Norge

Dette må du aldri si på jobbintervjuet

For å skille deg ut bør du veie din ord og stille de riktige spørsmålene.

Ordlegg deg riktig og still smarte spørsmål til en potensiell arbeidsgiver når du søker jobb. Noen ord bør du definitivt styre unna. FOTOLIA/NTB SCANPIX

  • Harald Wisløff

Det mener daglig leder Odd Fylling i kompetansesenteret To Be Academy.

– Man skal for eksempel ikke hate noe. Det er bedre å fokusere på hva man vil med den nye jobben fremfor å fokusere på det man ikke liker. Ingen ønsker negative ansatte med fokus på problemer, sier Fylling.

For ifølge store selskaper som Statoil, gir kandidater som snakker stygt om sin tidligere arbeidsplass et svært dårlig inntrykk. Det kan føre til at søknaden går rett i søppelbøtten.

Unngå å «hate» noe

Ifølge amerikanske eksperter er «fiende», «hat», «avvisning», «flaks» og «men» ord du bør unngå på jobbintervju.

Ett enkelt ord kan nemlig si svært mye om deg, og skape et inntrykk du kanskje ikke vil gi.

– Fiender er motstandere i krig for å drepe. I arbeidslivet handler det om å gjøre ting bedre enn andre, ikke å drepe dem, skriver spaltist Geoffrey James hos karrièrenettstedet Inc.com.

Coach og daglig leder i To Be Academy, Odd Fylling. To be Academy

Å hate noe eller noen mener James er et sykt ord som ikke kan brukes til noe. Det skal ikke alltid bare være fryd og gammen, men å hate noe tjener bare til å forurense deg og skape et dårlig inntrykk.Geoffrey James mener også at «avvisning» er et ord du bør stryke fra vokabularet.

– I stedet for å ty til et ord som automatisk får deg til å fremstå som mislykket når andres behov ikke matcher dine, prøv heller å endre måten du nærmer deg temaet, problemstillingen eller personen.

Følg Aftenposten Jobb på Facebook!

Ingen har uflaks

Hvis du sier at tabben «bare var uflaks», prøver du å dekke over en feil som ble begått. Hvis du mener det var flaks som bragte deg dit du er, undergraver du din egen suksess.

Det var hendelsene og innsatsen som tok deg dit du er nå. Ikke flaks.

Også det lille ordet «men» er lite inspirerende og kan ødelegge for fremdriften i argumentasjonen. Tenk deg at du sier: «Ja, det er en bra idé, MEN...» eller «jeg er enig i at noe må gjøres, MEN...»

– Prøv å bytte ut «men» med «og» neste gang. Som regel gir det mye mer fremdrift, mener James.

Daglig leder Odd Fylling ved To-Be merker seg at de amerikanske jobbekspertene er svært løsningsfokusert omkring jobbintervjuer.

– Dette passer bra, man bør ha fokus på sine styrker og det man er flink til. Før intervjuet gjelder det å sette seg inn i bedriften og de arbeidsoppgavene som er knyttet til stillingen, sier Fylling.

De aller beste stiller spørsmål

Fylling påpeker at den som blir kalt inn til intervju, er antatt som kvalifisert til jobben.

– I intervjuet gjelder det å få frem personlige egenskaper; mennesket bak søknaden. Da må man vise at dette er drømmejobben som endelig har dukket opp, og at jobben stemmer med dine verdier. Du må være genuint interessert, ja, helst brennende interessert i de oppgavene stillingen er tiltenkt, mener Fylling.

Det kan du gjøre ved å stille spørsmål i stedet for å bare besvare dem.

– Å spørre om kandidaten «har noen spørsmål til oss» er nærmest bortkastet. Gode kandidater stiller smarte spørsmål fordi de analyserer dere og vurderer om de skal jobbe i bedriften eller ikke, skriver Jeff Haden på nettstedet Inc.com.

Disse fem spørsmålene mener Haden vil vise at du er en god kandidat til jobben:

Viser at du vil gjøre en forskjell

«Hva forventer dere av meg de første 60 til 90 dagene?»

Dette viser at du vil komme i gang og ikke kaste bort dager og uker på å lære bedriften å kjenne. De vil yte og gjøre en forskjell, så fort som mulig.

«Hva er egenskapene til de beste arbeidstakerne hos dere?»

En nyansatt med visjoner om sin nye karrière vil vite om han eller hun passer inn blant kollegene, og dessuten bli blant de beste i bedriften.

«Hva er det som virkelig gir resultater for bedriften?»

Jobbsøkeren vil vite hva som virkelig gir resultater for bedriften, og ønsker å kunne bidra med nettopp dette for å oppnå egen suksess.

Greit å være nervøs

«Hva gjør de ansatte på fritiden?»

Dette er et vanskelig spørsmål med mindre bedriften er ganske liten. Men poenget for jobbsøkerene er å finne ut om han eller hun passer inn. Kan hende har vedkommende flere valg og vil velge en arbeidsplass der man har flest mulig felles interesser med kollegene.

«Hva har dere tenkt å gjøre med dette..?»

Driver du et sykkelverksted og søker ansatte, og kandidaten spør hva som er strategien for å ta opp konkurransen med det nystartede verkstedet rett i nærheten, blir du svar skyldig.

Og skulle du være nervøs, er som regel det helt greit.

– Selv en som vanligvis er utadvendt og har en humoristisk tone, kan bli nervøs i en intervjusituasjon. Det er selvsagt ikke så bra om man søker en selgerstilling, men for de fleste er det i orden å fortelle at man er nervøs, sier Fylling.

  1. Les også

    Unngå å bli satt sjakk matt på jobbintervjuet

  2. Les også

    De ti vanligste spørsmålene i jobbintervju

  3. Les også

    Dette hater de som skal ansette deg

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KARRIERE

    Ekspertene svarer: Disse tabbene gjør flest på jobbintervju. Slik unngår du dem

  2. KARRIERE

    Fire spørsmål du aldri bør stille under jobbintervjuet

  3. KARRIERE

    Søke ny jobb neste år? Her er fem ting du bør gjøre allerede nå

  4. KARRIERE

    Han er 37 år og har aldri landet en fast jobb. Jobbeksperten har råd.

  5. KARRIERE

    «Jeg synes det er ubehagelig å spørre om høyere lønn. Hvordan går jeg frem?»

  6. KARRIERE

    Ekspertene svarer: Dette er feilen flest gjør når de søker jobb