Norge

15 av 15 vogntog fikk kjøreforbud. Se hvorfor her.

Bildene under disse linjene forklarer hvorfor kontrollørene fra Veivesenet satte ned foten for alle de 15 første vogntogene de kontrollerte på Svinesund mandag kveld.

Det ble etter hvert trangt om plassen på parkeringsplassen ved veivesenets kontrollstasjon på Svinesund, ved siden av tollstasjonen, der vogntogene med kjøreforbud ble parkert.
  • Hans O. Torgersen
    Hans O. Torgersen
    Journalist

Dårlige dekk og/eller manglende kjetting var gjengangeren. Veivesenet hadde tre kontrollører i arbeid på Svinesund mandag kveld.

Etter at kontrollørene hadde gitt kjøreforbud til første kontrollerte bil, gikk de ut og stanset nestemann, som også fikk kjøreforbud. Og slik fortsatte det, men sannsynligvis var det mange som slapp unna og nå kjører på norske vinterveier med dårlige dekk.

– Bilene går forbi her hele tiden. Vi får ikke kontrollert alle, bare en brøkdel, forteller kontrolleder Jens Mikkel Ørseng til Aftenposten.

  • Se kaoset som vogntogene lagde fredag kveld

Ørseng forteller at mange av de tunge kjøretøyene har dekk som er merket som vinterdekk.

Helt nedslitt og absolutt ikke godt nok for norske vinterveier. Kjøreforbud.

– Så lenge det er svart asfalt her, får vi ikke gjort noe med det, men når det blir sånn som nå, med snø og is på veiene, kan vi ilegge kjøreforbud.

Lastebildekk som er merket med «MS» er altså godkjent som vinterdekk på bare asfalt, men det er ikke godt nok i Norge i den perioden vi er inne i nå. Uansett hva slags dekk lastebilene har, skal de også ha med seg kjetting:

– De skal ha kjetting til et av forhjulene, styrekjetting, til alle fire drivhjulene på trekkbilen og to styrekjettinger på hengeren, forklarer Ørseng.

Av de 15 som fikk kjøreforbud, var det en god blanding av de uten kjetting, de med blankslitte dekk og de som har dekk med god mønsterdybde, men som likevel er uegnet for norske vinterveier.

– Har det blitt noe bedre de siste årene?

– Det er bedre merking av dekk, men det er fortsatt et problem med kompetansen blant dem som kjører.

– Var det noen norske sjåfører blant de 15?

– Nei.

En av de utenlandske lastebilsjåførene som hadde med kjetting, fikk likevel problemer i Råde i Østfold mandag kveld. Han kjørte seg fast og sperret trafikken i sentrum.

Politiet sendte en patrulje til stedet som dirigerte trafikken mens sjåføren forsøkte å legge på kjetting. Det klarte han ikke og politiet rekvirerte tungberger, forteller operasjonssentralen i Øst politidistrikt på Twitter.

Ikke godt nok for norske vinterveier. Kjøreforbud.

Les mer om

  1. Bil
  2. Tungtransport
  3. Trafikk
  4. Svinesund
  5. Vinterdekk