98 prosent av kundene fornøyd med NSB - i Sverige

Norges NSB-sjef vil beholde monopolet. NSB-sjefen i Sverige sier: Bare den som har monopol kan elske det.

Norskere omgivelser fås ikke i Sverige. I Dalarna er skogstrekningene lange, og enkeltsporene mange, bortsett fra her på Hofors stasjon. Toget bærer Tågkompaniets navn, mens symbolet på sidene gjelder for hele distriktet Bergslagen, siden det er fylkesmyndighetene som eier togsettene.
Også svenske lokaltog - om de er aldri så norske - byr på kiosk. Mikaela Boström (26) og Sara Edbom (23) er både konduktører og kioskansvarlige.
Norskere omgivelser fås ikke i Sverige. I Dalarna er skogstrekningene lange, og enkeltsporene mange, bortsett fra her på Hofors stasjon. Toget bærer Tågkompaniets navn, mens symbolet på sidene gjelder for hele distriktet Bergslagen, siden det er fylkesmyndighetene som eier togsettene.
Svenske på norsk tog i Sverige. Jeg visste ikke at Tågkompaniet var norsk. Men det er jättebra her. Disse togene er oftest i rute, sier Emmy Hermansson.
Tilfredsheten for den "norske linjen" mellom Mora og Borlänge er på 98 prosent, blant passasjerene. I tillegg til god punktlighet og plass, kan det også ha noe å gjøre med at setene er brede nok til voksen person, selv treseterne? Her sjekker togvertene Mikaela Boström (26) og Sara Edbom (23) billettene.
Hos SJ var det ikke aktuelt for journalister fra Norge å slippe inn i førerhuset, uten først å ha vært gjennom byråkratiet. Hos Tågkompaniet var Reino Leinonen (61) gjestfriheten selv.
Norskere omgivelser fås ikke i Sverige. I Dalarna er skogstrekningene lange, og enkeltsporene mange, bortsett fra her på Hofors stasjon. Toget bærer Tågkompaniets navn, mens symbolet på sidene gjelder for hele distriktet Bergslagen, siden det er fylkesmyndighetene som eier togsettene.

I Norge er NSB i dag i mot konkurranse på tog. I Sverige konkurrerer NSB selv med SJ og andre selskaper. Med betydelig suksess.

NSB i Sverige har nemlig nettopp mottatt siste kundeundersøkelse.

— Vi trodde ikke det kunne være sant. 98 prosents tilfredshet er jo egentlig umulig å få til, konstaterer trafikksjef Håkan Jarl.

Som å kjøre tog i Norge

Å ta lokaltoget mellom Gävle, 1,4 timer fra Stocholm, og Falun, er som å kjøre tog i Norge. Dalarna byr på kilometervis med granskog, ispedd bjørketrær og spredt bebyggelse. Og enkeltsporet jernbane.

Vi møter trauste, hyggelige folk, om bord og på stasjonene.

Da passer det jo bra at vi kjører med norske Tågkompaniet, selskapet som NSB eier, og som har konkurrert seg til flere lokaltoglinjer gjennom Dalarna og nabolänene, Bergslagen-regionen.

— Jeg ante ikke at toglinjen er norsk. Men det er jättebra bra her. Toget er ofte i rute, sier Emmy Hermansson (27) fra Vansbro nær Mora.

Én prosent misfornøyde

Vi skrev trauste. Vi kunne lagt til ytterst tilfredse.

« Hva er ditt totale helhetsinntrykk av reisen,» har Trafikverket spurt kundene på Tågkompaniets linje mellom Mora og Borlänge.

Les også

NSB må gi fra seg togene

Svaret er: 98 prosent. Det hagler med 90 pluss-svar på alt fra renhold og informasjon til sikkerhet. Én prosent er misfornøyd, én hverken misfornøyd eller fornøyd..Lokfører Reino Leinonen, i Tågkompaniets smårutete skjorte og uhøytidelige arbeidsbukse, har kjørt for NSB i Norge og SJ i Sverige.

— Hva er forskjellen på å kjøre for de tre selskapene?

Se det vil ikke Leinonen svare på. Han smiler bare lunt og sier:

— Du vet, jeg står nå mest her foran og kjører.

- Vi krongler ikke til saker

Så vi ringer Håkan Jarl, markedsansvarlig Mia Bäckström og administrerende direktør Mats Gustavsson og spør hva NSB gjør i Sverige som de ikke får til i Norge.

— Altså, vi har en liten, enkel organisasjon. Vi krongler ikke til saker. Det er vår røde tråd, sier Bäckström.

— De fleste er vant til å reise med SJ. Der er det lang avstand mellom medarbeidere og ledelse, kundene opplever ikke at de har noe personlig forhold til selskapet. Hos våre 350 ansatte er det lettere å spre en kultur for høy kvalitet og en blid væremåte mot kundene. Så er togene våre punktlige, sier Gustavsson.

- Er konkurranse på jernbane bra?

— Monopol elskes bare av den som har det. Så ja, i det store og hele er det bra både for jernbanen og kundene. Men ikke alt er bra. Tilsynet med selskapene har ikke fungert som det var tenkt, mens Riksrevisjonen har påpekt at konkurransen både kan bli mer effektiv og at Trafikverket må følge opp vedlikehold av infrastruktur bedre.

For 2014, da konkurransen på persontog i Sverige hardner til, har ikke Tågkompaniet forberedt noen stor offensiv.

— Vi vurderer hele tiden hva det er klokt å gjøre, sier Gustavsson.

- Ikke klare for konkurranse

NSB-sjef Geir Isaksen, hva er det dere får til i Sverige som dere ikke klarer i Norge?

Les også

Varsler at de kan konkurrere med NSB

— Det vi ser her er at kundetilfredsheten varierer mye, og at den sterkt knyttet til punktlighet. Det sliter vi med i Norge, dels på grunn av infrastrukturen, dels på grunn av togene. Neste punkt er kapasitet. Også fulle tog skaper misnøye. Hos Tågkompaniet er det bedre plass, og de er punktligere. - Hva er den høyeste tilfredshet NSB måler i Norge?

— Høyest i fjor var Raumabanen med 83 prosent. Men også linjer som ikke har tett trafikk, som Jærbanen og Salten-linjen, gjør det bra.

- Hvordan kan NSB være mot konkurranse i Norge, og selv konkurrere i Sverige?

— Det vi anbefaler er å vente med å innføre konkurranse til jernbanen her er mer stabil og ferdig utbygget. Vi tror konkurranse vil virke forstyrrende i en allerede komplisert trafikkavvikling. Så registrerer vi at svenskene setter togkjøring ut på anbud. Da er det interessant for oss å vinne erfaring med det, ut fra en forventning om at konkurranse vil komme også her, sier Isaksen.