Tiltalt mor i Valdres-saken brøt ut i høylytt gråt

Den tiltalte moren i Valdres-saken var ikke i stand til å svare på skyldspørsmålet mandag morgen. Etter kort tid måtte hun føres ut av retten.

Advokat Ann Turid Bugge er forsvarer for moren som i Valdres tingrett er tiltalt etter at datteren døde av avmagring.
  • og NTB

Camilla Lem Heggelund er moren til 13 år gamle Angelica Heggelund, som døde på en hytte på Beitostølen nyttårsaften 2015. Nå møter hun igjen i Valdres tingrett, tiltalt for grov mishandling.

Saken er utsatt fra april i fjor på grunn av morens helse.

Mandag ble det klart at forsvaret vil legge frem omtrent 10 000 tekstmeldinger mellom mor og datter, fra året i forkant av dødsfallet.

– De har gjort det siste året. Mens mor var på kjøkkenet og datteren i sengen. I stedet for å snakke sendes tekstmeldinger. Det er for eksempel en datter som sover og ikke står opp, og en mor som er på butikken. Det er et større antall tekstmeldinger enn det som er naturlig og normalt, sier forsvarer Aasmund O. Sandland til VG.

Brøt sammen etter kort tid

Den 46 år gamle kvinnen brøt ut i kraftig gråt og hiksting kort tid etter at aktor, statsadvokat Arne Ingvald Dymbe, begynte å lese tiltalen.

Hun var ikke i stand til å svare på skyldspørsmålet selv. Tingrettsdommer Pål Prestesæter gikk dermed ut fra at hun stilte seg på samme måte til tiltalen nå som i fjor.

Kvinnen måtte trøstes av sin medforsvarer, advokat Ann Turid Bugge, mens aktor leste sitt innledningsforedrag. Etter hvert ble det imidlertid for mye for henne.

– Jeg må ha pause. Jeg går i bakken snart, sa kvinnen.

Forsvareren spurte da sorenskriveren om kvinnen kunne få sitte på et videorom og følge saken derfra, og fikk dette innvilget.

Hun ble trøstet, og beveget seg ustøtt da hun gikk ut av rettslokalet. I hendene hadde hun et stort, innrammet bilde av datteren.

Den rettspsykiatrisk sakkyndige, Synne Sørheim, har konkludert med at 46-åringen har personlighetsforstyrrelser, men mener hun kan følge rettssaken.

Sørheim mener også moren er «oppmerksomhetssøkende» og med et «dramatiserende tilstandsbilde».