Norge

Analytiker om Norwegian: – Dette er en kamp for å overleve

Norwegians enorme gjeld vies bred oppmerksomhet i Financial Times. De neste 18 månedene blir helt avgjørende for selskapets overlevelse, uttaler eksperter til avisen.

Internasjonale flyanalytikere gir Norwegian 18 måneder på å fikse gjeldsproblemene. Hvis ikke spås selskapet å gå dukken. Vidar Ruud / NTB scanpix

  • Jan Gunnar Furuly
  • Carl Alfred Dahl
    Journalist

Ifølge Financial Times har Norwegian nå 62 milliarder kroner i lånegjeld, etter at selskapet den siste tiden har solgt unna deler av flyflåten og begynt massive kutt på sitt rutenett. Norwegians egenkapital lå ved årsskiftet til sammenligning på 1,7 milliarder kroner.

Selskapet har en ambisjon om å kutte 10 prosent av kostnadene neste år.

– Dette er en kamp for å overleve, det er det ingen tvil om, sier analytikeren Daniel Roeska i Bernstein Research til avisen om den omstillingen Norwegian nå står midt oppe i.

– Jeg er ikke sikker på om det noensinne har vært et flyselskap som har kommet seg unna så stor gjeld som dette, legger han til overfor Financial Times.

Hardt rammet av Max-problemene

Flere av analytikerne storavisen har snakket med gir uttrykk for at Norwegian ikke ville ha overlevd vinteren, uten de omstillingstiltakene som nå er satt i verk.

Geir Karlsen, som er fungerende konsernsjef for Norwegian, uttaler til Financial Times at «vi ikke er glad». Og legger til at selskapet nå «er på rett spor» med de endringene som nå skjer.

Problemene har stått i kø for Norwegian dette året. Lavprisselskapet er blant dem som er hardest rammet av usikkerheten som råder rundt den ulykkesrammede flytypen Boeing 737 MAX.

  • Etter to ulykker med 737-Max8 nektes flytypen nå å ta av. 18 av 110 Norwegians bestilte eksemplarer er levert og parkert. Dette har ført til rutekutt og kostbar innleie av fly.
  • Bjørn Kjos inngikk i fjor avtaler om fastpris på flydrivstoff som så langt har påført tap. Dette er litt som å binde lånerenten til feil tid.
  • Motorene på langdistanseflyene 787 Dreamliner måtte skiftes ut, noe som kostet en milliard utover det de regner med å få dekket.
  • Verdien av Bank Norwegian, hvor flyselskapet er nest største eier, falt kraftig i fjor, men har den siste tiden hentet inn noe av det tapte.
  • Selskapet har slitt med mye gjeld, og etter et mislykkede forsøk på å selge selskapet måtte Kjos i vinter skaffe garantier for tre milliarder kroner, blant annet fra skipsreder John Fredriksen.

Kredittkortselskaper holder igjen penger

I tillegg er det blitt et problem for Norwegians kontantstrøm at selskapet ikke får inn pengene kundene har kjøpt flybilletter for med sine kredittkort.

E24 skrev i august om dette fenomenet der Norwegian har solgt flybilletter for milliarder av kroner.

Ifølge storbanken HSBC holder ulike kortinnløsere igjen 70 prosent av pengene som kommer fra kundenes flybestillinger med Norwegian. Dette skjer fordi kortselskapene ønsker å sikre seg mot at de kan bli holdt økonomisk ansvarlig dersom Norwegian blir slått konkurs eller ikke klarer å levere flyreisene.

På slutten av første kvartal hadde Norwegian til gode 10,7 milliarder kroner, ifølge kvartalsrapporten. En stor andel av disse pengene er fra innløsere som holder tilbake penger, skrev E24.

Leverte det beste kvartalsresultatet noensinne

Norwegians kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss mener det er interessant at Financial Times utelukkende bruker «negative kilder» i artikkelen uten å nevne at Norwegian nylig leverte det beste kvartalsresultatet noensinne.

– Vi har dessuten etablert et felles eierselskap for deler av flyflåten med en av Kinas største banker, China Construction Bank Leasing International, og vi leverer over forventning på kostnadsreduksjonsprogrammet vårt, sier hun.

– Det er mange analytikere som har hevet kursmålet betydelig etter rekordresultatet forrige kvartal, legger Næss til.

Hun viser til at storbanken HSBC nylig hevet kursmålet for Norwegian-aksjen. Også Danske Bank reagerte positivt til grepene som Norwegian har tatt for å få kontroll over økonomien.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Norwegian
  2. Gjeld
  3. Boeing 737

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    DNB klarte nesten å hente hele fallet fra morgentimene

  2. ØKONOMI

    Turbulent for Norwegian i 2019: Gikk med 1,7 milliarder kroner i underskudd

  3. ØKONOMI

    DNB setter av nær seks milliarder til lånetap

  4. ØKONOMI

    Dokumentlekkasje avslører: Storbanker bistår svindlere, gangstere og oligarker

  5. ØKONOMI

    Norwegian halverte underskuddet i andre kvartal: Vil sende flere fly i luften

  6. ØKONOMI

    Norwegian-smell på 3,3 milliarder kroner