Norge

- Jeg har tjent 230.000 på pirattaxi så langt i år

Den 22 år gamle pirattaxisjåføren opererer med bilde, navn og telefonnummer på Facebook, og har god samvittighet selv om alt er svarte penger.

- Jeg kjører stort sett kompiser og bekjente. Det blir noen turer til sentrum når folk skal på byen, men det meste av kjøringen forgår i distriktet, sier 22-åringen. PRIVAT

  • Arne Edvardsen

— Her ute i distriktet er det altfor få taxier. Det er mange som kan takke meg for at de ikke har måttet sove ute om natten. Å vente på taxi fra byen tror jeg mange her på landet har gitt opp, sier mannen, som har kjørt passasjerer hver helg siden han opprettet egen Facebook-side for vel ett år siden.

Et raskt sveip på nettet som BT har gjort viser mer enn 30.000 medlemmer i Facebook-grupper som tilbyr ulovlig transport.

Les også:

Les også

Stor politiaksjon avdekket drosjesjåfører som kjørte pirattaxi

— Stoppet av politiet

— Kjører i kveld/natt. Ta kontakt for en trivelig tur, sto det på hjemmesiden hans denne helgen.

Han har 160-170 medlemmer eller faste kunder. På Facebook får han bestillingene. Slik planlegger han helgene.

— Det er for det meste kompiser og kjentfolk jeg kjører på. Om jeg blir stoppet av politiet, noe som skjer en gang i måneden, så er det forklaringen på at jeg har passasjerer i bilen.

- Fyller et behov

— Den forklaringen tar politiet for god fisk?

— Ja, det er jo slik det er. Dessuten tror jeg politiet er glad for at fulle folk blir kjørt hjem slik at de slipper trøbbel med dem selv. Sånn sett gjør jeg jo en viktig jobb. Jeg fyller et behov.

— Og hvor mye betaler passasjerene?

— Det varierer. Jeg må i hvert fall ha til bensinpenger, men folk er gjerne sjenerøse og betaler mer.

230.000 så langt i år

— Du fører regnskap og betaler skatt?

— Jeg fører et regnskap, men oppgir ikke noe til skattevesenet. Har tjent 230.000 så langt i år, og nå går vi snart inn i julebordsesongen som er høysesong. I fjor kjørte jeg hver dag hele desember. Også julaften og nyttårsaften. Da blir det penger av det.

22-åringen som har sitt virke som matros, sier at han tidvis har hatt så mye å gjøre at han har måttet ha hjelp fra andre for å ta unna oppdragene.

— Jeg drikker ikke, så for meg er dette en fin måte å fylle helgene. Det er såpass mye penger i dette at jeg kommer til å fortsette. Dårlig samvittighet har jeg ikke.

Les også:

Les også

Tjener tusenvis på «vennekjøring»

— Ute av kontroll

Daglig leder Morten Røssland i Norgestaxi sier at pirattaxi-virksomheten som er organisert via Facebook er ute av kontroll.

— Vi er bekymret over utviklingen. Dette er fullstendig uholdbart. Denne aktiviteten har stort sett foregått på kvelds- og nattestid, men nå hører vi at piratmarkedet også tilbyr turer til Flesland om morgenen. Det er åpenbart ingen grenser for hvor frekke man kan være.

- Blir henlagt av politiet

Røssland sier at man har god kontakt og dialog med politi og fylkeskommune, men at det er vanskelig å få stoppet piratvirksomheten.

— Vår erfaring er at uansett hvor god dokumentasjon vi klarer å fremskaffe, så har ikke politiet kapasitet til å ta seg av disse sakene. Ikke noe galt sagt om politiet, vi forstår dem, men det hjelper ikke taxinæringen at slike saker blir henlagt.

- Dårlige dekk og gamle biler

Røssland sier han ikke kan dokumentere tallene, men anslår at 70-80 personer driver pirattaxi mer eller mindre som fulltidsbeskjeftigelse i Bergens-regionen.

— Vi har ikke gitt opp kampen mot piratene, men det virker noe håpløst. Kanskje det må skje noe alvorlig før det blir ryddet opp i ulovlighetene.

— I mellomtiden må vi prøve å fortelle passasjerer hva de risikerer ved å sitte på med piratsjåfører. Dårlig skolerte sjåfører, dårlige dekk, gamle biler, manglende forsikring. Hva om man kommer ut for en ulykke? Tenker man over det når man setter seg i en pirattaxi? spør Røssland.

- Toppen av isfjellet

Jan Valeur er administrerende direktør i Bergen Taxi. Han er heller ikke fornøyd med situasjonen:

— Vi er glade for hver enkeltsak politi og myndigheter tar tak i, men vi må dessverre konstatere at man ikke prioriterer dette høyt nok. Den svarte økonomien knyttet til ulovlig transport av passasjerer er stor, og vi merker at noe er galt på omsetning og antall oppdrag.

— Myndighetene burde etterforske og følge opp det som skjer av ulovlig formidling i sosiale medier. Her legger piratene ut både navn, bilde og telefonnummer, så det burde ikke by på problemer å få ryddet opp om man bare er villig til å sette av ressurser.

— Vi går snart inn i julebordsesongen som er en ekstra travel tid for oss i taxinæringen. Vi kan ikke gjøre annet enn å oppfordre passasjerer til å tenke sikkerhet og trygghet når de skal til og fra festligheter, sier Valeur.

Bøter og inndraging av bil

Bernt Angeltvedt, leder politiets patruljeseksjon, sier at man 9. november skal ha et møte med taxinæringen og kommunen om trafikken i sentrum i julebordstiden.

Om man blir tatt for piratkjøring risikerer man bøter i 8000 kroners klassen. Inndraging av sertifikat og ved gjentakelse også inndraging av bil.

— Vi er som alle vet på veiene hver helg. Ingen må oppfatte det som fritt frem å drive på med ulovlig persontranspor. Vi anmelder de vi har kapasitet til å ta.

— Hva med sjåfører som forteller at de kun kjører kompiser til og fra fest?

— Ulovlig kjøring eller piratkjøring inntreffer i det øyeblikk man tar betalt for en slik tjeneste. Ikke hvem man kjører.

Les også:

  1. Les også

    Ubers satsing i Oslo møter motstand

  2. Les også

    Norsk taxinæring raserover «kompiskjøring»

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. SID

    Uber kan revolusjonere en gammeldags drosjenæring | Nicolas Wong

  2. ØKONOMI

    Finsk politi varsler kjempebøter for Uber-sjåfører

  3. OSLOBY

    - Taxiforbundet jakter på Ubers partnersjåfører

  4. NORGE

    Taxisjåfør fratatt førerkortet etter 1100 Uber-oppdrag

  5. OSLOBY

    Taxisjåføren kjørte barn med spesielle behov i flere år. Nå er han dømt for seksuell handling mot ett av dem.

  6. OSLOBY

    «Nå er jeg 60 år gammel. Istedenfor å trappe ned kan jeg bli nødt til å jobbe 14 timer daglig»