Norge

Yrkessjåførene varsler aksjoner mot høye bompenger i Bergen

De lammet bergenstrafikken i desember. Nå truer yrkessjåførene med å gjøre det igjen, dersom byrådet øker bompengene på dager med dårlig luft.

STANSET OPP: Norges Lastebileierforbund, NHO Logistikk og Transport samt Norsk Transportarbeiderforbund sto i spissen for demonstrasjonen mot bompengene i Bergen i desember i fjor. Den gang stoppet bergenstrafikken opp i timesvis på grunn av yrkessjåførenes "Kjør-sakte"-aksjon. Foto: Fred Ivar Utsi Klemetsen (arkiv)

  • Anders Haga

I over tre timer sto bergenstrafikken i stampe på morgenen den 14. desember i fjor. Årsaken til det var yrkessjåførenes «kjør sakte»-aksjon, skriver Bergens Tidende.

Begrunnelsen for demonstrasjonen var nyhetene om de nye bompengeutredningene som er laget, og som viser hvor mye bompenger man kan hente inn i Bergen dersom man øker prisene og setter opp flere bomstasjoner.

Utredningene er verken vedtatt eller foreslått av noen politikere, men yrkessjåførene ville likevel demonstrere for å markere sin kraftige motstand.

  • Også Oslo ønsker å kunne sette opp bompengene på dager med dårlig luft.

Flere aksjoner

Nå varsler de nye demonstrasjoner, og denne gangen mot vedtatt politikk. I bystyret i Bergen har nemlig flertallet av politikerne bestemt at kommunen kan iverksette flere krisetiltak på dager hvor luftkvaliteten er helsefarlig. Ett av tiltakene er å femdoble bompengene i rushtiden disse dagene, til 225 kroner. Resten av døgnet koster det 95 kroner å kjøre inn til sentrum. Samtidig gjøres kollektivtransporten gratis.

Dersom dette innføres nå i vinter, lover Norges Lastebileier-Forbund reaksjoner. I en pressemelding skriver nestleder Per Atle Ådland følgende:

«Vi har tro på dialog og samarbeid som fører frem til de beste løsninger for befolkningen og næringslivet i byen vår. Kampviljen blant folket er stor. Femdobling av avgiften på dager med særlig høy luftforurensing er vedtatt innført. Dersom dette eller noen av de andre foreslåtte avgiftsendringer innføres, blir det aksjoner».

Regiondirektør Tom Knudsen i NHO presiserer at sjåførene i NHO Transport og Logistikk ikke har sluttet seg til denne aksjonsrunden.

– Sier ting som ikke er rett

Byutviklingsbyråd Anna Elisa Tryti (Ap) viser til at de allerede har hatt et møte med bransjen, og sier de har invitert til et nytt «dialogmøte».

I pressemeldingen skriver lastebileierne at byrådet i Bergen har foreslått en rekke ting, som å fjerne rabattene, fjerne timeregelen, heve takstene og øke antallet bomstasjoner. Dette reagerer byutviklingsbyråden på.

– Vi undrer oss over hvorfor NLF på tross av dialogmøte gjentar ting som ikke er rett. Vi har vært tydelig på at det er uaktuelt for byrådet å foreslå å ta vekk timeregelen og maksgrensen pr. måned og å redusere rabatten. Vi har dessuten ennå ikke foreslått noe som helst om nytt bompengeopplegg, sier Tryti, og viser til at forhandlingene med staten om finansieringen av Bybanen og andre samferdselsprosjekter i Bergen ikke engang er startet.

Tryti påpeker at femdoblingen av bompengene på dager med dårlig luft ikke har noe som helst å gjøre med det normale bompengesystemet, som skal skaffe inntekter til utbygging av Bybanen og veier i Bergen.

– Dette er akuttiltak for å sikre bergensernes helse.

Har dialogmøter

Høyre var blant partiene som stemte mot femdoblingen da det ble vedtatt i mars i fjor, og Henning Warloe (H) kalte det hele for «et gigantisk eksperiment som jeg på det sterkeste vil advare mot». Til tross for at han deler motstanden mot tiltaket, vil han ikke støtte aksjonene.

– Mitt råd til dem er å ikke se så veldig mye på akuttiltakene som innføres. Skal de prøve å blokkere byen når slikt skjer, så parkerer de egentlig sin egen bransje.

Høyre-politikerne mener lastebileierne heller bør fokusere på det gjennomsnittlige og langsiktige avgiftsnivået i bompengeringen.

– Skal de unngå å ødelegge sin egen sak, kan de ikke drive å aksjonere mot akuttiltak. Det er tiltak vi trenger i bakhånd om det blir nødvendig.

Warloe sier Høyre mener at en femdobling av bompengene er for dramatisk, men er mest kritisk til forslaget om gratis kollektivtilbud.

– Dette vil være de dagene hvor man er helt avhengig av at kollektivtilbudet fungerer, og skal alt være gratis, overbelaster man systemet fullstendig.

– Ødelegger næringen

Nestleder i NLF, Per Atle Ådland, registrerer innvendingene til Warloe.

– Samtidig kan ikke politikerne få ødelegge alle rammebetingelsene for spedisjonsvirksomhetene. Dersom det kommer tre slike røde dager for bergenstrafikkens del, vil alt stoppe opp, sier han.

Grunnen til at de ønsker å varsle om dette allerede nå, sier Ådland, er at det vil komme reaksjoner, organisert eller ikke, om disse krisetiltakene iverksettes.

– Når alle speditørene faktisk ligger innenfor bomringen, så kan vi ikke stoppe kjøringen inn der. Og dette er personer som ikke har muligheter til å gå over på kollektivtrafikken. Å tenke på miljø og helse er gode intensjoner, men da må de få flyttet godshavnen og godsterminalen ut av sentrum først.

  1. Les også

    Slik påvirker dieseleksos helsen din

  2. Les også

    25 av de 70 bilene som passerte oss i morgenrushet, hadde diesel på tanken

Les mer om

  1. Bergen
  2. Miljø
  3. Bompenger

Relevante artikler

  1. OSLOBY

    Dette vil det koste å passere de nye bomringene

  2. NORGE

    Bompengepolitiker lever med voldsalarm etter trusler

  3. NORGE

    Nye bomringer i Oslo og Bergen utsettes

  4. NORGE

    Titusenvis engasjerer seg i bompengekrangel i Rogaland: – Folk er skikkelig, skikkelig forbannet

  5. SPORT

    «Alle skal betale bompenger». «Byarena på Slettebakken er galskap». Dette sier partiene om byarena, bompenger, kunstgress og inkludering.

  6. POLITIKK

    Oslo Venstre inviterer byrådet til sjokkøkning av rushtidsavgift