Norge

Slitne krigere solgt til England

HORTEN (Aftenposten.no:) Forsvaret har endelig fått napp for salget av KNM «Horten» og fem MTBer av SuperHauk-klassen.

De fem MTB'ene av SuperHauk-klassen er sammen med KNM «Horten» solgt. PER ANNAR HOLM

  • Per Annar Holm

Da Forsvaret laget spiker av seks gamle MTBer for fire år siden haglet kritikken, men det har tatt nye fire år å finne en kjøper som var villig til å betale minsteprisen for de seks fartøyene som nå er solgt.

Hvem kjøperen er, eller hva de to engelske rederiene skal bruke skipene til vil ikke Forsvaret si noe om, men ny hjemmehavn blir Southampton.

Her kan du lese mer om auksjonen.

Torpederte salget

Snart to år etter at Utenriksdepartementet torpederte salget av KNM «Horten» til Somalia, ligger fartøyet fortsatt og napper i landfestet på Karljohansvern i Horten.

Men om få uker kan pensjonistilværelsen være over. Fredag er fristen for et britiisk rederi til å overføre noen titallls millioner i oppgjør for Marinens gamle depotskip.

— Står pengene på konto fredag regner jeg med at hun seiler om en måned. Et mannskap på minst 13 trenger nok et par uker på å gjøre seg kjent om bord, men ellers er alt klart, sier orlogskaptein Bjørn Stavrum til Aftenposten.no.

Salget av KNM «Horten» har nå gått i boks. PER ANNAR HOLM

Det samme gjelder fem MTBer som nå males grå og får fjernet den siste rest av militært preg.

Selv innhuggene i skroget foran der torpedoene skulle stupe ut i sjøen skal tettes igjen.

Har kostet Forsvaret dyrt

Bare det å ha den gamle damen liggende til kai sammen med de utrangerte MTB-fartøyene koster Forsvaret 600.000 kroner i året til strøm og vakthold.

I 2008 ble de gamle krigerne lagt ut for salg, men dette har mildt sagt gått tregt.

Både Egypt og Bahrain har vært nevnt som mulige kjøpere, før selskapet Clear Ocean dukket opp for to år siden med en konkret tilbud om å kjøpe KNM «Horten» for 45 millioner kroner.

Les også

Får ikke selge KNM Horten

Selskapet opplyste først at det ville benytte fartøyet til rent sivile formål i fiskerioppsynet utenfor kysten av Somalia, samt drive inn penger for fiskekvoter og lisenser.

I ettertid skal det ha kommet frem at for at skipet skal kunne utføre fiskerioppsynet, må det nødvendigvis bevæpnes av «sikkerhetsmessige grunner».

Da fikk norsk UD kalde føtter og kansellerte hele salget i januar 2011. Først i høst dukket nye interessenter opp.

Les også

Varm alderdom for kalde krigere?

Strenge krav

Dette er ikke første gang salg av de gamle krigerne møter skjær i sjøen.

For snart tre år siden kunne Aftenposten.no fortelle at Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) hadde sluttforhandlet salget av totalt syv utrangerte marinefartøyer til Egypt.

KNM Horten» skulle selges ribbet for militært utstyr, mens de seks MTBene ville være fullt operative med alle våpensystemer om handelen gikk i boks.

Pris: 200-210 millioner kroner.

Selv om Egypt er en viktig støttespiller for NATO, er det ikke et NATO-medlem.

Derfor strandet også det salgsfremstøtet.

På billigsalg

Nå er prisen mer enn halvert. I tillegg må hver MTB i dokk i et par uker for å ribbes helt for utstyr.

Hauk-klassen ble bygget 1979-80, og var i bruk som misiltorpedobåt frem til 2008.

Seks fartøyer ble i 2001 oppgradert for 1,3 milliarder kroner til SuperHauk-klassen og skulle etter planen være i tjeneste til 2015. De ble imidlertid skrotet bare syv år senere.

Før de seiler ut Oslofjorden, trolig for siste gang, skal de før nyttår males grå og ribbes helt.

Også den regningen er det Forsvaret som må plukke opp.

¨

MTBene ble rustet opp for 1,3 milliarder kroner i 2001, og skulle etter planen være i tjeneste til 2015. Nå selges de til spottpris. PER ANNAR HOLM

Den nye eieren får bare et skall av en båt med to supertørste maskiner som tilsammen yter 7200 hestekrefter, og vil gi en toppfart på godt over 30 knop.

Det er «Geir», «Tjeld», «Jo», «Stegg» og «Falk» som nå er solgt.

Har du vært på MTBene og har gode minner fra tiden? Bruk gjerne kommentarfeltet til å dele disse.

— Pianoet er fjernet

Depot- og treningsskipet KNM «Horten» har også en fortid som vikarierende kongeskip etter at K/S «Norge» brant i dokken på Horten verft i mars 1985.

Det var kong Olav som personlig ba om å få om bord et badekar og en dobbeltseng til den såkalte kongelugaren, noe som slett ikke er standardutstyr når marinen bestiller sine krigsskip.

KNM «Horten» ble bygget i 1978, og selges med peis men uten piano i kongelugaren. PER ANNAR HOLM

I lugaren finnes også en peis, noe som heller ikke er spesielt vanlig om bord i Norges krigsskip.

— Alt selges med skipet, mens et piano fra samme periode er tatt på land. Flere av lugarene på øverste dekk er gjort litt ekstra fine slik at hele kongefamilien kunne være om bord, forteller kommandørkaptein Odd Stein Melsæter i FLO til Aftenposten.no.

SuperHauk-klassen har vært i NATO- og FN-tjeneste i Middelhavet. Nå skal ørkenkamuflasjen males over med siivil gråfarge. PER ANNAR HOLM

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. NORGE

    Her står 50 pansrede kjøretøyer som Forsvaret skal skrote - de kostet tre millioner stykket

  2. A-MAGASINET

    Da kjæresten kom hjem fra krigen, kjente hun ham ikke igjen. Det ble starten på en livslang kamp for krigsseilerne.

  3. NORGE

    Knut Olav Åmås' favoritter

  4. NORGE

    Utredet i tre måneder, men sjekket ikke grunnforhold

  5. NORGE

    Rombarn holdes hjemme fra skolen etter drapsforsøk

  6. NORGE

    18-åring omkom i MC-ulykke på Romerike