Norge

Elevorganisasjonen: Dette viser at eksamen ikke treffer målgruppen

Elevorganisasjonen stiller seg bak kritikken som har kommet på årets norskeksamen på 10. trinn. Mange frustrerte elever har kontaktet dem.

Påtroppende leder i Elevorganisasjonen Sylvia Lind. Foto: Elevorganisasjonen

  • Kristine Hellem Aanstad

Tirsdag denne uken hadde rundt 18.000 10. klasseelever eksamen i norsk hovedmål.

Ut fra reaksjonene i ettertid viser det seg at flere elever, lærere og foreldre har reagert kraftig på årets oppgaver.

Det gjør også Elevorganisasjonen:

– I løpet av natten har vi fått henvendelser fra frustrerte elever som sier at oppgavene var for kompliserte. Vi stiller oss bak reaksjonene til lærerne, sier påtroppende leder Sylvia Lind (19) til Aftenposten.

  • Her er saken om lærerne som fortviler over årets eksamen: Provoserte og sinte på elevenes vegne

– Svært vanskelig å produsere en god tekst

Hun forteller at hun har sett på årets oppgave og tenkte da umiddelbart at «dette hadde vært for krevende for meg hvis jeg gikk i tiende».

Lærerne slakter eksamensoppgavene som møtte 10. trinn denne uken.

– Det hadde vært mulig å ha den samme essensen i oppgaven, men uten den kompliserte ordbruken. Når elevene ikke forstår hva sensor er ute etter, så er det svært vanskelig å produsere en god tekst.

En av oppgavene som mange har reagert på er at elevene på bakgrunn av en teateranmeldelse med begreper som
«den kompakte majoritet», «vårt neokapitalistiske lykkeland», «maktarroganse» og «opportunisme», skulle forklare hvorfor teateromtalen kan være vanskelig å forstå.

«Gi tips om hvordan en medelev best kan angripe teksten for å forstå den bedre. Vis kunnskap om lesing og lesestrategier i teksten din.», lød en av de obligatoriske oppgavene.

– Eksamensoppgaven treffer ikke målgruppen

– Det handler om at elevene skal få en eksamen som er tilpasset pensumet man har gått gjennom. Når så mange lærere og elever kritiserer årets eksamen viser det at eksamensoppgaven ikke treffer målgruppen.

Eksamensoppgavene er laget av en nemnd av praktiserende ungdomsskolelærere.

– Man vet jo at elever presterer ulikt, så det er mulig at disse lærene har hatt elever som kunne ha forstått oppgavene. Men det betyr ikke at resten av landets elever klarer det. Når det er en konsensus om at dette har vært for vanskelig, så håper jeg at nemnda innretter seg etter dette og innser at årets eksamen var litt for komplisert.

Burde innsett dette tidligere

– Utdanningsdirektoratet har sagt at «dersom de ser at oppgaven har vært i overkant krevende, vil de ta hensyn til dette i sensuren». Synes du løsningen deres er godt nok?

– Nei, for vi ønsker jo at de heller var i forkant og innså dette tidligere. Men når det først har skjedd så er det en grei måte å ta hensyn i stedet for å ikke gjøre noe, sier Lind.

På Facebook-siden til Utdanningsdirektoratet er det flere som har klaget på norskoppgavene til årets 10. trinn:

Vil du lese mer om utdanning og skole? Da foreslår vi at du tar en titt på disse:

Les mer om

  1. Utdanningsdirektoratet
  2. Skole og utdanning

Relevante artikler

  1. NORGE

    Lærere fortviler over årets norskeksamen: Provoserte og sinte på elevenes vegne

  2. OSLOBY

    De slet med eksamen i norsk: – Jeg slo opp «neokapitalistisk», men fant det ikke i ordboken

  3. NORGE

    Fjorårets norskeksamen provoserte. Men antallet toppkarakterer gikk opp.

  4. NORGE

    Sensorene avviser at årets norskeksamen er for vanskelig

  5. NORGE

    «En elitistisk oppgave som favoriserer dem med høyt utdannede foreldre»

  6. NORGE

    Lærere slår tilbake: Mener norskeksamen var god