Norge

Ekspert om Norwegian: - Midt i hjertet av hva som er streikebryteri

Bjørn Kjos avviser kritikken og sier han forsøker å gjøre streiken minst mulig turbulent for passasjerene.

De streikende Norwegian-pilotene anklager Bjørn Kjos for streikebryteri og varsler omfattende sympatiaksjoner. Foto: Berit Roald, NTB scanpix

  • Nina Selbo Torset
    Nina Selbo Torset

Lørdag morgen gikk 70 Norwegian-piloter ut i streik etter brudd i forhandlingene mellom arbeidstagerorganisasjonen Parat og NHO Luftfart.

Ifølge selskapet vil få eller ingen avganger bli berørt i helgen, men allerede onsdag trappes streiken kraftig opp. Da går 650 piloter vekk fra spakene.

For at passasjerene i minst mulig grad skal rammes, vil moderselskapet Norwegian Air Shuttle hente inn utenlandske piloter til å gjennomføre flyvningene.

Les også:

Les også

Slik takler du flystreiken

— Moralsk forkastelig

Både de streikende pilotene i Norwegian Air Norway (NAN) og eksperter på arbeidsrett mener dette er et klart streikebrudd.

- Helt klart streikebryteri, sier Knut-Marius Sture, ekspert på arbeidsrett.

— Norwegian Air Shuttle må regnes som part i denne konflikten. Dersom de leier inn andre til å gjøre jobben til de streikende, mener jeg det er midt i hjertet av hva som er streikebryteri, sier Knut-Marius Sture, ekspert på arbeidsrett og partner i advokatfirmaet Arntzen de Besche. Streikebryteri forstås som når en utenforstående arbeidstager overtar arbeidet til en som er i lovlig streik.

— Man kan hjelpe seg selv så lenge det ikke fremstår som bistand til en part i konflikten. La oss si at Aftenposten har inngått en avtale med et eksternt trykkeri om å trykke avisen. Dersom trykkeriet går ut i streik mot sin arbeidstager, vil ikke Aftenposten være part i konflikten, men en kunde som rammes. Aftenposten kan da sysselsette et annet trykkeri uten at det er streikebrudd, forklarer Sture.

- Ja, Norwegian hjelper seg selv, men som en rammet part i konflikten. Da er det streikebryteri. Det er ikke ulovlig, men anses for å være moralsk forkastelig.

Sture mener å overføre passasjerene til et annet flyselskap er det tryggeste Norwegian kan gjøre.

— Hvis en rute mellom Oslo og Bergen er streikerammet, kan Norwegian flytte passasjerene til en av SAS sine flyvninger. Det vil være til hjelp for passasjerene og ikke å regne som streikebryteri.

Norwegian avviser kritikken

Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener derimot han har sitt på det tørre. Han argumenterer med at selskapet der pilotene er ansatt, Norwegian Air Norway, er en underleverandør.

Informasjonssjef i Norwegian, Lasse Sandaker-Nielsen. Foto: Charlotte Sverdrup

Når de ikke kan levere sine tjenester på grunn av arbeidskonflikten, mener Kjos han står fritt til å få andre til å gjøre arbeidet de streikende pilotene egentlig skulle ha gjort. — Norwegian har mange underleverandører, og vi står fritt til å velge blant dem, sier Kjos til NTB.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier Norwegian er sikre på at de er på trygg juridisk grunn.

— Det er Norwegian Air Shuttle som er moderselskapet og kjøper pilottjenester fra datterselskapene i Norwegian-familien. Det ene datterselskapet er nå i streik, mens de andre flyr som normalt. Det er primært fra disse selskapene vi nå henter inn piloter, sier han til Aftenposten.

— Når pilotene i NAN ikke er i stand til å levere tjenester til Norwegian Air Shuttle, må vi hente inn andre. Det viktigste for oss er at passasjerene kommer frem.

Se video: - Erstatning av piloter er ikke streikebryteri

Pilotene raser

Pilotene mener på sin side at deres reelle arbeidsgiver er moderselskapet Norwegian Air Shuttle, og dermed en part i konflikten. Omfattende sympatiaksjoner er allerede varslet.

— Streikebryteri er forkastelig, og jeg er usikker på om Norwegian aner følgende av det de nå gjør. Vi har allerede kontakt med vårt internasjonale nettverk som gir oss støtte, sier leder i Parat, Hans-Erik Skjæggerød.

