Norge

- Mindre mangfold

Kjedene er så sterke at de ikke nødvendigvis styrer etter forbrukernes ønsker, påpeker professor.

Les også:

Økonomiprofessor Helge Thorbjørnsen ved Norges Handelshøyskole i Bergen sier Norge er et lite land, og at det er få kjøpere pr. supermarked, og at det derfor kan være litt vanskelig å svare på om mangfoldet av dagligvarer blir mindre dersom utbredelsen av egne merker i kjedene øker.

Mindre innovasjon

–På noe sikt kan det skape mindre mangfold, fordi jo mer disse merkevarene presser ut de kjente merkevarene av hyllene, desto mindre innovasjon vil det bli over tid. Stort sett produseres kopiprodukter til en lavere kostnad, med mindre markedsføring, og med mindre innovasjon enn det er for kjente merkevarer. Med mindre innovasjon vil det bli mindre nyskapning og mindre bredde på sikt, sier Thorbjørnsen. –Det som er litt spesielt, er at kjedene er så sterke at det ikke er gitt at det er forbrukernes ønsker de til slutt styrer etter, men faktisk kjedene og hvilke produkter de klarer å hente ut størst gevinster på, sier han.

Han mener kjedenes styrke dermed utgjør en fare for mangfoldet. Bakgrunnen er at når kjedene lager egne merkevarer, presser de samtidig ut merkevarene som eksisterer i dag.

Mindre overskudd

–Kjedene kopierer andre merkevarer, og dette gir de som lager merkevarene mindre overskudd, som de igjen kan drive innovasjon og produktutvikling med, sier professoren.

–Men hvis du samtidig ser til endel andre land i Europa og i USA, er det en høyere andel av merkevarer enn i Norge, og likevel er det et bedre tilbud av matvarer. Men Norge er et lite land, og vi har jevnt over mindre supermarkeder enn de har i USA, sier Thorbjørnsen.

Les også

  1. Bøndene advarer mot Rema-Reitan

  2. Vil sikre tilgang til råvarer – åpner for å eie slakterier

  3. Varsler revolusjon i matbutikkene