Norge

Det lille mysteriet på Østfoldbanen

Tusenvis av passasjerer reiser daglig på dette notorisk forsinkede lokaltoget. Her kommer forklaringen på hvorfor akkurat det stadig havner i knipe.

Pådenne toglinjen råder raseriet, resignasjonen og søvnen. Så hardt er linjen rammet av forsinkelser at den ofte kommer ut av rute før den har nådd stoppested nummer to. Foto: Tor Stenersen

  • John Hultgren
    Midtøsten-korrespondent

Skøyen-Ski er selve melkeruten på Østfoldbanen. 16 stopp på ca. 2,5 mil med travel skinnegang. Titusenvis pendler hver uke med lokaltogbanen som året rundt er hardt rammet av forsinkelser.

Forsinkelser som smitter over på andre tog, og rammer nye titusenvis av reisende.

Om bord herjer fortvilelsen. Eller resignasjonen. Eller søvnen. Og bak står altså andre tog og stamper som ikke kommer forbi. Og som dominobrikker mister de taket på rutetabellen.

Denne beskjeden kjenner de:

Alle de som ukentlig reiser strekningen Spikkestad-Moss er vel kjent med beskjeden som støtt kommer over høyttaleranlegget:

Grunnen til at vi kjører sakte er at vi har tatt igjen lokaltoget til Ski.

— For de reisende som tar akkurat dette toget virker det som om NSB aldri er i rute, sier Jan Even Nystad (46).

For de reisende som tar akkurat dette toget virker det som om NSB aldri er i rute

Disse tre kunne svare

Han er lokfører og har hatt Ski som base siden 1995. I dag er han nestleder i Norsk Lokomotivmannsforbund. Det er ham, Jernbaneverkets punklighetssjef Tone Norløff (50) og kommunikasjonssjef for selskapets region Øst, Trude Isaksen (34), Aftenposten.no har tydd til å for å finne ut av det lille mysteriet på Østfoldbanen.

Det har gitt et glimt inn i hvor presset lokaltogtrafikken rundt Oslo faktisk er.

Ingen egen statistikk

Det begynte med at vi ba om å få oversendt en egen punktlighetsstatistikk for Skøyen-Ski. Som Norløff kunne fortelle at ikke var tilgjengelig.

Slik ser det ut når folk skal ombord i lokaltoget mot Ski på Oslo S. En linje som er svært sårbar for forsinkelser. Foto: Ingar Storfjell

For Jernbaneverket registrerer bare punktligheten for lokaltogene på Østfoldbanen sett under ett. Noe som betyr at statistikken for Skøyen-Ski havner i samme gryte som for Østre linje til Mysen, og for linjen Spikkestad-Moss.

Trekker ned punktligheten generelt

Dette innebærer, bekrefter Norløff, at Spikkestadlinjen, som gjør sitt beste for å ta igjen det tapte på den siste strekningen mot Moss, hadde hatt en bedre punklighet uten samboerskapet med Skøyen-Ski.

Les også

Stappfullt i dag - like fullt i fremtiden

Det var i Jernbaneverkets lokaler på Stortorvet at vi fikk forklaringen på mysteriet med lokaltogbanen. Som kort fortalt går ut på at ruten for Skøyen-Ski er så stram at togene knapt har mulighet til å holde den, selv i stille perioder.

Verst er det selvsagt i rushtiden.

Norløff og Isaksen forklarer at det da skal en masse tog gjennom Oslotunnelen, tunnelen mellom Skøyen og Oslo S. Masse folk skal på.

En barnevogn er nok

— Det er nok at en person kommer løpende i siste liten, eller at en barnevogn skal hjelpes om bord, altså helt dagligdagse ting, så er Skøyen-Ski ute av rute, sier Isaksen.

— Så kan det havne bak andre tog som ikke er i rute, sier hun.

— Normalt har lokaltog topp-prioritet. Dersom de er i rute skal de i i prinsippet kunne slippes forbi. Men det er det ikke plass til fordi kapasiteten er sprengt, som i Oslotunnelen, følger Norløff opp.

