Norge

Choice-hotellenes russefrokost «dagen derpå» får kritikk

Choice-hotellene tilbyr «dagen derpå»-frokost til russ som har festet på landets største russetreff. Virker lite gjennomtenkt, mener rusorganisasjonen Actis.

Actis liker ikke koblingen mellom drikkekultur og hotellenes "russefrokost". Illustrasjonsfoto: Vegard Grøtt / NTB scanpix
  • NTB

Hotellkjeden har i en reklamekampanje kalt tilbudet i Stavanger-området «hangover breakfast», og Actis har lite til overs for koblingen til russens drikkekultur, skriver Vårt Land.

– Vi har en problematisk kultur med russefylla i Norge, både med tanke på skjenking av mindreårige, vold, hærverk og seksuelle overgrep. Å prøve å gjøre dette til en morsom ting, og attpåtil tjene penger på det, synes jeg virker lite gjennomtenkt, sier generalsekretær Mina Gerhardsen.

– Da er det veldig dumt at en hotellkjede velger å motarbeide det gode arbeidet de lokale hovedstyrene har gjort for å redusere drikkepresset, sier prosjektleder Daniel André Selstø i en landsdekkende del av avholdsorganisasjonen Juvente.

Hotelldirektør Laila Neverdahl ved Clarion Hotel Air sier de ikke hadde til hensikt å ekskludere noen eller oppfordre til alkoholinntak. Målet var å fortelle at de holder frokostserveringen åpen ekstra lenge, slik at også russen som har vært oppe til langt på natt skal få noe å spise.

Les også

  1. Russekullet 2017 skal bli det som oppfører seg, koser seg og ikke voldtar | Terje Hetland

  2. Russejentene er med på å skape ukulturen

  3. Kritikken mot russelåter er feilslått | Hege Kyte

  4. Russ (18) om alkonekt: Forstår ikke oppstyret rundt politiets «nye» regler

Les mer om

  1. Russen
  2. Russetid
  3. Ungdom og alkohol