Norge

Gatwick avviser Norwegians påstand: Vi stengte ikke flyplassen

Igjen og igjen har Norwegian forklart mareritturen Gatwick-Oslo 10. august med stengt flyplass. Vi stengte aldri, sier Gatwick nå.

Var dårlig vær hovedårsaken til at et Norwegian-fly som skulle fra Gatwick, London, til Gardermoen, ble forsinket med over ti timer?
  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Passasjerene på flight D82803 den 10. august 2018 ble sittende bom fast på Gatwick i over ti timer, kun tilbudt en flaske vann og litt chips eller en brownie.

Nå har over 80 av passasjerene stilt seg bak krav om betydelig kompensasjon fra selskapet. De har ifølge passasjer Erik Dale, som står for kontakten med selskapet, avvist et tilbud om standardkompensasjon på 300 euro (ca. 3000 kroner), pluss refusjon av billetter og hotell/transportutgifter etter landing i Oslo.

Norwegian har konsekvent begrunnet forsinkelsene, problemer med å skaffe mat og drikke, gjentatte tankinger og utskifting av besetningen med at tordenvær stengte Gatwick den 10. august.

– Holdt flyplassen åpen hele dagen

Men i en tweet fra flyplassen en passasjer har fanget opp, heter det at Gatwick slett ikke var stengt denne dagen.

Aftenposten var fredag i kontakt med presseapparatet ved Gatwick. En talsperson her (de har et prinsipp om være anonyme) bekrefter innholdet i tweeten.

– Norwegian hevder at flyplassen ble stengt?

– Vi holdt åpent hele dagen. Men det ble åpenbart noen forsinkelser som følge av været, sier talspersonen.

Likevel fastholder Norwegian at deres interne rapporter sier at flyplassen var stengt. (Se mer utfyllende svar fra selskapet lenger ned i artikkelen.)

– Sjokkerende nyheter

– Dette er jo sjokkerende nyheter, som fullstendig undergraver Norwegians forklaring. Det kan ikke lenger være tvil om hvem som har ansvar for den lange forsinkelsen, den manglende forpleiningen og de andre rettighetsbruddene om bord, sier Erik Dale til Aftenposten.

Erik Dale

– Vi er i ferd med å svare på Norwegians tilbud om kompensasjon, etter at de først avviste vårt krav. Skal saken kunne avsluttes, må passasjerene få billettene refundert og en kompensasjon som ligger over standardbeløpet. Det var over hodet ingen standard forsinkelse eller behandling vi opplevde, sier han.

– Vi har bedt om svar på om det var Norwegian eller flykontrollen på Gatwick som valgte å holde flyet på rullebanen i ni timer etter tordenværet, hvilke andre problemer flyet opplevde etterpå og hvilket ansvar de vil ta for de andre rettighetsbruddene, utover forsinkelsen. Dette har vi fortsatt ikke fått svar på, sier Dale.

Gjentok «stenging» som årsak igjen og igjen

Aftenposten har gått gjennom informasjonen vi og passasjerene har mottatt fra Norwegian om grunnen til at de ble sittende innestengt.

  • 11. august, mail til Aftenposten: «Årsaken til forsinkelsen var at Gatwick stengte på grunn av svært dårlig vær i London. Sikkerheten kommer alltid først så i denne situasjonen hadde vi dessverre ikke noe annet valg enn å holde oss på bakken til forholdene bedret seg.»
  • 29. august, mail til Aftenposten: «Gatwick stengte på grunn av svært dårlig vær i London. Når en flyplass på denne størrelsen stenger, selv i korte perioder, blir det store forsinkelser.»
  • 5. september, brev til passasjerene: «Dessverre ble flight D82803 (LGW-OSL) 10.08.2018 forsinket med 10 timer og 5 minutter som følge av kraftig tordenvær og påfølgende stenging av London Gatwick Airport.»

Også i sin første behandling av en individuell klage fra en passasjer, som ble gjort før et felles brev ble sendt, avviste Norwegian kravet med henvisning til stengt flyplass.

En passasjer som satt innestengt på flight D82803 tok denne snap-en den dagen flyet sto på Gatwick flyplass.

Satt og så på at flere fly tok av

Overfor Aftenposten har passasjerer opplyst at det var sol på Gatwick rundt 70 prosent av tiden. De har dokumentert at fly løpende tok av mens de ventet, flere i retning Norge, også fra Norwegian.

– Ble forsinket på grunn av dårlig vær

«Som vi har understreket en rekke ganger for Aftenposten og de berørte passasjerene ble flyet forsinket på grunn av dårlig vær på London Gatwick. Vi har gått gjennom alle våre interne rapporter i saken. Alle sier at flyplassen var midlertidig stengt for avganger», skriver kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss i Norwegian i en e-post.

«Uansett er det viktige i denne saken at vår flyvning ikke fikk lette på grunn av dårlig vær på Gatwick, noe som førte til en rekke omstendigheter som beklageligvis forsinket denne avgangen ytterligere», skriver Næss.

Les mer om

  1. Norwegian
  2. Luftfart
  3. Fly