Tone Norløff er punktlighetssjef i Jernbaneverket. Foto: Foto: Jernbaneverket

— Kjøretiden er så knapp at du ikke klarer å holde rutetabellen slik ruteoppsettet er i dag, konstaterer lokfører Nystad.

- Men reisende opplyser at toget er forsinket også på kveldstid, på søndager, ja selv da Oslo S var stengt 6 uker for gjennomgangstrafikk, og Østfoldbanen var alene om å operere stasjonen, oppsto stadig forsinkelser på Skøyen-Ski?

— Det skal som sagt ikke mer til at noen er dårlig til bens, at det blir noen minutters ekstra stans på en stasjon. Det er ikke ruteplanen dimensjonert for, sier Nystad.

Utnyttet godt over 100 prosent

- Hvordan kan man lage en rute for et lokaltog som det omtrent ikke har sjanse til å følge, hvorfor ikke gi det bedre tid?

— Det er et valg mellom pest og kolera. Om vi hadde latt toget bruke lenger tid, ville det fått konsekvenser for store deler av trafikken, sier Trude Isaksen.

— Strekningen mot Ski er belastet over 100 prosent. Tidligere målinger har vist 107 prosent. I dag ligger belastningen høyere, sier hun.

24 minutters forsprang ikke nok

— Selv InterCity-toget som går fra Oslo S 24 minutter etter dette lokaltoget, er nær ved å ta det igjen før Ski, sier Nystad.

— Jeg har fortalt både Jernbaneverket og NSB at de må ta høye for de aller verste tidspunktene på dagen. Svaret er at infrastrukturen uansett er så overbelastet at de ikke har mulighet til å gjøre noe, sier han,

og fortsetter:

- Vi har allerede i mange år hatt behov for Follobanen, som nå skal bygges. Slik situasjonen er i dag blir det som på en norsk tofelts vei, der du ikke har mulighet til å komme forbi en campingvogn. Noe annet er det vestover mot Asker og nordover mot Lillestrøm, der de har to spor til.

Lover litt bedre tilstander

Men det finnes lys i tunnelen, sier Nystad.

— Etter det jeg kjenner til vil situasjonen bli noe bedre rundt juletider. Da er det lagt inn litt bedre tid for Skøyen-Ski.

Ønsker bedre datautstyr

Hvorfor har så ikke Jernbaneverket egne statistikker for en strekning som dette?

— Da måtte vi ha gjort det på alle strekningene, sier Tone Norløff.

- Ja?

— Det ville blitt en kjempejobb på grunn av manuelt arbeid med datasystem. Med en helt annen datakapasitet enn vi har i dag ville dette vært mye lettere. Om det går to eller flere år til vi har denne kapasiteten vet jeg ikke nå, sier Norløff.

Les også

Er det greit å stå 20 min. på vei til jobb?

Har ikke forsøkt redningsaksjon

Aftenposten har tidligere omtalt at Jernbaneverket har etablert en metode for behandle skakkjørte ruter som kalles PIMS.

Da går én representant på hvert nivå i systemet, fra trafikkstyrer til lokfører og ansvarlig for skinner, bolter og skruer, løs på strekningene, en for en. Ved hjelp av en system SINTEF og NTNU i Trondheim har bidratt til skal de finne de bakenforliggende årsakene til forsinkelsene som oppstår.

Ifølge Norløff har man ikke brukt PIMS på strekningen Skøyen-Ski.

Flere artikler

  1. NORGE
    Publisert:

    Dette lokaltoget er mest forsinket i landet – Men jernbanetoppene griper ikke inn

  2. NORGE
    Publisert:

    Norges fem minst populære jernbanelinjer er samlet i en konkurransepakke

  3. NORGE
    Publisert:

    Derfor bryter jernbanen løftet til tusenvis av pendlerne

  4. NORGE
    Publisert:

    Her feires jernbanens sommerarbeid – så gikk forsinkelsene til værs

  5. NORGE
    Publisert:

    Ni år med buss for tog – likevel går punktligheten for jernbanen ned

  6. NORGE
    Publisert:

    Her oppsto feilene som herjet jernbanen i høst