Losen om KNM Helge Ingstad og tankskipet: – Det skal ikke være mulig å ta feil
Losen på tankskipet Sola TS forsøkte å varsle krigsskipet om at de var på kollisjonskurs. Mandag vitner han for retten.
Natt til 8. november skjedde det få trodde var mulig. Helge Ingstad-fregatten kolliderte med tankskipet Sola TS.
Statsadvokaten har tiltalt bare én person etter ulykken: den 33 år gamle vaktsjefen som styrte fregatten.
Mandag forklarte losen seg i rettssaken, som går i Hordaland tingrett. Han hjalp til med å navigere tankskipet ulykkesnatten. Fire minutter før kollisjonen oppdaget losen at de var på vei mot KNM Helge Ingstad.
Den 50 år gamle losen ga uttrykk for forbauselse over at mannskapet på krigsskipet ikke forsto at de var på vei mot et tankskip. Han sa det var vanlig å gå med dekksbelysning.
– Det skal ikke være mulig å ta feil, sa losen.
– Jeg har sett hundrevis av oljetankere med dekksbelysning. Jeg har aldri hørt om at båter er i tvil om at det er en båt. Det er første gangen jeg har hørt om dette, la han til.
Tror lite erfaring var årsaken
Uttalelsen falt etter at aktor Benedikte Høgseth fikk ham til å forklare hvilke lanterner som var i bruk på oljetankeren da den la seg ut i Hjeltefjorden. Det 250 meter lange skipet var fullastet med 625.000 fat råolje.
Senere spurte aktor:
– Hva tenker du om årsaken til at dere kolliderte?
– Her må det være noen med lite erfaring. Det er helt utrolig at dette skjedde, svarte losen.
Han opplevde kollisjonen med krigsskipet som surrealistisk.
Han begynte som los i 2007. Og hadde i åtte år bistått tankskip inn og ut av Stureterminalen da ulykken skjedde.
Sjefen på Helge Ingstad om den tiltalte vaktsjefen: – Jeg sliter med å akseptere at han sitter der, og jeg sitter her
Unaturlig å krysse fjorden
Tidligere i rettssaken sa den tiltalte vaktsjefen i sin forklaring at han mente det var mest naturlig at motgående skip fra Stureterminalen først krysset fjorden, for så å legge godt til høyre i leden på vei nordover.
Losen mente en slik fremgangsmåte ville være unaturlig. Det kom også tre andre fartøyer lenger sør. De var også på vei nordover. Losen ville ikke ligge for langt styrbord og komme nær dem.
Aktoratet viste til regelverket for frakt av farlig eller forurensende last på tankskip. Der heter det at skipene skal følge korteste led til åpent hav. Korteste vei i dette tilfellet var til babord i fjorden, sett fra olje- og gassterminalen.
– De som sier noe annet, har ikke peiling, sa losen.
Advarte med morselampe
Klokken var 03.50 da losen oppdaget at et fartøy var på vei mot dem. Det var da ca. 4 nautiske mil (ca. 7 km) mellom de to skipene.
– Jeg så ham først på lanternene, sa han.
Fregatten hadde en fart på ca. 17 knop.
– Den kom raskere enn normalt, sa losen.
Han anslo vanlig fart i fjorden til 12 knop.
– Jeg forsto at det ville bli en nærsituasjon hvis det fortsatte sånn, sa han.
Men han visste ikke navnet på skipet. Det var fordi Helge Ingstad hadde slått av det automatiske identifikasjonssystemet, kalt AIS.
Losen sa han gikk på radioen tre ganger og presenterte seg og skipet. Men han fikk ikke kontakt med båten som kom sørover. Han spurte Fedje sjøtrafikksentral om opplysninger om fartøyet.
Mannskapet tok i bruk en varsellampe, en såkalt aldislampe, for å kalle opp skipet via morsesignaler. Ifølge losen responderte det motgående skipet da med å legge styrbord, slik at begge lanterner ble synlige.
I retten ble det avspilt en video som viste den dramatiske kommunikasjonen mellom broen til Sola TS, KNM Helge Ingstad og Fedje sjøtrafikksentral de siste minuttene før ulykken. Presentasjonen inneholdt også radarbilder og kartplott.
Først etter flere radiooppkall og forsøk på avklaring sa sjøtrafikksentralen at skipet som kom, mest sannsynlig var Helge Ingstad.
Halvannet minutt før kollisjonen kalte losen opp det motgående skipet.
– Er det du som kommer her?
På lydloggen fra Fedje sjøtrafikksentral hører man losen på tankskipet Sola TS si: «Helge Ingstad, hører du Sola TS?»
Vaktsjefen på Helge Ingstad: «Helge Ingstad.»
Losen: «Er det du som kommer her?»
Vaktsjefen: «Ja, det stemmer.»
Ett minutt og 15 sekunder før kollisjonen sa losen:
«Du må svinge styrbord med én gang.»
De dramatiske minuttene: Slik forliste KNM Helge Ingstad
I lydopptaket hører man mannskapet på tankskipet som ga frenetiske ordrer om å senke farten og gå fullt akterut rett før kollisjonen skjedde.
Deretter høres banneord og gisp i det den 133 meter lange fregatten kommer sidelengs og skraper baugen på Sola TS.
– Det var mye de ikke så
På spørsmål fra forsvarerne avviste losen at det var unormalt å kjøre ut i leden med dekksbelysning. Han sa det ikke hadde gjort noen stor forskjell om Sola TS hadde låst radarplott på skipet som kom mot dem.
– Jeg så ham jo hele tiden, sa losen.
Han avviste at han eller mannskapet på Sola TS var passive. Han viste til at de både blinket til skipet, kalte dem opp og svingte styrbord.
Forsvarer Christian Lundin spurte:
– Ingen av dem som var på broen, sier de la merke til lanterner eller aldislamper?
– Det var mye de ikke så på den broen der, svarte losen.
Først svært kort tid før ulykken foretok KNM Helge Ingstad omsider to kursendinger. Aktor Magne Kvamme Sylta ville vite hva losen sa om bruken av hjelpemidler om bord på krigsskipet.
– At noe er hakkendes galt, var hans svar.
Helge Ingstads vaktsjef, som nå er tiltalt i saken, trodde det var et annet fartøy som ba dem om å flytte på seg.
Han og flere av de andre på broen var overbevist om at Sola TS var noe landfast. Ikke et skip.
Vaktsjefen har ikke erkjent straffskyld.