Norge

Hele SAS-overskuddet kan forsvinne med 15 dager streik

På Oslo Luftahavn Gardermoen var det fredag satt opp stoled foran SAS-skranken. Foto: Ole Berg-Rusten, NTB Scanpix

Det er fare for at 2019 blir et «tapt år» for SAS, skriver meglerhuset DNB Markets.

  • Sigurd Bjørnestad
    Sigurd Bjørnestad
    Journalist

75–100 millioner svenske kroner pr. dag.

Dét tror analytiker Ole Martin Westgaard i meglerhuset DNB Markets at streiken vil koste SAS.

Omregnet til norske kroner blir beløpet omtrent det samme.

I forlengelsen av dette anslaget skriver Westgaard i en foreløpig kommentar til streiken: «Derfor, hvis streiken blir langvarig, så ser vi en risiko for at 2019 blir et tapt år for SAS. Imidlertid, dette kan være nødvendig for å sikre en bærekraftig forretningsmodell».

Meglerhuset anslår at 15 dager med streik kan være nok til å spise opp hele det ventede overskuddet for 2019.

Men å gi etter for pilotenes krav er det verste av to onder. Det kan føre til «mange tapte år», er vurderingen i DNB Markets.

Her er Aftenpostens saker om streiken:

Les også

  1. Brudd i SAS-meglingen. Det blir streik som rammer 72.000 reisende.

  2. Frykter for fotballkampen i Manchester

  3. Rammet av flystreiken? Dette har du krav på.

Vårstreik bedre enn sommerstreik

DNB Markets skriver at rundt 70 prosent av SAS-avgangene er påvirket av streiken, men at 82 prosent av setekapasiteten er rammet.

De resterende 30 prosent av SAS-avgangene blir drevet av partnere og er ikke rammet av streiken.

På den positive siden noterer analytiker Westgaard seg at streiken kommer utenfor sommersesongen. Det vil begrense effekten noe, og han tror ikke streiken vil vare så lenge.

I 2016 kostet en 5 -dagers streik SAS rundt 150 millioner svenske kroner. Men denne gangen er det streik i alle de tre landene Norge, Sverige og Danmark samtidig. Derfor blir den mye dyrere.

Høye kostnader i SAS

DNB Markest skriver at det er «umulig» for SAS å imøtekomme det angivelige kravet om 13 prosent lønnstillegg til pilotene.

«SAS er allerede høyt på kostnadskurven i forhold til konkurransen, og fortsatte kostnadsreduksjoner er etter vårt syn nødvendig for å understøtte en konkurransedyktig forretningsmodell», skriver DNB Markets i kommentaren.

Pilotene vil bygge et sterkt SAS

SAS har samme budskap som DNB Markets.

– De skyhøye kravene er helt uforenelig med videre satsing for SAS sin del for at vi skal være konkurransedyktige, sier kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til NTB.

Pilotforeningen avviser dette på det sterkeste.

– Ingen gambler med sin egen arbeidsplass. Vi står sammen for å bygge et sterkt flyselskap. Det vil være veldig dumt av oss å gamble med det, sier leder Christian Laulund i Norske SAS-flyveres forening til FriFagbevegelse, ifølge NTB.

Han sier SAS-ledelsen er hjertelig velkommen tilbake til forhandlingsbordet.

– Vi har fokusert på å finne en løsning hvor våre medlemmer slipper å jobbe syv helger på rad, slik at de kan ha et familieliv som andre i samfunnet. Det er veldig vanskelig i vår variable gruppe hvor mer enn halvparten av våre medlemmer befinner seg, sier Laulund.

I tillegg til en mer forutsigbar turnus, er lønn et av områdene i konflikten.

Les mer om

  1. SAS-streiken
  2. DNB Markets
  3. Streik
  4. Økonomi