Super Puma-helikoptrene må undersøkes igjen
Helikopterprodusenten Airbus har gjort nye funn i Turøy-helikopteret som fører til at det kommer nye krav til dem som flyr de omstridte Super Puma-helikoptrene.
Alle som fortsatt flyr de nyeste Super Puma-helikoptrene, må snarest vaske hovedgirboksens oljekjøler og lete etter metallpartikler. Det er kravet i et nytt luftdyktighetspåbud som europeiske luftfartsmyndigheter (Easa) sendte ut lørdag, skriver Teknisk Ukeblad.
Helikopterprodusenten Airbus Helicopters har funnet et slikt partikkel i oljekjøleren som var montert på helikopteret som havarerte ved Turøy i april i fjor, skriver nettstedet.
- Den tragiske dødsulykken på Turøy virvler dyster historikk opp i luften: Les om krisemøter, bekymringsmeldinger, hemmelighold og granskinger
Fortsatt på bakken i Norge
Nå får alle operatører beskjed om å se etter fragmenter av stållegeringen 16NCD13 og eventuelt sette maskinene på bakken dersom de finner noe.
I Norge og Storbritannia har Super Puma (EC225LP og AS332L2) fortsatt flygeforbud etter ulykken som krevde 13 menneskeliv.
Et Super Puma-helikopter mistet hovedrotoren og styrtet på en holme sør for Turøy utenfor Bergen 29. april i fjor.
Helikopteret var på vei fra Gullfaks-feltet i Nordsjøen til Flesland da ulykken skjedde.
- I juni i fjor bestemte Luftfartstilsynet at Super Puma-helikoptrene skal settes på bakken etter Turøy-ulykken og funnene til Havarikommisjonen
Fra før er det avdekket at ulykken var resultat av et utmattingsbrudd i ett av planetgirene i helikopterets hovedgirboks.
Bruddet i girkassen er én av tre teorier kommisjonen tidligere har gått ut med.
Havarikommisjonen har ennå ikke avsluttet arbeidet med å kartlegge og forstå hvorfor utmattingssprekken oppsto og fikk utvikle seg.
- Havarikommisjonen i juni 2016: Tretthetsbrudd årsak til helikopterulykken på Turøy