Norge

Facebooks aksjefall viser Wall Streets skepsis mot «gi det bort gratis»-modellen

Facebooks aksjer gikk godt til å begynne med, men den siste tiden har aksjekursen rast.

Facebook er i knipe, sier eksperter.

  • Washington Post
  • Craig Timberg
    The Washington Post

Den svimlende børsnedgangen i Facebook, et velstående firma med nær en syvendedel av verdens befolkning som brukere, har allerede skapt en av internettalderens nøkkeldebatter: Kan noen bli rik på å gi bort produktet sitt?

Investorer har nesten halvert Facebooks verdi siden selskapet ble børsnotert i mai. En av de første investorene, Peter Thiel, solgte i forrige uke 20 millioner aksjer, noe som aktualiserer spørsmålet om hvordan et så høytflyvende teknokologi-ikon kunne svikte så raskt.

Stor, ja — men sterk?

Analytikere og akademikere mener deler av svaret ligger i Wall Streets skepsis mot de grunnleggende prinsippene bak Silicon Valleys forretningskultur - at den beste måten å bygge opp et firma er å ignorere profitt til fordel for å bygge en stor brukermasse.

Få firmaer har et større eller mer lojalt publikum enn Facebook, med mer enn 900 millioner brukere og enorme mengder av den personlige informasjon markedet begjærer.

Mange analytikere forventer at Facebook vil fortsette å finne veier til å tjene penger på sitt globale grep, som allerede bringer inn 3,7 milliarder dollar årlig.

Les også

Mener Facebook-sjefen bør ta sin hettegenser å gå av

Wall Streets frustrasjon reflekterer ikke desto mindre en økende bekymring for de langsiktige utsiktene for selskaper som er populære, men ikke tar betalt for tjenestene.Et annet sosialt media-selskap, forretningsorienterte LinkedIn, har sett aksjekursen øke med 65 prosent i år. Selskapet er avhengig av annonsering og avgifter for etterspurte tjenester for å tjene penger.

— «Gratis» tjener hensikten, men du må gå utover «gratis» for å tjene penger, sier professor Rita McGrath, som underviser i bedriftsstrategi ved Columbia Business School.

Facebook har noen likhetstrekk med tradisjonelle mediebedrifter, som har fått problemer fordi selskapene i hovedsak er avhengig av annonseinntekter. De tradisjonelle mediebedriftene har bygget opp virksomheten ved å hjelpe butikker, bilprodusenter og ølselskaper til å nå kundene, men har strevd med tilsvarende profitt når en større del av virksomheten er flyttet online, der annonseringen er billigere og innholdet ofte gratis.

En viktig forskjell

Det mest slående suksessen med gratis innhold er Google, som hadde 38 millioner dollar i inntekter i 2010, hovedsakelig fra annonser. Årsaken er at forbrukere bruker søkemotorer når de leter etter produkter. Derfor gir Google annonsørene ideelle muligheter.

For de fleste andre onlinebedrifter forstyrrer imidlertid annonser for brukeropplevelsen. Folk som ønsker å ta opp kontakten med gamle venner eller å få siste nytt om presidentvalget, kan til en viss grad tolerere kommersielle budskap, men de oppsøker dem ikke.

Annonseringsmodellen for dette mediet er helt feil. Det kan aldri fungere. Professor Rita McGrath

Denne ubalansen har gjennom flere tiår ikke hindret radio- og TV-selskaper i å dra inn milliarder av dollar ved å servere reklame for å fange publikums oppmerksomhet. Analytikere er imidlertid klar på at verden online er annerledes, siden det her er brukerne som har kontrollen. Alternativene er kun et klikk unna.

- Facebook er i en knipe, sier Donna Hoffman, leder ved avdeling for detaljhandel på Internett ved Universitetet i California.

— Annonseringsmodellen for dette mediet er helt feil. Det kan aldri fungere, sier hun.

Facebook ville ikke gi kommentarer til denne artikkelen.

- Informasjon må betales

En nøkkel til lønnsomhet for tradisjonelle mediebedrifter var knapphet, ettersom de fleste markeder bare hadde en håndfull kringkastingsstasjoner og aviser. Overskuddet av nye utsalgssteder i den digitale tidsalder har ført til skarpere konkurranse, noe som har gjort det billigere å annonsere. Forhandlere søker også konsumenter direkte gjennom sine egne nettsider, noe Amazon.com er et eksempel på.

- Den som fant på uttrykket «informasjon ønsker å være fri», prøvde å forvirre, sier John Morton, som har analysert avisbransjen i over 40 år.

- Informasjon er verdifullt og må betales for, sier han.

Slike argumenter har i økende grad tvunget aviser til å ta betalt av dem som jevnlig leser sakene deres online. New York Times har for eksempel fått mer enn 500.000 digitale abonnenter etter at de begynte å ta betalt for deler av det digitale innholdet i 2011.

Gambler på vekst

Facebook er langt fra en dårlig forretning, mener analytikere. Mange hevder nedgangen i aksjekursen er et resultat av en slurvete børsnotering og investorers overdrevne forventninger.

Selskapet omsettes for over 40 ganger av den rapporterte inntjeningen, noe som signaliserer at kjøperne investerer mer i potensiell vekst enn kortsiktig fortjeneste. Apple, som denne uken ble det høyest verdsatte selskapet i USAs historie, omsettes for 15 ganger inntjeningen, mens General Motors omsettes for 7 ganger inntjeningen.

— Facebook er trolig en suksessbedrift, og muligens en stor suksessbedrift, men kan vise seg ikke å være verd 40 ganger inntjeningen, sier Danny Sullivan, redaktør for Markering Land, som skriver om markedsføring på nettet.

Facebooks muligheter

Investorer presser selskapet til å finne nye måter å trekke profitt ut av Facebooks massive trafikk, selv om dette blir vanskeliggjort av at kundene er bekymret for personvernet og av at myndighetene setter grenser for hvor mye personlig informasjon Facebook kan samle inn.

Forbrukernes økende bruk av mobile plattformer, som har mindre skjermer enn datamaskiner, gjør det også vanskeligere å tjene penger på annonsesalg.

Les også

Google bøtelagt forulovlig innsamlingav informasjon

På tross av dette har Facebook som selskap muligheter som produsenter av andre typer online innhold ikke har. Brukerne tar hyppig i bruk «like»-knappen for å vise produktpreferanse, noe som åpner for målrettet annonsering. Brukerne diskuterer også produkter med hverandre når de for eksempel søker etter en tannlege eller ny bil. Dette kan være en utløsende faktor for velplasserte annonser til disse konsumentene.Whit Andrews, analytiker i teknologiselskapet Gartner, sier at noen sosiale medieselskaper trolig vil lykkes med å få medlemmene til å uttrykke sine ønsker og dermed få annonsører til å bruke mye penger — kanskje til og med så mye at tjenesten kan forbli gratis for brukerne samtidig som Wall Streets krav om mer profitt blir innfridd.

— Nøkkelspørsmålet er hvordan Facebook vil reagere på dette, sier Andrews.

Les også

  1. Facebook halvert på børsen

  2. Nå har Apple slått Microsoft igjen