Verdens lengste luftfartøy får en ny sjanse

«Airlander» er verdens lengste luftfartøy, og det kan revolusjonere luftfarten.

Luftskipet "Airlander" skulle bli USAs flyvende spion- og overvåkingsplattform, men ble droppet etter budsjettkutt. Nå blir det videreutviklet for sivilt bruk.
  • Terje Avner

Det fiendens kuler og krutt ikke skulle klare, det klarte USAs politikere. Verdens lengste og mest avanserte luftskip skulle brukes av det amerikanske forsvaret som en høytflyvende spionsentral og overvåkingssystem, men like etter en vellykket testflyvning ble det «skutt» ned av budsjettkutt.

Nye muligheter

Men luftskipet får en ny sjanse. «Airlander» er nå kjøpt hjem av engelske Hybrid Air Vehicles, selskapet som begynte utviklingen av fartøyet for flere år siden. Nå vil selskapet videreutvikle fartøyet og tilby det til sivile aktører, både til å frakte passasjerer, tung last og til vitenskapelige prosjekter.

"Airlander" er med sine 93 meter verdens lengste luftfartøy.

Kanskje er luftfly en riktigere betegnelse enn luftskip. Fartøyet har form som et klassisk luftskip, med flere sigarformede «ballonger» designet i én kropp. Denne kroppen er fylt med helium og skaper løfteevne. Samtidig har fartøyet et rotorsystem for drift både vertikalt og horisontalt. Normalt vil den trenge en kort rullebane for å ta av og lande, men den kan også løfte og lande som et helikopter.

Se video: «Airlander» kommer hjem til England

Verdens lengste

«Airlander» ble nylig avduket i England etter hjemkomsten. Og det er en imponerende farkost.

Med sin lengde på 92 meter er det 20 meter lenger enn de største passasjerflyene Airbus A380 og Boeing 747–8. Det er også 10 meter lenger enn verdens tungvekter når det gjelder lastekapasitet, russiske Antonov AN-225.

Det kan ha et mannskap på to piloter, men det kan også fjernstyres fra bakken. «Airlander» har kapasitet til å holde seg flyvende i 21 dager uten å lande. I og med at ballongene er lastet med helium, og ikke hydrogen som i katastrofeluftskipet «Hindenburg» i 1937, er det også langt sikrere å fly enn sine forgjengere.

Se video: «Hindenburg»-katastrofen

Miljøvennlig

Engelskmennenes mål er å foreta nye testflyvninger med «Airlander» i år. og samtidig videreutvikle fartøyet til å kunne ha en lastekapasitet på 50 tonn. Det vil skape en «grønn» revolusjon når det gjelder frakt av gods, mener entusiastene bak prosjektet. Og om ikke det alene vil være god musikk i ørene for miljøforkjemperne, bidrar det nok også at en av disse entusiastene er Bruce Dickinson, forretningsmann og dessuten vokalist i Iron Maiden.

– Fartøyet er 70 prosent mer miljøvennlig enn et vanlig fraktfly. sier han til BBC. Han vil legge ut på en verdensomseiling med «Airlander».

— Vi vil fly fra pol til pol, over Amazonas og over verdens største byer – og streame hele turen direkte på nett, sier han.