler og biler som delvis kan ta over kjøringen mens føreren er opptatt med andre ting – såkalte autonome biler.

— En gang i perioden 2025–2030 kan vi slippe rattet, ikke over alt og ikke hele tiden, men i lange strekk, sier direktør Trond Hovland i ITS Norge. ITS står for Intelligente transportsystemer, og ITS Norge er en medlemsforening for alle aktører i transportbransjen.

Autonome biler

Teknologiselskapet Google har i flere år arbeidet med å utvikle en helt selvgående og førerløs bil, og de viste i fjor frem en prototyp som lignet på en liten boble av en elektrisk bil, uten ratt, gir eller gass- og bremsepedaler. I denne videoen ser du hvordan passasjerer setter seg inn i den førerløse bilen og setter av gårde. Og en av forsøkspersonene er adskillig mer fornøyd med den førerløse bilens manøvrering enn hun er med sin egen manns kjøring!

Men i uttrykket «autonome biler» ligger det mer. En slik bil må kunne lese trafikksituasjoner, vurdere andre bilers manøvrer, styre unna veiarbeid og sperringer, analysere vei- og føreforhold og mye mer. Den må også kunne kommunisere med elektroniske systemer som er satt opp langs veiene. Den kjører ikke nødvendigvis førerløst, men har innebygget systemer som reagerer automatisk på trafikkinformasjon den får underveis av intelligente transportsystemer (ITS).

Sensorene_i_en_selvkjoerende_bil.eps

Dette er autonome biler:

  • Biler helt eller delvis uten førere.
  • Ved hjelp av elektroniske systemer som GPS, bevegelsessensorer, radarsensorer og bil-til-vei— eller bil-til-bil-kommunikasjon navigerer den trygt på veien og i trafikken.
  • Mye av teknologien som er nødvendig er allerede hyllevare, og mange av de store bilprodusentene har allerede utviklet konseptbiler.

Den selvgående lastebilen

Det er en anstrengende jobb å kjøre langtransport, og det er strenge regler for hvor lenge en fører kan sitte bak rattet. Men hva om kjøringen ble helt eller delvis automatisert? Mercedes-Benz er blant produsentene som tenker slik, og de har presentert sin «Future Truck 2025» – verdens første autonome lastebil. Lastebilen kan kjøre uten hjelp av føreren i 80 km/t. Den bruker intelligente tekniske systemer som allerede finnes, inkludert radarsensorer, kameraer, bil-til-bil-kommunikasjon, posisjoneringssystemer m.m.

I en video demonstrerer bilprodusenten hvordan føreren trekker seg tilbake fra rattet og leser på et nettbrett mens lastebilen fortsetter ferden på egen hånd. Og en slik fremtid er ikke langt unna.

Åpner ITS-strekning i Europa i år

— Det har skjedd mye de siste par årene som gir god grunn til å være optimistisk når det gjelder utviklingen av autonome kjøretøyer, sier direktør Trond Hovland. - Store, kjente produsenter har allerede teknologien som skal til, og systemstandarder i ulike land og verdensdeler nærmer seg hverandre.

Allerede i dag er mange biler utstyrt med sensorer som varsler om trafikkbildet, avstand til foranliggende kjøretøyer osv. Det er første steg mot den autonome bilen. Foto: BOSCH

For fullt ut å utnytte et system med autonome kjøretøyer, må veistrekninger bygges ut med intelligente systemer og basestasjoner som kan kommunisere med kjøretøyene. En slik strekning etableres nå i et samarbeid mellom veimyndighetene i Nederland, Tyskland og Østerrike. I år åpner strekningen Rotterdam, Frankfurt, Wien som en såkalt ITS-strekning. Biler som ferdes på den over 70 mil lange strekningen vil kunne få kontinuerlig automatisk informasjon om kjøreforhold, trafikktetthet, eventuelle veiarbeider osv.

Kjørte 90 mil uten sjåfør

I begynnelsen av januar hvert år arrangeres den store gadgetmessen CES – Consumer Electronics Show. Her presenterer alle teknologiselskaper med respekt for seg selv nye produkter. Og hva var mer naturlig for bilprodusenten Audi enn å sette kursen dit – bokstavelig talt – med sin autonome testbil.

Audi sendte nylig bilen – en Audi A7 Sportback – ut på en førerløs ferd fra San Francisco til Las Vegas, en tur på nesten 900 kilometer. Bare i travle bygater tok en fører over. Bilen stoppet flere ganger underveis og plukket opp journalister.