Sandaker-Nielsen i Norwegian mener Parats påstander om streikebryteri er en klassisk metode for å avspore den reelle debatten.

— Parat bruker all tid og energi på å snakke om streikebryteri i stedet for å snakke om den egentlige årsaken til konflikt, nemlig at de fremmer krav som er helt urimelige. Det sier seg selv at det er Norwegian-ledelsen og ikke en enkelt fagforening som skal ha styringsrett over selskapet. Det er ikke overraskende i det hele tatt at de forsøker å få til sympatiaksjoner, det har vi sett før.

- En gråsone

Arbeidsrettsadvokat Arvid Reidar Ødegård mener det er streikebryteri dersom Norwegian Air Shuttle sysselsetter andre til å gjøre jobben de streikende pilotene skulle ha gjort.

— Men det er en gråsone. Hvis det er et annet datterselskap som skal betjene trafikken fullt ut, kan det i prinsippet gå, men ikke dersom de er sysselsatt av en part i konflikten.

Ødegård understreker at han ikke kjenner alle detaljene i Norwegians konsernstruktur.— Det er et spørsmål om hvem som gjør hva her. En kunde kan gjøre som han vil, men det mer komplisert i Norwegian. Jeg vil ikke utelukke det ene eller det andre.

Siden streikebryteri ikke er ulovlig, vil det være vanskelig å stoppe dem med rettslige midler. Et eventuelt streikebrudd kommer imidlertid ikke helt uten konsekvenser, ifølge Ødegård.

— Det gjenstår å se hva reaksjonen vil være. Passasjerer kan jo vegre seg for å fly med streikebrytere. Men det er kanskje mer sannsynlig med sympatiaksjoner fra andre organiserte arbeidstagere, for eksempel ved bagasjehåndtering eller tanking av fly. Dette vil jo også ramme passasjerene som Norwegian forsøker å ivareta.

Sandaker-Nielsen i Norwegian sier det er for tidlig å si hvordan Norwegian skal håndtere eventuelle sympatiaksjoner.

NHO støtter Norwegian

NHO-sjef Kristin Skogen Lund kom lørdag kveld med en støtteerklæring til Norwegian.

Kristin Skogen Lund støtter Norwegian i avgjørelsen om å leie inn piloter under streiken. Foto: Terje Pedersen

— Vi har forståelse for at Norwegian Air Shuttle innhenter mannskap for å ivareta egne forpliktelser overfor passasjerene. Som følge av streiken i selskapet Norwegian Air Norway (NAN) har Norwegian Air Shuttle satt i gang tiltak for å begrense skadevirkningene av streiken i NAN. Norwegian Air Shuttle har vurdert om dette er å anse som streikebryteri, og er av den oppfatning at de opptrer korrekt i forhold til gjeldende spilleregler.- En ikke streikerammet bedrift, som Norwegian Air Shuttle, må kunne ta et arbeid fra en streikerammet bedrift og utføre det selv eller plassere det hos en annen underleverandør. Det kan være kompliserte grenseområder, og vi opplever at Norwegian Air Shuttle har foretatt en samvittighetsfull og god vurdering, sier NHO-sjefen i en pressemelding.

Norwegian oppfordrer sine passasjerer til å følge med på hjemmesidene for å få svar på hvilke flyvninger som rammes.

- Det er for tidlig å si hvilke avganger som rammes når og hvis streiken trappes opp. Vi forstår veldig godt passasjerene er bekymret og skulle gjerne gitt mer konkret informasjon, men alle skal vite at vi gjør alt vi kan for at flyvningene skal gå som normalt, sier Sandaker-Nielsen.

  1. Les også

    Norwegian-piloter er forberedt på langvarig streik

  2. Les også

    Pilotene får opptil 12.000 kr ekstra for å jobbe på en fridag

Relevante artikler

  1. NORGE

    Striden om arbeidsgiveransvar i Norwegian til Høyesterett

  2. ØKONOMI

    Norwegian har fått gjennomslag i USA

  3. NORGE

    Over 60.000 rammes av SAS-streik mandag

  4. NORGE

    Ryanair-piloter går til Norwegian

  5. NORGE

    SAS avviser alle krav om erstatning fra reisende

  6. NORGE

    SAS permitterer rundt 1000 ansatte