KNM Helge Ingstad er kommet hjem til Haakonsvern
Ved 18.30-tiden søndag kveld startet transporten av KNM Helge Ingstad og fire timer senere var den hjemme på marinens hovedbase.
(Bergens Tidende): 115 dager etter at fregatten havarerte i Hjeltefjorden, ble fartøyet fraktet hjem til Haakonsvern.
– Det er en fantastisk god følelse. Det har vært en lang vei og ufattelig med utfordringer. Det har vært både tårer og latter, sier hevingsleder Anders Penna i BOA like etter at lekteren hadde forlatt kai ved Hanøytangen til Bergens Tidende.
Sveiset fast
Det har gått nesten tre måneder siden fregatten kolliderte med tankskipet Sola TS i Hjeltefjorden nordøst for Bergen 8. november i fjor.
I 22.30-tiden var fregatten fremme ved marinebasen.
– Nå blir lekteren fortøyd, før det blir gjort en formell overlevering av «Helge Ingstad» til eieren, opplyser Penna.
Fregatt-havariet:
- 8. november klokken 04.01 kolliderte fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS i Hjeltefjorden nordøst for Bergen.
- 137 personer var om bord i KNM Helge Ingstad. Åtte personer ble lettere skadet.
- Fregatten var på vei sørover fra NATOs gigantøvelse Trident Juncuture utenfor Trøndelag da kollisjonen skjedde. «Sola TS» var fullastet med 625.000 fat råolje fra Sture-terminalen, og skulle til England for å losse.
- Syv personer var til bro på fregatten da ulykken fant sted: Seks norske militære og en amerikansk marineoffiser som var på utvekslingsopphold om bord.
- Fregatten lå havarert i fjæresteinene i Øygarden etter ulykken. 03. mars startet siste etappe i bergingsoperasjonen med å få fregatten hjem til Haakonsvern.
- I tillegg til politiets etterforskning blir saken gransket internt i Sjøforsvaret og av Statens havarikommisjon for transport. Sistnevnte har kommet med en foreløpig rapport om ulykken.
Fregatten har ligget havarert i fjæresteinene i Øygarden etter ulykken, frem til den svært omfattende bergingsaksjonen av det havarerte krigsskipet.
Onsdag i forrige uke ble bergingsoperasjonen flyttet fra havaristedet i Hjeltefjorden til Hanøytangen ved hjelp av de to enorme kranlekterne «Gulliver» og «Rambiz».
Søndag morgen sto fregatten tørt på lekterdekket og det ble arbeidet med å sveise den fast før transportetappen hjem til Haakonsvern kan starte.
– Grunnen til at dette tar tid er at vi må få sveiset på plass alle stagene. Det var vanskelig å komme til på grunn av kranene, og derfor måtte vi flytte lekteren litt, opplyste Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell.
I løpet av gårsdagen ble «Boabarge» 33 nøyaktig posisjonert under KNM Helge Ingstad.
Under tett overvåking ble ballastvannet pumpet ut av lekteren slik at den gradvis hevet seg opp av vannet.
Undervannsdroner (ROV) sjekket underveis løftekjettingenes posisjoner i forhold til dokkputene.
Da lekteren etter hvert var ute av vannet, gikk personell om bord og begynte jobben med å sveise fregatten fast til lekteren, slik at den skulle være sikret mot vind og bølger.
– Stram timeplan
I 20-tiden søndag sier hevingsleder Penna at forholdene ligger til rette for at siste del av bergingsoperasjonen skal gå som planlagt.
– Tidsplanen var stram. Vi var avhengig av tidevannet i Vatlestraumen. Da vi så at tiden ble knapp, giret vi litt ned. Det kan gå galt dersom folk bli stresset, derfor ventet vi på neste tidevann.
Han sier bergingsarbeidet har vært svært krevende, men at han nå kan senke skuldrene.
– Dette er en stor lettelse. Nå kan vi endelig levere KNM Helge Ingstad tilbake til eieren. Det skal bli godt å få satt et punktum sier Penna.
Dieselutslipp
Lørdag ble det observert mye oljesøl i naturen rundt Hanøytangen.
Kystverket jobber kontinuerlig med å samle opp de flere hundre literne med diesel som har lekket ut.
– I går ble det registrert noen sjøfugl med indikasjoner på diesel i fjærdrakten. Fra klokken ni i dag er Statens naturoppsyn igjen ute for å foreta nye registreringer. Vi jobber samtidig med å sperre inne områdene med diesel for å ta dette opp, sier Seksjonssjef Kjetil Aasebø i Kystverket.
Aasebø understreker at lekkasjen fra lensene har stoppet.