Audien som ble brukt på den 900 kilometer lange ferden var utstyrt med teknologi som er fullt tilgjengelig – alt fra GPS-systemer til radarsensorer og laserskannere som ser forover, bakover og til sidene.

Se video: Førerløst til Las Vegas

Kjør i kolonne – les avisen

Kolonnekjøring er ikke noe ukjent fenomen i Norge. Både over fjelloverganger og ute på sjøen langs kysten arrangeres det kolonnekjøring for å få biler og fartøyer trygt frem. Men tenk deg at du skal på ferietur med bil til Paris. Ville det ikke være greit å kunne slutte seg til en kolonne som styrer deg automatisk på rett vei, gjennom tett trafikk og forbi alle problemer – og det mens du kan lene deg tilbake og lese avisen og ta deg en kopp kaffe?

Med utviklede ITS-veier og autonome kjøretøyer er det slett ikke utopi. Volvo og andre produsenter er med på å utvikle slike systemer i det såkalte SARTRE-prosjektet – Safe road trains for the environment. De tenker seg at en kolonne – eller tog – av kjøretøyer ledes av en bil som via elektronisk kommunikasjon med alle kolonnedeltagerne gjør turen trygg og avslappende.

Se video: I kolonnekjøring på motorveien

Nissan ser mot rommet

Nesten alle de store bilprodusentene er i gang med automatiske systemer som ikke nødvendigvis har til hensikt å gjøre bilene helt førerløse, men som gjør dem sikrere i trafikken – for eksempel automatisk oppbremsing dersom bilen foran plutselig bremser opp.

Google har en hel flåte av selvkjørende biler som akkurat nå gjennomfører svært omfattende testprogrammer. Det er langt frem til faktisk få myndighetene til å godta biler uten førere i regulær trafikk. Foto: ERIC RISBERG/AP/NTB SCANPIX

En organisasjon som etterhvert har begynt å få mye erfaring med virkelig førerløse fartøy er den amerikanske romorganisasjonen NASA. De fjernstyrer biler som befinner seg på Mars – de såkalte Mars-roverne. Men disse er ikke bare fjernstyrte, de har også automatiske systemer for å manøvrere forbi uventede hindringer m.m. I en pressemelding 9. januar fortalte NASA at de nå har inngått avtale om å samarbeide med bilprodusenten Nissan for å videreutvikle systemer for autonome kjøretøyer. Sammen skal de utvikle både maskiner og dataprogramvare.

«Forbudt å eie sin egen bil»

Utviklingen av autonome biler kan gi store endringer i trafikken. Svarene på hvem som må ta skylden om noe går galt og om ansvarlige myndigheter vil akseptere førerløse biler, er fortsatt langt unna.

Google har bygget og demonstrert en konseptbil helt uten ratt, pedaler og førere. Det er bare å sette seg inn, så kjører bilen helt på egen hånd. Foto: GOOGLE

De positive effektene tilsier jevnere og sikrere trafikkflyt, færre trafikkulykker som følge av stressede, søvnige eller bare uaktsomme førere, og rett og slett en enklere hverdag for mange som tilbringer store deler av arbeidsdagen bak rattet.Men kan det også ha mer dramatiske følger for deg som elsker bilen? Direktør Erik S. Rasmussen i Dansk Bilbrancheråd synes å mene det.

— Førerløse biler blir en kjempestor forandring. Om 15 år blir det forbudt å kjøre og eie sin egen bil. Det blir den fagre nye verden, og tro meg: Den er like om hjørnet, og man nedjusterer hele tiden hvor mange år det går før det slår gjennom, sier han.

Les også:

Teknofest i Las Vegas

Spår at teknologien vil løse klimakrisen

Hvor smart kan en robot bli?

Relevante artikler

  1. NORGE

    Her sitter sjåføren og leser mens vogntoget dundrer avgårde. Nå kan du snart møte selvkjørende biler på norske veier.

  2. NORGE

    Selvkjørende biler kan fjerne ni av ti dødsulykker – men mangler mye som trafikanter

  3. NORGE

    Norsk ekspert: Dødsulykken med selvkjørende Uber-bil kunne neppe skjedd i Norge

  4. BIL

    Disse biltrendene tror ekspertene vil prege det neste tiåret

  5. A-MAGASINET

    Fremtidens ferge har datakaptein

  6. BIL

    Tror fremtidsbilen blir et «nettbrett på hjul»