Norge

Ett bilfelt på E18 er nok, mener Miljøpartiet

De Grønne vil vrake nye E18 og ber Arbeiderpartiet avklare hva de egentlig mener.

- Vi vil redusere biltrafikken i Oslo med 30 prosent innen 2030. Da må vi også minske biltrafikken på E18, sier Lan Marie Nguyen Berg, listetopp i Oslo.Sammen med førstekandidat i Bærum, Nikki Schei, vil hun skrinlegge den planlagte E18-utbyggingen. De Grønne mener ett bilfelt er nok. Jan T. Espedal

  • Hanne Mellingsæter
    Journalist

De har hittil vært et marginalt parti, men Miljøpartiet De Grønne kan bli en joker ved årets kommunevalg. Partiet har vært tredje størst på meningsmålinger i Oslo, og kan havne i en posisjon hvor de kan vippe flertallet begge veier.

Å få stanset planene om utbygging av E18, er blant Miljøpartiets viktigste saker både i Oslo og Bærum.

— Vi vil redusere biltrafikken i Oslo med 30 prosent innen 2030. Da må vi også minske biltrafikken på E18, sier Lan Marie Nguyen Berg, listetopp i Oslo.

Mener ett bilfelt på E18 er nok

Sammen med Bærums førstekandidat, Nikki Schei, vil hun skrinlegge den planlagte utbyggingen og i stedet gjøre følgende endringer på E18:

•Beholde ett bilfelt og lage to kollektivfelt i begge retninger

•Lage sykkelekspressvei begge retninger

•Utbedre enkelte av- og påkjøringsramper

Slik kan veien bli seende ut ved Ramstadsletta. Statens vegvesen

Miljøpartiet vil i stedet bruke penger på kollektivtiltak som Ahusbane, trikk langs Ring 2, ny Romeriksbane, Fornebubane og ny T-banetunnel. De Grønne vil få bussene raskere frem og ønsker å gjøre om felt på dagens E18 til kollektivfelt. Partiet mener altså at ett bilfelt på E18 er nok.

— Man kan velge å sitte i kø i den ene bilfilen, men det vil jo være langt mer attraktivt å ta bussen.

Krever avklaring fra Ap

Aftenposten skrev tidligere denne uken at planene for nye E18 kan bli parkert. Miljøpartiet De Grønne mener det er uholdbart at flere av de største partiene ikke kan ta tydelig stilling til gigantprosjektet, og mener spesielt Arbeiderpartiet vifter med ulike flagg.

— E18-utbyggingen er den kanskje viktigste enkeltsaken for hvordan Oslo og Bærum skal utvikle seg som et sammenhengende byområde de neste 20 årene, med en forventet befolkningsvekst på flere hundre tusen. Mens Bærum Ap går entusiastisk inn for ny motorvei, sender Oslo Aps byrådslederkandidat ut helt andre signaler, sier Schei.

Oslo SV nekter å gå i partnerskap med Ap hvis ikke E18-utbyggingen vrakes. Les mer her.

Mener anklagene er grunnløse

Oslo Aps byrådslederkandidat Raymond Johansen uttalte tidligere denne uken at han legger til grunn at planene og omfanget av E18 ikke fører til økte utslipp eller økt trafikkbelastning inn mot Oslo sentrum.

Bærum Ap sier de er enige i dette og mener derfor anklagene fra Miljøpartiet De Grønne er grunnløse.

- Men er dere for full utbygging av E18?

— Vi har lovet at vi skal bygge ut ny E18. Det er en del av Oslopakke 3-avtalen, sier ordførerkandidat Kjell Maartmann-Moe.

Våren 2016 skal Oslopakke 3 reforhandles. Her kan det bli et spesielt fokus på E18- prosjektet. Rolf Øhman

Han legger til:

— Så har våre moderpartier besluttet at det skal skje i tråd med klimaavtalen, og det ligger i Oslopakke 3 at den reforhandles med jevne mellomrom. Det betyr at vi ikke kan forskuttere hvordan detaljene i hvordan en ny miljøvennlig E18 skal se ut.

Detaljene blir ikke klare før i 2016

Det finnes ikke dekning for å så tvil om hvor Arbeiderpartiet, både i Oslo, Bærum, Asker, Akershus og nasjonalt, står i E18-saken, mener Maartmann-Moe.

— Det blir ny E18, og den må helt åpenbart bidra til mer miljøvennlig trafikk. Vi puster inn den samme luften her som i Oslo.

- Kan dere akseptere et slanket prosjekt?

— Det brukes veldig mange begreper her uten at man definerer hva man snakker om. Løsningene kommer rundt forhandlingsbordet i 2016.

Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsmann, Eirik Sivertsen, ønsker ikke å kommentere denne saken, men har skrevet dette innlegget i forbindelse med E18-debatten:

  1. Les også

    Ap står fast på beslutning om E18-vestkorridoren

  2. Les også

    E18 Asker-Oslo – gigantveien som vil bli kraftig slanket

  3. Les også

    SV sier Ap og Høyre taler med to tunger om E18

  4. Les også

    11 ting å vite om E18

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Kommunevalg 2015

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Oslos byråd misfornøyd med Bærums E18-plan

  2. POLITIKK

    Raymond Johansen om E18-bråket: – Veldig respektløst av samferdselsministeren

  3. NYHETSANALYSE

    Nyhetsanalyse: Nye E18 er igjen i spill. Dette skjer dersom Viken får viljen sin.

  4. NORGE

    MDGs Nguyen Berg om E18-komplikasjonene: «Leit»

  5. NORGE

    Stortinget fredag: Klart for både E18 og Fornebubanen

  6. SID

    Jo, De Grønne satser på kollektivtrafikk | Holtvedt og Ismail