Norge

Veien som vil endre reisemønsteret til folk over hele Sør-Norge

Langtransportveteranen Kjell Haugland har kjørt hårnålsvinger og stupbratte bakker på E39 i årevis. Nå er det vår tur, direktesendt fra kamera i bilen.

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

E39rute.pdf

Stortinget ønsker seg ny E39 på Vestlandet. Samtidig som Aftenposten fra mandag av kjører dagens veistrekning, forteller vi hvor den nye veien skal gå. Den til 120 milliarder kroner.I flere tiår har Kjell Haugland kjørt langs E39 på Vestlandet. Landsdelens hovedpulsåre, som flere steder er så trang at to vogntog ikke kan passere hverandre. Der digre vogntog kommer fra hårnålsvinger og stupbratte bakker og nesten rett inn i skolegårder og butikker.

Strekningen som har flere fergeoverfarter enn noen annen vei i Europa.

Haugland leder Ørland Transport, som teller over 100 tungtransportkjøretøyer. Det har en spesialitet: Bred og vanskelig last. Dermed kjenner han E39 fra Stavanger til Klett utenfor Trondheim, strekningen Aftenposten skal kjøre, som sin egen bukselomme.

Haugland er blitt en så kjent skikkelse i tungtransportmiljøet at han har holdt foredrag for Stortingets komité for samferdsel, om E39.

- Jeg sier at jeg er riktig stolt over hva man har fått til. 15 km med motorvei på 45 år!, humrer Haugland, og spør:

- Nå skal de bygge resten på 20 år. Hvordan skal de klare det?

Regjeringen har traseen klar

Dette og mye annet skal vi fortelle om når vi i dagene som kommer kjører E39, med daglige reportasjer på ap.no.

Vi skal fortelle om noen av de mest spektakulære bro— og tunnelprosjekter i norsk historie, ikke minst forbindelsen over Sognefjorden.

Hvorfor kjører vi her akkurat nå? Fordi et stort flertall på Stortinget går inn for å bygge ny, fergefri E39. Innen 2033. Og fordi Regjeringen har klar traseen gjennom Møre og Romsdal, Hordaland og Rogaland. Bare Sogn og Fjordane gjenstår, men også her skal løsningen foreligge før sommeren.

Ved hjelp av Samferdselsdepartementet og Statens vegvesen viser vi deg digitale kart for hvor den nye veien skal gå, i grove trekk. Og forteller om potensialet.

Vil endre trafikk i hele Sør-Norge

Ifølge prosjektleder Olav Ellevset i Veivesenet vil ikke bare veien bli en katalysator for en hel landsdel. Den vil ende reisemønsteret til folk over hele Sør-Norge.

Om man kunne kjøre strake veien mellom Klett og Stavanger, ville man kjørt 455 km. Dagens vei er 697 km lang. Det betyr at man kjører en ekstra strekning på nesten 25 mil, nokså tilsvarende E18 mellom Oslo og Arendal.

Mest «omveier» har strekningen mellom Bergen og Ålesund. I luftlinje er den 236 km. Langs veien er den 423 km.

Estimert reisetid er 11 timer og 25 minutter. Vi tror det er temmelig langt fra virkeligheten. Som Haugland sier det, og som Aftenposten tidligere har dokumentert, langtransportsjåførene tar gjerne turen om Oslo som de skal kjøre fra Kristiansund til Stavanger. Altså i stedet for E39.

— Det gir 588 ekstra kilometer. Avhengig av hvordan du treffer med fergene, kan det gå fra en time raskere til en time saktere, via Oslo, enn langs E39. Det sier vel det meste, sier Haugland.

Les mer om

  1. E39
  2. Samferdsel