Norge

Først skal de ta Stockholm-Göteborg - så skal de ta Oslo og NSB

I 2009 overtok den kinesiske banegiganten MTR T-banen i Stockholm. Nå utfordrer de SJ på strekningen Stockholm-Göteborg.

Onsdag formiddag gikk generalprøven på strekningen Stockholm-Göteborg. SJ i Sverige sier de har fått sin største utfordring på 150 år. Så ser banegiganten MTR mot NSB og Norge.

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Regjeringen varsler at norsk jernbane skal settes ut på anbud. Linjene skal tilbys som pakker.

I Sverige har man operert med slike pakker i flere år. På indrefileten Stockholm-Göteborg er det også åpnet for fri konkurranse.

Om en drøy uke blir konkurransen knallhard, når den kinesiske banegiganten MTR skal kjøre åtte tog i hver retning mellom landets to største byer. Onsdag kjørte MTR generalprøve på strekningen, med nøyaktig samme type tog NSB har satt inn på InterCity— og lokaltogstrekninger i Norge.

MTR oppretter for anledningen et helt nytt selskap, MTR Express.

SJ akter å gi svar på tiltale

Den gamle kjempen SJ, landets Sveriges parallell til NSB, svarer med gå ned fra 20 til 18 avganger i hver retning. Men de kan fortsatt reklamere med å bruke 20 minutter kortere tid mellom Stockholm og Göteborg enn MTR Express.

- Så hvorfor skal kundene hoppe fra SJ ti MTR, administrerende direktør Johan Söör?

— Vi har helt nye tog som er miljøvennlige. Vi satser på bedre service og sunn mat, måltider designet av en kjent kokk. Men ikke minst skal vi være billigere.

- Hva blir reisetider og billettpriser for de to selskapene?

— Det avhenger litt av antall stopp. Vi tilbyr varianter mellom 2,50 timer og 3,15 timer. Våre kampanjepriser starter på 145 kroner, SJs på 195, sier Söör.

Prisene gjelder altså en togstrekning på 454 km. I Sverige skiller man imidlertid ikke bare mellom kampanjepris/minipris og fullpris. Billettene blir dyrere jo nærmere man kommer avgangene.

Den helt spesielle tredje konkurrenten

SJ og MTR har også en tredje konkurrent. Men det Blå Tåget har en helt annen profilenn de to store, og tilbyr en reise mer for reisens skyld, med mye god gammel tognostalgi og hvite linduker på bordene. Denne reisen tar også lenger tid enn SJ og MTRs.

Tar T-bane og jernbaneplass over store deler av verden

MTR startet med T-bane i Hong Kong. I dag driver selskapet T-banen i Stockholm, og i byene London, Melbourne, Shenzhen, Hangzhou og Beijing, de tre siste i Kina.

Hva er MTRs neste skritt i Sverige?

— Det er en håndfull linjer som er interessante, men nå konsentrere vi oss om Stockholm-Göteborg.

Giganten klar for konkurranse i Norge

Sommeren 2013 fortalte Aftenposten at MTR ønsker å konkurrere også i Norge. I vår har Dagens Næringsliv fortalt at de også ønsker å overta T-banen i Oslo.

Siden den gang har Regjeringen her varslet at monopolet i Norge på jernbane for alvor skal opphøre.

- Hvor tett følger dere utviklingen i Norge?

-Vi følger den tett. Vi ser mange interessante muligheter. Jeg tror at vi kan skape verdier også for kunder og skattebetalere i Norge. Vi tror vi kan bidra til flere av de positive effektene vi har sett av konkurransen i Sverige, som lavere kostnader, sier Johan Söör.

Det yrte med passasjerer på sentralstasjonen i Göteborg foran testreisen for MTR til Stockholm.

— Hvilke typer linjer kan være aktuelle for dere i Norge?

— Oppdelingen i anbudspakker blir mer avgjørende enn hvor linjene går. Vi må tenke langsiktig. Det handler om store investeringer. Det må uansett skapes nøytrale konkurransevilkår.

- Hvordan ser dere for dere at dere kan gi et bedre tilbud i Norge enn NSB gjør i dag?

— Vi kan tilføre kompetanse. Vi har drevet med togtrafikk i mange land i snart 40 år. Vi kan tenke nytt i samarbeid med infrastrukturforvalteren, i dag Jernbaneverket. Vi kan være med på å senke kostnadene, sier Söör.

Slik konkurrerer MTR og SJ på Stockholm-Göteborg

SJ går altså raskest mellom de to svenske byene, i alle fall inntil videre. De har også som vanlig er i Sverige 1. og 2. klasse.

Det skal ikke MTR ha, men de varsler en «virtuell gardin» som skal kunne flyttes forover og bakover i toget etter hvilke type passasjerer man har om bord.

«Plus»-billetter gir mat designet av kjendiskokk, og mulighet til å booke to plasser for bare deg selv.

Også SJ tilbyr to plasser for én person, og erfaring viser at disse plassene raskt bookes opp.

SJ reklamerer også med «Verdens eneste lounge mellom Stockholm og Göteborg».

- Største utfordring på 150 år

I den svenske avisen Dagens Media beskriver SJs administrerende direktør Crister Fritzson konkurransen Stockholm-Göteborg som togselskapets største utfordring på 150 år.

I Sverige har ikke SJ bare konkurranse med MTR og Blå Tåget. En rekke selskaper har tatt deler av togtrafikken, primært lokaltrafikk. Også NSB konkurrerer i Sverige. Du kan lese om Aftenpostens testing av Tågkompaniets suksess i Sverige her.

Les også

  1. Derfor skal NSB stykkes opp

Les mer om

  1. Samferdsel