Norge

Telenor-sjefen: Det som skjedde i går skal ikke kunne skje

  • Per Anders Johansen
    Aftenpostens Moskva-korrespondent

afp000793755-YyRPk_uk8C.jpg Grøtt, Vegard Wivestad

  • Vi er de første til å si at vi har det ordentlig vondt, sier Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas etter ett av tidenes mobil-sammenbrudd i Norge.

Fra klokken 19.20 torsdag mistet om lag tre millioner Telenor-mobilkunder over hele landet kontakten med omverden. I minst to timer var det umulig både å ringe og sende SMS i Telenors nett.

Feilen

Les også

skjedde under en rutinemessig

oppgradering av en server.

Les også

Tips oss om hvor mobilnettet svikter

I Telenors krisestab på Fornebu var det fredag formiddag «dagen derpå», og nå uttaler konsernsjef Jon Fredrik Baksaas seg for første gang om hendelsen.

— Dessverre hadde vi en alvorlig feil i går som ga oss i overkant av to timers nedetid av mobilnettet, og de aller fleste kundene i Norge kunne ikke bruke telefonen til vanlig telefoni eller SMS, sier Baksaas til Aftenposten.

Hvordan kan dette få så store konsekvenser?

— Dette skal jo ikke skje. Vi er de første til å si at vi har det ordentlig vondt, og vi beklager det på det sterkeste. Jeg var her på Telenor i går kveld og kan forsikre om at hele ressursbruken ble satt inn på dette, sier Baksaas til Aftenposten

Dette er en av de størstefeilene i Telenor-nettet noensinne.

Måtte kjøle ned Norges mobilnett

Installeringen av den nye programvaren på en server med en database med kunder gikk torsdag fullstendig galt.

Under oppgraderingen ble rett og slett store deler av kundebasen slettet ved en feil.

Kundebasen er avgjørende for at mobilbrukerne skal kunne logge seg på og bruke mobilnettet i Norge.

Med serveren ute av spill klarte kundene ikke å logge seg på mobilnettet. Gradvis brøt nettet brøt sammen.

- Når flere og flere forsøkte å koble seg på, falt hele nettet sammen, sier Baksaas.

— Den delen av nettet som det var en feil på måtte kjøres ned kald, og så kjøres opp igjen. Derfor tok det den tiden det tok.

LES OGSÅ:

Les også

Telenor risikerer bøter for mobilnettkræsj

— Dette skal jo ikke kunne skje

For å få mobilnettet i Norge til å fungere igjen, måtte Telenor installere en sikkerhetskopi av databasen.

Ifølge Telenor fungerte mobilnettet som normalt etter to timer. Men Aftenposten har hatt kontakt med kunder som ikke fikk mobilkontakt før flere timer senere.

- Hva tenker du om at slike rutinemessige ting får så store konsekvenser?

- Dette skal jo ikke skje, og vi må finne ut av hvordan det kan skje og tette eventuelle hull, sier Baksaas.

— Vi jobber hele tiden med å bygge ut nettet, både geografisk og funksjonsmessig, og det er nettopp det som gjør det mulig å se på at mobiltelefonen er blitt det arbeidsverktøyet det er blitt for alle.

Krisestab for niende gang i år

Dette er ikke første gang at planlagt arbeid fører til store sammenbrudd, selv om kveldens totale telekaos er blant de mest omfattende vi har hatt i Norge.

Flere av de største bruddene har skjedd under planlagt arbeid, noe Post- og teletilsynet tidligere har kritisert Telenor for.

- Det var i går niende gang i år Telenor samlet krisestaben i forbindelse med mobilbrudd. Er telenettet vårt for lite robust?

— Vi skal kanskje ikke være så opptatt av antallet slike hendelser, men at vi løser de problemene som oppstår underveis. Noen av de krisehendelsene vi har hatt er jo også resultat av hackerangrep utenfra. Men denne gangen var det inne hos oss selv, og det hele er vårt ansvar, sier Baksaas.

Les også:

  1. Les også

    - Det går bare ikke an å gi skattelette til bobiler mens Telenors mobilnett krasjer

  2. Les også

    Slik klarte den spanske gravemaskinføreren å mørklegge deler av Oslo

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Telenor utfordres av Google og Facebook: – Det kommer andre som er enda mer digitalt født enn oss

  2. ØKONOMI

    Telenor tjener langt bedre på sine norske kunder enn på svenskene

  3. DIGITAL

    Telenor lanserer fri data, men ikke uten begrensninger

  4. ØKONOMI

    Konkurransetilsynet gir Telenor 788 millioner i gebyr

  5. DIGITAL

    Norge på sisteplass i databruk på mobilen

  6. DIGITAL

    Forbrukerrådet om mobilmarkedet: – Telenor og Telia begrenser konkurransen til sitt eget beste