Norge

Ny kåring: Disse landene er best på jernbane i Europa

Seks norske eksperter har rangert de ti beste jernbanelandene i Europa. Sveits vant ikke. Storbritannia var svært nær gull.

Dette landet er mer kjent for alpinister, alpelandsbyer og hovedstadens severdigheter som Stefansdomen og Schönbrunn enn som jernbaneland. Men voldsomme investeringer i jernbane og stor passasjertilstrømming har sendt landet til topps også som jernbaneland. Foto: Roman Boensch

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Det er Jernbanemagasinet som har fått seks togeksperter til å kåre en europamester for jernbane. Resultatlisten, der Norge er inne på topp ti, vil overraske mange.

Det ble nemlig ikke Sveits, som av mange holdes som uoffisiell verdensmester i jernbane, som vant. Storbritannia, hvis jernbane fremsto ytterst kaotisk bare for noen år siden, var ett av to land som kom foran Sveits.

For juryen har de avgjørende kriteriene vært punktlighet, sikkerhet, passasjertilstrømning og investeringer i jernbane.

Juryen er helnorsk, der talsmannen, Sven Marius Utklev Gjeruldsen, er seniorrådgiver i Jernbaneverkets internasjonale seksjon.

Aftenposten har fått Nordens ukronede toppekspert på jernbane, Bo Lennart Nelldal, til å kommentere resultatene. (Se lenger ned i saken.)

Vinneren og europamester i jernbane ble....

Og resultatlisten forteller at Østerrike vinner tittelen europamester i jernbane, så vidt foran Storbritannia!

Jernbanemagasinet begrunnelse er:

— De har gjennomført noen store og viktige investeringsprosjekter på jernbane som har gitt stor uttelling. De har også lansert høyhastighetskonseptet Railjet, som er blitt kjempepopulært, sier Sven Marius Utklev Gjeruldsen.

Østerrike har investert store summer i jernbane de siste årene. Investeringer og vedlikehold er viktige kriterier når landet kommer så godt ut sammenlignet med andre europeiske land. Foto: CHRIS ZENZ

— De har alltid vært gode. Nå får de også betalt for kloke valg, som også kommer internasjonal person- og godstrafikk til gode, sier Gjeruldsen, som også har fulgt sammensmeltningen av den nye sentralstasjonen i Wien tett.Prosjektet er ett av de største i Europa i sitt slag.

Men hvorfor tok Storbritannia sølv?

Det var ikke fordi jernbanens vugge sto i England, for nesten 200 år siden. Og det skjer til tross for alle problemene som dukket opp etter at det ble full konkurranse om togdriften i landet på 1990-tallet, og som mange tror at jernbanelandet fortsatt lider under.

Bare for noen dager siden hevdet tillitsvalgt i Norsk Jernbaneforbund, Amanda Eldnes, i Dagbladet at engelskmennene drømmer seg tilbake til den gangen da jernbanen var statseid, før billettprisene skjøt i været og kaoset var et faktum.

Men bare Østerrike har større økning når det gjelder antall kilometer folk reiser med tog i løpet av et år, enn Storbritannia.

Og når det gjelder økningen i jernbanens andel av all innenlands persontransport, er Storbritannia helt suveren. Mellom 2003 og 2012 har andelen økt med 51 prosent!

Det betyr ganske enkelt at folk strømmer til jernbanen i Storbritannia. Her har også punktligheten økt fra 88,2 prosent i 2007 til 91,1 prosent i 2014.

Sveits - så vidt på bronseplass

Verdens uoffisielle verdensmester på jernbane, Sveits, havner så vidt foran Sverige, på tredje plass. Dette fordi det ifølge juryen ikke er Sveits som har «momentum» på jernbane akkurat nå.

Juryen peker også på at det har vært en rekke jernbanehendelser i Sveits de siste årene, også med dødsfall, som knyttes til svakheter ved vedlikehold. Det er likevel ingen europeere som reiser mer med jernbane enn sveitserne, de ligger godt foran franskmennene på annenplass og østerrikerne på tredje.

Og det er ikke lenge siden en ny jernbanetunnel under den største byen, Zürich, sørget for at stasjonen her tar imot 3000 tog per dag, mot før 2000.

LES OGSÅ:

Les også

Så mye vei og tog får vi for 1500 samferdsels-milliarder

Sverige foran Norge — og ligger an til å bli bedre

Ifølge juryen nyter også Sverige for tiden høy anerkjennelse som jernbaneland. Når de store investeringene som er gjort og som gjøres begynner å henge sammen, kan det bli riktig bra, mener Gjeruldsen.

Sverige bygger blant annet Citybanan under Stockholm, en jernbanetunnel som dobler kapasiteten i hovedstaden, og som Oslo ønsker seg en kopi av.

På denne listen er Norge på sjetteplass

Juryen har bare gitt sine ulike stemmer til landene de vil plassere på de tre øverste plassene. Derfor er bare listen fra Østerrike til Sverige klar.

Men ifølge juryen er Norge inne på topp ti, blant annet fordi de er nr. seks på listen over landene med størst tilstrømning til jernbanen siden årtusenskiftet. Den listen ser slik ut:

1)Østerrike

2)Storbritannia

3)Sveits

4)Sverige

5)Frankrike

6)Norge

7)Finland

8)Tyskland

9)Spania

10)Danmark

Slik er situasjonen for de andre på topp ti-listen

Norge har sjette størst økning i persontransport på tog i perioden 2004-2013. Heller ikke på punktlighet står det ifølge juryen så dårlig til som mange vil ha det til. Alt i alt er vi for eksempel bedre enn Sverige her.

Spania og Portugal er to land som har satset voldsomt på lyntog. Men finanskrisen har satt bremsene på. Frankrike har vært et foregangsland på lyntog, men bremser også ned, og har et stort etterslep på vedlikehold.

Belgia og Sveits har vært uheldige med kjøp av italienske lyntog som er sendt tilbake. Der har omdømmet også falt.

Italia bruker mye penger på jernbane, men satser ifølge juryen for lite rundt byene.

Nordens jernbane-guru ville rangert annerledes

I en årrekke er Bo-Lennart Nelldal, ved den kongelige tekniske høyskolen i Stockholm, anerkjent som Nordens ledende jernbaneekspert.

Han har fått presentert resultatlisten fra Jernbanemagasinet, og svarer spontant at han nok ville valgt annerledes.

— Det blir i og for seg ikke feil å ha Østerrike høyt oppe. De har gode markedsandeler på jernbane både for gods og personer. Men Sveits ligger aller høyest om man ser på den saken, sier Nelldal.

— Også på punktlighet gjør Sveits det godt. Jeg ville nok sagt Sveits om jeg ble spurt. Sveits er det eneste landet som har gjennomført EUs transportpolitikk. Mens de altså ikke er med i EU, sier han.

— Jeg er også litt overrasket over plasseringen til Storbritannia. Da har man kanskje bare tenkt på passasjervolum? Den utviklingen har vært god, men på gods har det langt fra vært så bra.

— Jeg ville også trukket frem Danmark. De investerer store summer nå, både i elektrifisering av nettet og i det nye signalsystemet ERTMS. Også Norge investerer mye, men dere har jo et ganske dårlig utgangspunkt, sier Nelldal.

— Ja, Danmark er på vei opp. Hvis vi foretar samme kåring om 5-10 år, vil de havne på pallen, svarer Sven Marius Utklev Gjeruldsen.

Les også

  1. Derfor skal NSB stykkes opp

  2. 2000 signalfeil på jernbanen i 2014. Her er grunnene.

  3. NSB setter rekord i popularitet

Les mer om

  1. Samferdsel