«Nye Rygge» mot kræsjlanding
Rygge Airport, et selskap som ville gjenopplive den sivile driften på Rygge lufthavn utenfor Moss, vurderer å kaste inn håndkleet og avvikle seg selv.
I oktober i fjor var det kroken på døren Rygge som sivil flyplass. Nå vurderer selskapet Rygge Airport å gi opp drømmen om å gjenopplive driften. Foto: Vidar Ruud, Scanpix
- NTB
Rygge Airport (RA) har fortsatt ikke klart å bli enige med Jotunfjell Partners om et samarbeid, skriver Dagsavisen Moss Dagblad.
Jotunfjell kom RA i forkjøpet og overtok i april Rygge Sivile lufthavn, inkludert terminalbygg og infrastruktur.
– Jotunfjell Partners har sagt at de ønsker å gå alene finansielt, sier styreleder Ole Kristian Sivertsen i Rygge Airport.
Siden april har ikke fremtiden og formålet vært like klart for Rygge Airport, som ble stiftet for å prøve på nytt med sivil luftfart på flyplassen utenfor Moss.
– Vi vurderer vår videre virksomhet, forteller Sivertsen og bekrefter at avvikling av selskapet er et alternativ. Innen utgangen av måneden planlegges det å holde generalforsamling der selskapets fremtid er tema.
Styret har besluttet at penger som er spyttet inn av kommuner, private aktører og gjennom en Vipps-kampanje, skal betales tilbake, ettersom de ikke lenger vil gå til det formålet de ble samlet inn for.
«Nye» Rygge Sivile lufthavn, eid av Jotunfjell Partners, jobber med sin tilnærming.
– Vi jobber nå med ulike forhold knyttet til å gjenåpne flyplassen. Vi snakker med politikere, rådmenn og andre som har interesse av at dette skal lykkes, sier daglig leder Sven Nylænder i «nye» Rygge Sivile lufthavn.
Les mer om
Flere artikler
Ryanair avviser Rygge-planer
Bilder fra en bransje i fritt fall
Flypassasjeravgiften endres fra 1. april
Åpningen er blitt utsatt tre ganger. Men i helgen åpner det som kan bli verdens største flyplass.
Ryanair innrømmer at arbeidsrett, ikke flyseteavgift var årsak til Rygge-nedleggelse
Nå kan Oslo Lufthavn ta imot 7 millioner flere reisende